تبیان، دستیار زندگی
خیلی از كارشناسان چشم و همچشمی‌ را یك بیماری روانی می‌دانند. این بیماری خیلی آرام و خزنده بروز می‌كند، یعنی هر چه از رقابت مثبت و دوستانه به سمت حسادت و رقابت منفی برویم، چشم و همچشمی به عنوان یك پدیده رفتاری و ناهنجاری اخلاقی در رفتارمان آشكار می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سور و سات عروسی

تدارکات عروسی

وقتیکه مراحل خواستگاری و شناخت اولیه را طی کردید و احتمالا از مشاورین متخصص در این امر هم کمک گرفته اید وقت آن است که سور و سات عروسی را به پا کنید و به فکر فراهم سازی مراسمی آبرومند و شاد باشید. در این خصوص گاهی آقایان داماد دچار سرگردانی شده و تمایل دارند تا طبق یک برنامه با مسئولیت های خود آشنا شوند .

راهنمایی داماد!  برای اینكه بقیه عمر خود را با همسر دلخواهتان همراه شوید باید برنامه ریزی كنید و این كار را باید خودتان انجام دهید نه اینكه در انتظار دیگران بنشینید و با لبخند زدن موافقت خود را اعلام كنید. فكر كنید كه چه كارهایی رابایدانجام دهید.  

تدارکات عروسی

حلقه:

سعی كنید حداقل در این یك مورد تا حدودی رضایت همسرتان را جلب كنید: شاید لازم باشد زمان زیادی را برای خرید حلقه مورد علاقه او صرف كنید. تنها كاری كه باید در روز عروسی انجام دهید این است كه دست چپ و راست خود را از هم تشخیص دهید! برای خرید حلقه كافیست با چهار اصطلاح آشنا باشید: قیراط (كه واحد وزن است)،عیار (كه میزان خلوص طلاست)، رنگ (كه بهتر است زرد مایل به سفید باشد تا زرد مایل به قرمز و برای مردان نیز به لحاظ شرعی واجب است از جنس طلا نباشد .) و برای سنگهای قیمتی ”تراش“.

 لباس:

فرقی نمی كند كه كت 4 دكمه بپوشید یا كت 8 دكمه ، جلیقه بپوشید یا نه، هر طور كه لباس می پوشید باید یك مرد آراسته و برازنده باشید. سعی كنید لباس عاریه ای نپوشید. بهتر نیست كه در شب عروسی لباس نو بپوشید؟

کارت عروسی و ماشین عروس: سعی کنید در هر دو این موارد سلیقه عروس خانم رو مد نظر داشته باشید .چرا که خانم ها در دادن سلیقه و تنظیم تزیینات استعداد خاص تری دارند . البته عروس خانم ها باید عمق جیب آقای داماد را در نظر داشته باشند .

هر چه از رقابت مثبت و دوستانه به سمت حسادت و رقابت منفی برویم، چشم و همچشمی به عنوان یك پدیده رفتاری و ناهنجاری اخلاقی در رفتارمان آشكار می‌شود و در نتیجه مشكلات و رنج‌های بی‌شماری ایجاد می‌شود كه بسیاری از آنان قابل درمان نیست؛ به عبارت دیگر این بیماری نشان‌دهنده نداشتن رشد عاطفی و فكری است.

 بله گفتن:

شما موظف هستید بعد از ”بله“ عروس وقتی عاقد متنی می خواند بله بگویید. برای این ابراز عقیده آمادگی داشته باشید تا صدایتان نلرزد یا با اعتماد به نفس بیشتری این کلمه را به زبان آورید.

 ماه عسل:

آن چیزی كه همه دختران و پسران جوان در انتظار آن هستند بهترین روزهای زندگی، شام خوردن روی میزی كه دو شمع روی آن روشن است، گل های معطر، و یك اتاق آرام است تا خاطرات هر دوی شما تا آخر عمر به یاد بماند.

 قبل از روز جشن:

همه تداركات را برای ماه عسل فراهم كنید. لیست میهمانان و آمار میوه و شیرینی را نگاهی دوباره بیاندازید. و بررسی کنید تا از نظر پذیرایی و میزان هزینه ها چیزی کم نگذاشته باشید . و در آخر اینکه مراقب باشید مجلسی را ترتیب دهید که از هر نظر در فامیل و دوستان و اطرافیان بی همتا باشد . و هر کس توانایی برگزاری آن را نداشته باشد. به نوعی باید تمام تلاشتان را بکنید تا در هزینه کردن و تجملات و تشریفات درجه یک باشد . دهان همه را باز نگه دارد و....!!!!!

تدارکات عروسی

چشم و همچشمی زندگی‌های فراوانی را ویران كرده است. به جای این‌كه باعث پیشرفت و تغییر بشود، اختلاف‌ها را بیشتر می‌كند. زندگی با چشم و همچشمی ‌زندگی روی خط‌های لرزان و شكننده‌ای است كه هر لحظه فرو می‌ریزند؛ البته نگاه كردن به زندگی دیگران گاهی می‌تواند انگیزه‌بخش باشد و حركت ایجاد كند. خیلی از آدم‌ها حركت‌های مهم زندگی‌شان را با احساس غبطه به مسیر رو به جلوی دیگران، آغاز كرده‌اند. اما كمتر كسی پیدا می‌شود كه فرق بین چشم و همچشمی‌ و انگیزه گرفتن را نداند.

چشم و همچشمی‌ در واقع زمانی اتفاق می‌افتد كه یك نفر نتواند بین تلاش برای پیشرفت زندگی‌اش و تقلید از دیگران فرق بگذارد و این اتفاق زن و مرد هم ندارد. خیلی از كارشناسان چشم و همچشمی‌ را یك بیماری روانی می‌دانند. این بیماری خیلی آرام و خزنده بروز می‌كند، یعنی هر چه از رقابت مثبت و دوستانه به سمت حسادت و رقابت منفی برویم، چشم و همچشمی به عنوان یك پدیده رفتاری و ناهنجاری اخلاقی در رفتارمان آشكار می‌شود و در نتیجه مشكلات و رنج‌های بی‌شماری ایجاد می‌شود كه بسیاری از آنان قابل درمان نیست؛ به عبارت دیگر این بیماری نشان‌دهنده نداشتن رشد عاطفی و فكری است. آدمی‌كه چشم و همچشمی‌ می‌كند، به معیارهای مادی در ذهن خودش اولویت می‌دهد. پس چشم و همچشمی نوعی نقص و نارسایی است كه می‌تواند منجر به بیماری شود.

اگر به جای رقابت بر سر ظواهر زندگی و مهمانی‌ها و مراسم خانواده‌ها بر سر امور معنوی و اخلاقی و حتی شیوه‌های برخورد و رفتار با هم رقابت كنند، ممكن است بسیاری از خطاهای رفتار اجتماعی به مرور برطرف شود.

اگر نقطه شروع یك زندگی را مراسم عقد و عروسی بدانیم، بیشتر چشم و همچشمی‌ها از همین جا شروع می‌شود. اگر واقع بین باشیم، باید بگوییم كه چشم و همچشمی‌ این روزها دامن بیشتر آدم‌ها را گرفته و خیلی‌ها بدون این‌كه خودشان باور كنند و قبول داشته باشند، چشمی ‌به زندگی دیگران دارند. وقتی قرار می‌شود برای ازدواج تصمیم ‌بگیرند، به این فكر می‌كنند كه ازدواج آنها چقدر به ازدواج بقیه شباهت دارد. از لحظه خواستگاری، خیلی‌ها همسر احتمالی آینده‌شان را از چشم بقیه نگاه می‌كنند. برای آنها خیلی مهم است كه این همسر آینده با همسر آدم‌های اطراف‌شان رقابت كند و بتوانند جمله‌هایی نظیر این بگویند:«از فلانی سرتر است»

تدارکات عروسی

خیلی از كارشناس‌ها هم توصیه می‌كنند در موارد مثبت و سازنده كمی ‌چشم و هم چشمی ‌چیز بدی نیست. اگر به جای رقابت بر سر ظواهر زندگی و مهمانی‌ها و مراسم خانواده‌ها بر سر امور معنوی و اخلاقی و حتی شیوه‌های برخورد و رفتار با هم رقابت كنند، ممكن است بسیاری از خطاهای رفتار اجتماعی به مرور برطرف شود. به عنوان مثال اگر در انتخاب همسر با این نگرش اقدام کنیم که بتوانیم بهترین مادر را برای فرزندان آینده خود برگزینیم و یا فردی بالغ و تاثیر گذار را در خانواده و اقوام خود وارد کنیم می تواند بهترین ازدواج را برای ما رقم بزند . رقابت بر سر امور تحصیلی و كسب مهارت‌های زندگی، می‌تواند زندگی خانوادگی را رشد دهد و مشكلات معمول را حل كند. چه اشکالی دارد در سبک و نوع مراسم عروسی خود هم به جای رقابت ناسالم ، خلاقانه شیوه ای نو را پی ریزی کنیم و با سادگی و زیبایی یک مراسم جشن جذاب را به دیگران بشناسانیم.

شبکه خبری ورلد نیوز

سایت نیازمندی های مجالس عروسی

فراوری و تنظیم : کهتری

شما می توانید در بخش فیلم و انیمیشن تبیان،کلیپی دیدنی از خرید طلای عروسی، چشم و هم چشمی و هزینه‏های عروسی را ببینید.

مقالات مرتبط

تفاهم های قلابی

ازدواج های رویایی

درس های برای انتخاب بهتر همسر

خانواده نوپا

چرا ازدواج مهم است؟

اگر زود ازدواج نکنید...

آرزو هایی مثل سراب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.