تبیان، دستیار زندگی
درحالی که شمارش معکوس برای اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها آغاز شده، آخرین خبرها حاکی از آن است که قیمت حامل‌های انرژی.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تبیان از قیمت نهایی برق

برق

بخش اقتصاد-درحالی که شمارش معکوس برای اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ ها آغاز شده، آخرین خبرها حاکی از آن است که قیمت حامل‌های انرژی، حمل و نقل، نان و کالاهای اساسی نهایی شده است. ولی هنوز حدس زدن این قیمت‌های نهایی شده یکی از بزرگترین معماها باقی مانده است.

به گزارش گروه اقتصادی تبیان، قیمت نهایی آب و برق در این میان از مهم ‌ترین دغدغه ‌های مردم است و این درحالی است که درپی صدور قبض ‌های نجومی برق در برخی نقاط کشور، از چندی پیش شایعه‌ ها درباره افزایش چندبرابری قیمت برق بر نگرانی‌ ها افزوده است. مسئولان هدفمند کردن یارانه‌ها اما سیاست سکوت درباره قیمت‌های واقعی را دنبال می ‌کنند. درحالی که به نظر می رسد هدف از این رویکرد، مقابله با سود جویی برخی افراد است که احتمالا قصد اختلال در روند بازار را دارند، می‌ شد این رویکرد را درباره مسایلی که زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار می دهند به شکلی دیگر پیگیری کرد تا مردم از آینده قیمت‌های آب و برق در هراس نباشند.

پس از انتقاد رسانه ‌ها و برخی کارشناسان درخصوص ابهام در قیمت آب و برق پس از هدفمندی یارانه‌ها، به نظر می ‌رسد مسئولان سعی کرده اند با برطرف کردن شائبه‌ ها در این مورد، فضای عمومی را تا حدودی آرام کنند. ابتدا از سوی مسئولان ستاد هدفمندی یارانه ‌ها اعلام شد افزایش قیمت آب در دستور کار امسال قرار ندارد؛ پس از آن نوبت به برق رسید تا مسئولان سعی کنند کمی از نگرانی ‌های به ‌وجود آمده بعد از قبض های نجومی را از میان بردارند.

قبض برق مشترکانی که زیر الگو مصرف دارند و قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها حدود 3240 تومان محاسبه می شد، بعد از اجرای این قانون به حدود 7240 تومان افزایش می یابد

افزایش قیمت‌ها، کمتر از 4 هزار تومان

اولین نفری که راجع به قبض های برق صحبت کرد، وزیر نیرو بود. مجید نامجو از تعیین نهایی قیمت برق، صدور ماهانه قبض برق و افزایش حداکثر 4هزار تومانی قیمت ماهانه برق برای 70 درصد مشترکان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. مجید نامجو در پاسخ به این سؤال که پس با این قیمت جای نگرانی برای مردم نیست، ادامه داد: ما مدت‌هاست که فریاد می ‌زنیم مردم نگران نباشند. این خبر هرچند به صورت زیرکانه ‌ای افزایش 8 هزار تومانی قبض‌های مردم که به صورت دوماه یک بار به دست آن ها می ‌رسد را به صورت افزایش 4 هزار تومانی در هرماه مطرح می ‌کرد، اما به هر حال در آرام کردن فضای عمومی موفق عمل کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در توضیح جزییات افزایش قیمت برق هم گفت: اگر مشترکان، راهکارهای وزارت نیرو مبنی بر صرفه‌جویی در انرژی که راهکارهای بسیار ساده‌ای هستند را به کار ببندند و در نهایت، 10 تا 15درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، می ‌توانند سه هزار تومان افزایش در هر ماه را برای قبض‌های برق خود در سبد هزینه‌ای خانوار، لحاظ کنند.

از طرف دیگر، 11 تغییر قبض‌های برق مشترکان در نقاط مختلف کشور در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور اعلام شد تا بازهم بر شفافیت قیمت نهایی برق افزوده شود. بر این اساس شکل صورت‌حساب‌ها در کلیه نقاط کشور یکسان خواهد شد و صورت‌حساب‌ ها تا حد امکان ساده شده و پیچیدگی قبلی را به هیچ وجه نخواهد داشت؛ به‌ نحوی که از درج موارد غیرضروری خودداری به عمل خواهد آمد.

صورت‌حساب‌های جدید ضمن اینکه به‌صورت تبعیضی - پلکانی محاسبه می ‌شود، اما در هر پله مازاد بر پله قبلی محاسبات انجام می‌ شود و پیش‌بینی وزارت نیرو این است که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، صورت‌حساب بیش از 70 درصد مشترکان برق، کمتر از 4هزار تومان و بیش از 90 درصد مشترکان برق کمتر از 7هزار تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین در ماه‌های گرم در مناطق مختلف کشور، همچنان صورت‌حساب‌ها براساس تعرفه‌های گرم 1 و 2 و 3 و 4 و 5 صادر و مناطق کشور به 5 منطقه تقسیم بندی شده است. براساس محاسبه وزارت نیرو، در صورت‌حساب‌های صنعتی و کشاورزی، میانگین قیمت پیش‌بینی شده با هماهنگی میان وزارتخانه‌های نیرو، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی تغییر خواهد کرد و قیمت‌های تبعیضی - حمایتی منظور می‌شود، به ‌نحوی که کارخانجات و تولیدکنندگانی که نیاز به کمک و مساعدت دارند، مورد حمایت جدی قرار گرفته و میانگین نرخ آنها محفوظ می ‌ماند.همچنین برای ادارات و ساختمان‌های دولتی، حداکثر قیمت منظور شده تا حداکثر صرفه جویی لازم انجام شود و دولتی‌ها بتوانند مصرف برق خود را تا حداکثر لازم مدیریت کنند.

مجید نامجو از تعیین نهایی قیمت برق، صدور ماهانه قبض برق و افزایش حداکثر 4هزار تومانی قیمت ماهانه برق برای 70 درصد مشترکان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

لامپ

ماجرای قیمت‌های 40 تا 43 تومانی

اما بعد از این ‌که وزیر سعی کرد با بیان جزییاتی، اندکی از نگرانی‌ها را بکاهد، نوبت به رسانه‌ها شد تا شروع به گمانه ‌زنی درباره قیمت نهایی برق کنند؛ ابتدا خبرگزاری مهر خبر داد که کارگروه طرح تحول اقتصادی قیمت برق برای هر کیلووات ساعت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را 430 ریال تعیین کرد.

براساس این گزارش، قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت برای مشترکان، حدود 430 ریال تعیین شده که البته این رقم، با احتساب قیمت سوخت نهایی شده است.البته گفته می شود از این رقم حدود 30 تومان به وزارت نیرو و حدود 13 تومان به صندوق هدفمندی یارانه ها واریز شود. اما خبرگزاری ایسنا هم در خبری دیگر قیمت برق را زیر 43 تومان اعلام کرد و گفت درصورتی که تغییری در برنامه‌ها صورت نگیرد، قیمت برق زیر 43 تومان خواهد بود.

شاید با یک محاسبه سرانگشتی هم به راحتی بتوان قیمت هر کیلووات ساعت برق را محاسبه کرد؛ چراکه بنا بر اعلام وزارت نیرو، قرار بر این است که قیمت برق 70 درصد از مشترکان شبکه برق کشور که الگو را رعایت می کنند، حدود 4 هزار تومان افزایش یابد. بنابراین اگر الگوی مصرف در نیمه دوم سال که 200 کیلووات ساعت در هر ماه است را ملاک محاسبه قرار دهیم، مشخص می شود که افزایش قیمت هر کیلووات ساعت برق در فرمول جدید، حدود 200 ریال است، بدین ترتیب هم اکنون که قیمت یارانه ای برق 162 ریال به ازای هر کیلووات ساعت است، بنابراین بدون احتساب افزایش قیمت سوخت نیروگاه‌‌ها، می توان قیمت را 362 ریال محاسبه کرد.

بر این اساس، قبض برق مشترکانی که زیر الگو مصرف دارند و قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها حدود 3240 تومان محاسبه می شد، بعد از اجرای این قانون به حدود 7240 تومان افزایش می یابد، البته باید به این ارقام، هزینه های جانبی قبوض که شامل آبونمان و غیره است را نیز اضافه کرد. بنا به گفته مسئولان وزارت نیرو، اگر مشترکان شبکه برق کشور بتوانند تنها 10 تا 15 درصد از مصارف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف بیشتری خواهند شد و افزایش قیمت برق آنها به زیر 3 هزار تومان هم می رسد؛ این درحالی است که صورتحسابهای جدید هر چند به صورت تبعیضی- پلکانی محاسبه می شود؛اما هر چه صرفه جویی بیشتری در مصرف انجام شود، نرخ میانگین صورتحساب کاهش خواهد یافت.

براساس اعلام وزارت نیرو ساعات کم باری از 11 تا 6 صبح، ساعات میان باری از 6 صبح تا 6 عصر و ساعات اوج بار در زمستان از 6 عصر تا 11 شب است. بنابر این اگر مشترکان شبکه برق کشور تنها یک ساعت را از مصارف اوج بار کم کرده و به ساعات میان باری یا کم باری انتقال دهند، منفعت بسیاری در پرداخت قیمت برق خواهند برد.

به هرحال، در شرایطی که وزیر نیرو بار دیگر زیر فشار سئوالات رسانه ها اعلام کرد که قیمت برق زیر 43 تومان خواهد بود، شنیده‌های خبرنگار تبیان از این حکایت می‌کند که "چهل و دو تومان" قیمتی است که برای هرکیلووات ساعت برق پس از هدفمندی یارانه‌ها  تعیین شده است.

گردآوری متین کاکویی

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر