تبیان، دستیار زندگی
در بعضی از روایات از آن بزرگوار به غیاث المضطرالمستكینتعبیر شده است. توسل واستغاثه براهل البیت(ع)، سیره دائمی بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی(ع) نیز به وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا لحظات خوش با تو بودن

امام زمان

دعا

یكی از وظایف مهم ما دعا برای امام زمان(عج) است، ائمه هدی (ع) نیز همواره بر این مهم تكیه داشته اند و بر اساس روایاتی از امام صادق(ع) در دعایی كه آن حضرت به  زراره تعلیم فرمودند، محور اصلی آن بر امام شناسی استوار است. ایشان به زراره می فرمایند: ... اگر غیبت را درك كردی چنین دعا كن: اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك، اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجتك،اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی. همچنین دعاهای دیگری كه در كتب ادعیه و زیارات بدان اشاره شده، خصوصا دعای معروف  اللهم كن لولیك الحجة ابن الحسن ...كه بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است.

استغاثه

در بعضی از روایات از آن بزرگوار به غیاث المضطرالمستكینتعبیر شده است. توسل واستغاثه براهل البیت(ع)، سیره دائمی بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی(ع) نیز به وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند.

 بیعت

تجدید بیعت با امام (ع) بر اساس پاره‌ای از روایات،  بعد از هر نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است.

شناخت

 بدیهی است كه یك عاشق دلباخته و یك منتظر حقیقی باید صفات و سیره امام(ع) را  بداند كه محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئونات آن دارد. در این راستا، مطالعه آیات و روایات فراوانی كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیة الله الاعظم‌(عج) بیان شده، بسیار سودمند است .

امر خدای حكیم است كه می فرماید:  همواره با افراد راستگو همنشین باشید .

ادب

امامی كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است، نامش محترم و یادش بسیار گرامی است. او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست. روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه ای از مراتب كمال می رسد از پرتو عنایات حضرت حق است كه از مسیر امامت به ما رسیده است. در این مسیر رعایت ادب یكی از كلیدی ترین مسایلی است كه منتطر باید به آن توجه داشته باشد.دوستی با صالحان.

دوستی با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودی ایشان است. همچنین ادخال سرور مومنین و محبین اهل بیت‌(ع) و همچنین رفع حوائج آنان نیز از وظایف منتظران عصر ظهور شمرده شده است. قرآن كریم در وصف یاران حضرت ختمی مرتبت می فرماید:  محمد رسول خدا(ص) است ، كسانی كه با او هستند بر علیه كفار بسیار خشن ولی با یكدیگر بسیار مهربانند.

و همچنین امر خدای حكیم است كه می فرماید:  همواره با افراد راستگو همنشین باشید .

تنظیم: موسوی، گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.