تبیان، دستیار زندگی
مرحوم اسکندرفیلابی هم دیگر ورزشکار کشورمان است که سه دوره حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کرده است. اما صاحب 4 مدال از این بازی‌هاست! فیلابی بعد از کسب مدال طلا رقابت‎های کشتی آزاد در بازی‌های 1966 و 1970 تایلند، در بازی‌های 1974 تهران در هر دو رشته آزا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد ماندگار ایران در آسیا

بخش ورزشی _تا به امروز که ورزش ایران دوازده دوره حضور در بازی‎های آسیایی را تجربه کرده است، رضا سوخته سرایی و حسین عسگری بیشتر از دیگر ورزشکاران حضور در این بازی‎ها را تجربه کرده‏اند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی دوازده دوره حضور کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی ورزشکاران زیادی حضور در این بازی‌ها را در رشته‎های مختلف تجربه کرده ا‌ند.

در این میان بودند ورزشکارانی که بیشتر از یک بار کاروان اعزامی به محل برگزاری بازی‌های آسیایی را همراهی کرده‌اند و در هر دوره حضور هم برای کاروان ایران مدال آور بوده‎اند

جلال منصوری، محمد حسن رهنوردی، فیروز پژهان، حسین رضا زاده، هادی پانزوان، محمدحسین برخواه (وزنه برداری) عبدالله موحد، حسن محبی، علیرضا حیدری، رسول خادم (کشتی)، بهزاد خداداد، هادی ساعی (تکواندو)، امیر زرگری و قادر میزبانی (دوچرخه سواری) از ورزشکاران قدیمی و امروز ورزش هستند که در ادوار مختلف بازی‎های آسیایی بیشتر از یک بار شرکت داشته و هر بار هم مدال آور بوده ا‌ند.

در این میان بودند ورزشکارانی که حضوری استثنایی در بازی‎های آسیایی داشته‌اند. مانند  محمد نصیری؛ وزنه برداری که سه دوره متوالی بازی‌های آسیایی را با مدال آوری پشت سر گذاشت. این وزنه بردار در بازی‎های 1966، 1970 (تایلند) و 1974 ایران شرکت کرد و در هر سه دوره صاحب مدال طلا شد.

مرحوم اسکندرفیلابی هم دیگر ورزشکار کشورمان است  که سه دوره حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کرده است. اما صاحب 4 مدال از این بازی‌هاست! فیلابی بعد از کسب مدال طلا رقابت‎های کشتی آزاد در بازی‌های 1966 و 1970 تایلند، در بازی‌های 1974 تهران در هر دو رشته آزاد و فرنگی شرکت کرد و به مدال طلا دست یافت.  اسکندر فیلابی در هر سه دوره این بازی‌ها پرچمدار کاروان کشورمان بود.مردان ماندگار

اما رکورد بیشترین حضور در بازی‌های آسیایی "همراه با مدال آوری" در اختیار رضا سوخته سرایی است. این کشتی گیر در چهار دوره بازی‌های برگزار شده طی سال های 1974 تا 1990 شرکت کرد و مدال گرفت. سوخته سرایی هم مانند مرحوم فیلابی در هر دو رشته کشتی آزاد و فرنگی مدال آور بود. وی در بازی‌های 1986 کره جنوبی در رشته کشتی فرنگی شرکت کرد و طلا گرفت. سایر رقابت‌های سوخته سرایی در رشته کشتی آزاد بود. او در بازی‌های 1974 تهران نقره گرفت و در بازی‌های 1982 هند و 1990 چین صاحب مدال شد.

البته رکورد رضا سوخته سرایی تا چند روز دیگر شکسته خواهد شد و در اختیار حسین عسگری قرار می‎گیرد. این  رکابزن کشورمان از سن 17 سالگی حضور در بازی‌های آسیایی را آغاز کرد و تاکنون طی چهار دوره حضور در این بازی‌ها به دو مدال نقره دست یافته است که مربوط به دو دوره اخیر بازی‎های آسیایی می‎شود. حسین عسگری تا چند روز دیگر با حضور در بازی‎های آسیایی گوانگجو رکوددار حضور در این بازی ‎ها خواهد شد.

تنظیم برای تبیان:سمیه حدادی