تبیان، دستیار زندگی
زندگی بخشی از مردم جامعه ما را میتوان یک زندگی ساندویچی و یا فست فوتی نامید، زندگی ای که در آن برای تهیه اشیاء و مواد مورد نیاز وقت زیادی ندارند و به دنبال سریع ترین و راحت ترین راه میگردند ، از تهیه غذا گرفته تا تأمین نیازهای دیگر .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل گرایش مردم به معنویت جدید

عرفان های نوظهور

علل گرایش به عرفانهای نو ظهور 3

در جهان معاصر بعد از وقفه ای نسبتاً طولانی که در جهان غرب نسبت به معنویت رخ داد هم اینک ما شاهد علاقه و گرایش زیاد مردم به معنویت هستیم. از جمله شواهد این گرایش را می توان به آثار معنوی (فیلم، کارتون، کتاب، رمان، و موسیقی و...) خلق شده در این زمینه و گرایش وسیع مردم به آنها اشاره کرد و همچنین رونق محافل و مجالس مربوط با معنویت نمونه این گرایشات را در کشور خودمان مثلا در چاپ فراوان کتب عرفان چه اصیل و چه بدیل مانند: زندگی بزرگان، طالع بینی، کف بینی، جن گیری، پیش گویی و ...دید.

اما علل گرایش مردم ما به معنویت جدید چیست؟

علل گرایش به این جنبشهای جدید در کشور ما بسیار است که من سعی میکنم در این نوشته به یکی از  آنها اشاره کنم .

یکی از علل گرایش مردم به عرفانهای جدید سبک زندگی (الگو یا مجموعه کنشهای مرجح یا رفتارهای ترجیحی) امروزی بشر است، در واقع رویکردی که در زندگی مردم دیده میشود رفتن به سمت و سوی یک زندگی جدید و جدای از سبکهای سنتی گذشته است .

در گذشته ای نه چندان دور مردم در خانه هایی با حیاط بزرگ زندگی میکردند و قسمت عمده خانه را حیاط آن خانه تشکیل میداد که به مرور زمان این حیاطها تبدیل به آپارتمانهای بلند و شیک شد . در خانه های ما آشپزخانه که محل فعالیت خانم خانه بود در گوشه ای از خانه که در دید نباشد قرار داشت ، کم کم به اتاقی در کنار اتاقهای خانه در آمد و بعد از آن تبدیل به آشپزخانه اُپن شد، به مرور زمان این آشپزخانه قسمتی از پذیرایی خانه را تشکیل داد و به شکلی در آمد که کاملا در دید کسانی باشد که در منزل حضور دارند .

در دین و مذهب ما برای رسیدن به معنویت و مباحث پیرامون آن (آرامش ، موفقیت ، کمال و ... ) راههای ساده و کاملی بیان شده است ، اما مشکل اینجاست که یا ما به سراغ آنها نرفتیم و برای دست یابی به آنها وقتی صرف نکرده ایم ، و یا اینکه مشکل در این است که نگرش ما به شکل زندگی ، ما را تبدیل به انسانی کرده که تمام شکل زندگیش وارداتی است و به همین دلیل به دنبال معنویتی میرود که آن هم وارداتی باشد .

به عبارت دیگر میشود اینگونه گفت که زندگی امروز مردم با زندگی چند سال قبل تفاوتهای زیادی داشته است، از شکل منزل و لوازم منزل گرفته تا شکل غذا و پوشاک که مردم را از خانه های بزرگ به آپارتمانهای بدون حیاط، و از خوردن غذاهای سنتی که آماده شدنشان زمان زیادی میبرد به خوردن غذاهای فست فوتی و .... همگی از نشانه این تفاوت فاحش است .

این سبک و یا استیل زندگی که خود از غرب وارد کشور ما شد با خود فرهنگ و ملزوماتی را هم وارد کشور ما کرد، نوع پوشش و آرایش ، خوردن ،  چینش لوازم منزل و ....

در جهان امروز یکی از راههای انتقال عقیده و فکر این است که ابتدا رفتاری متناسب با آن فکر را در جامعه ای درست کرده و رواج دهند، آن هم با عوض کردن شکل و سبک زندگی مردم آن منطقه با استفاده از وارد کردن لوازم جدید و جذاب که لازمه شکلی جدید از زندگی است و به دنبال آن  کم کم خود مردم به راحتی تفکرات و عقایدی را که متناسب با سبک زندگیشان است را به راحتی پذیرا می شوند و این همان تهاجم خاموش است که دیگر نیازی به زور و اسلحه نیست تا عقیده و ر فتار گروهی را تغییر داده و به شکل دلخواه درآورند.

زندگی بخشی از مردم جامعه ما را میتوان یک زندگی ساندویچی و یا فست فوتی نامید، زندگی ای که در آن برای تهیه  اشیاء و مواد مورد نیاز وقت زیادی ندارند و به دنبال سریع ترین و راحت ترین راه میگردند ، از تهیه غذا گرفته تا تأمین نیازهای دیگر .

بهتر است بدانیم که این جنبشهای نو پدید دینی که ادعای رساندن به معنویت در کمترین زمان را دارند کاملا با این سبک زندگی همخوانی دارند آنهم زندگی که همه چیز را آماده و سریع میخواهد برای رسیدن به معنویت و عرفان هم به دنبال راهی ساده و سریع میگردد و مدعیان این راه همین عرفانهای جدید هستند.

این جنبشهای نو پدید دینی که ادعای رساندن به معنویت در کمترین زمان را دارند کاملا با این سبک زندگی همخوانی دارند آنهم زندگی که همه چیز را آماده و سریع میخواهد برای رسیدن به معنویت و عرفان هم به دنبال راهی ساده و سریع میگردد و مدعیان این راه همین عرفانهای جدید هستند.

اینجا به این نکته اشاره میکنیم که همیشه و در همه موارد راه سریع و آسان راه خوبی نمی تواند باشد واینکه کسی برای رسیدن به مقصودش به سراغ راههای کوتاه و ساده برود ممکن است او را از رسدن به مقصود دور کرده و یا برای همیشه باز دارد ، برای مثال کسی که به جای درس خواندن و زحمت کشیدن در این راه به دنبال راه ساده و سریع تقلب برود ، این کار او ضمن ضرر به خودش در یاد نگرفتن مطالب مورد نیازش و ضایع کردن حق دیگران امکان این را دارد که برای همیشه از ادامه تحصیل محروم شود و یا کسی که می خواهد صاحب ماشین سواری شود و نخواهد راه معمول آن یعنی کار و زحمت را طی کند و دنبال  راه سریع و راحت باشد ، ممکن است به دزدی رو آورده و به جای رسیدن به مطلوب ، هم از آن محروم شود و هم جریمه انتخاب این راه را بدهد.

در دین و مذهب ما برای رسیدن به معنویت و مباحث پیرامون آن (آرامش ، موفقیت ، کمال و ... ) راههای ساده و کاملی بیان شده است ، اما مشکل اینجاست که یا ما به سراغ آنها نرفتیم و برای دست یابی به آنها وقتی صرف نکرده ایم ، و یا اینکه مشکل در این است که نگرش ما به شکل زندگی ، ما را تبدیل به انسانی کرده که تمام شکل زندگیش وارداتی است و به همین دلیل به دنبال معنویتی میرود که آن هم وارداتی باشد .

داشتن سبک زندگی جدید و نو که بر گرفته از دین مبین اسلام باشد میتواند به پایبندی هر چه بیشتر ما به مسایل اسلام و آماده شدن محیطی سالم برای تربیت نسل آینده نقش بسزایی ایفا  کند .

داریوش عشقی – کارشناس گروه دین و اندیشه تبیان

منبع : کتاب دین و سبک زندگی مهدوی کنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.