تبیان، دستیار زندگی
خوشبختی در روابط زناشویی مانند پول است؛ شاید بتوان آن را به راحتی به دست آورد؛ اما نگهداشتن آن برای مدت زمان طولانی کار هر کسی نیست. زوجین کار می کنند، پول درمی آورند و هزاران سختی و مشکل را پشت سر می گذارند تا بتوانند با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت به مدار عشق

خوشبختی در روابط زناشویی  مانند پول است؛ شاید بتوان آن را به راحتی به دست آورد؛ اما نگهداشتن آن برای مدت زمان طولانی کار هر کسی نیست. زوجین کار می کنند، پول درمی آورند و هزاران سختی و مشکل را پشت سر می گذارند تا بتوانند با کسی که دوستش دارند به راحتی زندگی کنند.

شما می توانید با حضور عشق در زندگی ، سلامت روابط زناشویی را بیمه کنید ولی اگر تنها به همسر خود عادت کرده اید، ممکن است روزی از این عادت دلزده شوید. اگر خواهان عشق در روابط زناشویی هستید، باید عشق بی قید و شرط را به همسر خود هدیه کنید، زیرا تنها عشق ضامن بقای روابط زناشویی است.

وقتی هنوز با یکدیگر ازدواج نکرده اند، برای جلب رضایت همدیگر خودشان را به آب و آتش می زنند؛ ولی بعد از ازدواج  از تب و تاب اولیه می افتند. چرا؟ آیا اهمیت زندگی مشترک کمتر از آن است که برای بازگشت آن به مدار عشق دوباره خودتان را به آب و آتش بزنید؟

مطمئن باشید یک پدر موفق بودن و یک همسر فوق العاده بودن ارزش آن را دارد که دوباره از خود فداکاری نشان دهید.

فراموش نکنید با ازدواج به آخر خط نرسیده اید، بلکه به شروع همه چیز رسیده اید و باید برای حفظ زندگی مشترک  خود تلاش کنید تا نتیجه زحمات گذشته شما به هدر نرود.

اکنون که صاحب زندگی شده اید، باید بدانید به منظور تقویت آن ، چه کارهایی انجام دهید تا خوشبختی را در روابط زناشویی بیمه کنید.


گوش کنید، صحبت کنید

هیچ احساسی بدتر از آن نیست که کسی در عین این که متآهل است ، احساس تنهایی کند و نتواند حرفهایش را با شریک زندگی خود در میان بگذارد.

یک قلم و کاغذ بردارید و حساب کنید یک هفته چند ساعت یا چند دقیقه است. سپس به این سؤال پاسخ دهید که چقدر از این زمان را به گفتگو با همسرتان اختصاص می دهید.

30 دقیقه ، یک ساعت ، 10 ساعت؟ از همسر خود بپرسید آیا این زمان برای او کافی است تا تمام حرف ها و مشکلاتش را با شما در میان بگذارد.

به جای این که هر شب بعد از رسیدن به خانه جایی بنشینید، تلویزیون نگاه کنید یا روزنامه بخوانید، با همسرتان صحبت کنید و اگر وقتی باقی ماند به سایر کارهایتان بپردازید.

هنگامی که همسر شما کنارتان می نشیند تا با شما صحبت کند روزنامه را به کناری بگذارید و تمام وقت خود را به او اختصاص دهید.ممکن است بگویید که تمام طول روز را کار می کنید و شب که به خانه برمی گردید خسته می شوید، ولی نباید از این بهانه برای نادیده گرفتن نیاز همسرتان به صحبت کردن سوء استفاده کنید.

باید طوری برنامه ریزی کنید که همیشه فرصت کافی برای صحبت کردن با همسرتان داشته باشید. برای آن که از همسرتان شناخت کافی داشته باشید، باید مقدار زیادی از زمان خویش را صرف گفتگو با او درباره علایق و طرز تفکر یکدیگر کنید. این کار باعث می شود همدیگر را بهتر بشناسید.

در کنار صحبت کردن با همسر باید وقت کافی نیز به گوش کردن حرف های او اختصاص دهید. فراموش نکنید خوب گوش کردن ، کامل کننده حلقه روابط زناشویی است.

انسان ها ناخودآگاه جذب کسانی می شوند که به حرف های آنان مشتاقانه گوش می کنند. با خوب گوش کردن می توانید موانعی را که سر راه زندگی مشترکتان قرار دارد به راحتی برطرف کنید.

در غیر این صورت همسر شما تصور می کند برای همه وقت کافی دارید و تنها برای او وقت ندارید و کم کم از شما فاصله می گیرد.

روان شناسان ثابت کرده اند گوش کردن باعث افزایش مهر و علاقه در زندگی مشترک می شود. نیمی از مشکلات زوجین در زندگی زناشویی از خوب گوش نکردن شروع می شود و نهایتاً آنها را دچار سؤتفاهم و مشکلات بعدی می کند.


تعریف کنید، احترام بگذارید

اگر به دنبال راهی می گردید تا نزد همسر خود محبوب تر شوید، می توانید از تکنیک تعریف و تمجید استفاده کنید.

در تعریف و تمجید، نیرویی جادویی نهفته است که به کمک آن می توانید به اعماق قلب همسر خود نفوذ کنید. اگر می خواهید بیشتر در قلب همسر خود نفوذ کنید، باید در تعریف و تمجید سخاوت بیشتری نشان بدهید.

دیل کارنگی نویسنده کتاب معروف «آیین دوست یابی» در این زمینه گفته است «از صمیم قلب تایید کنید و در تحسین دست و دلباز باشید». زوجین در ابتدای زندگی به علت این که شناخت زیادی از یکدیگر ندارند در کارهای خود دچار شک و تردید می شوند.

هنگامی که همسر شما کنارتان می نشیند تا با شما صحبت کند روزنامه را به کناری بگذارید و تمام وقت خود را به او اختصاص دهید.ممکن است بگویید که تمام طول روز را کار می کنید و شب که به خانه برمی گردید خسته می شوید، ولی نباید از این بهانه برای نادیده گرفتن نیاز همسرتان به صحبت کردن سوء استفاده کنید.

شما می توانید برای برطرف کردن شک و تردید و به منظور افزایش مهر و علاقه در روابط زناشویی از این نیروی عظیم که در دسترس شماست استفاده کنید. این کار برای شما خرجی ندارد.

مطمئن باشید پیرامون شما انسان های بسیاری وجود دارند که برای شنیدن کلامی تحسین آمیز حاضرند به هر کاری دست بزنند. شاید همسر عزیز شما یکی از این افراد باشد. ارزش و احترامی که برای همسر خود قائل هستید، به طور مستقیم بر افکار، گفته ها و اعمال او تاثیر می گذارد.

شما با این کار باعث می شوید او از زندگی لذت بیشتری ببرد و  اعتماد به نفس  بیشتری پیدا کند و به راحتی و بدون اضطراب  با دیگران ارتباط برقرار کند.

احساس با ارزش بودن به معنای قبول شایستگی ها و لیاقت احترام داشتن برای همسر تلقی می شود، اما در صورت کمبود این احساس این باور به او دست می دهد که لایق یک زندگی خوب نیست و وضع روحی او هر روز بدتر می شود و نهایتاً وضع زندگی هرگز بهبود نخواهد یافت.


ابراز علاقه کنید

بی توجهی رفتاری است که هیچ انسانی نمی تواند آن را تحمل کند و غیر قابل تحمل بودن آن زمانی به اوج می رسد که بی توجهی از جانب همسر باشد.

آیا همسر خود را واقعا دوست دارید و به او و نیازهایش توجه کافی می کنید یا در نتیجه سال ها زندگی مشترک فقط به او عادت کرده اید؟ دوست داشتن با عادت کردن به همدیگر فرق دارد.

شما می توانید با حضور عشق در زندگی ، سلامت روابط زناشویی را بیمه کنید ولی اگر تنها به همسر خود عادت کرده اید، ممکن است روزی از این عادت دلزده شوید. اگر خواهان عشق در روابط زناشویی هستید، باید عشق بی قید و شرط را به همسر خود هدیه کنید، زیرا تنها عشق ضامن بقای روابط زناشویی است.

عشق و محبت یک فلش دوطرفه است. هر چقدر بیشتر به همسر خود عشق بورزید، به او بیشتر توجه کنید، او هم شما را بیشتر دوست خواهد داشت. شما باید از هر طریقی که می توانید به همسر خود محبت کنید؛ بعضی زوج های جوان فکر می کنند فقط با خرید کادوهای گرانقیمت می توانند علاقه خود را به همسرشان نشان دهند ولی حقیقت این است که همسر شما به جای کادوهای گرانقیمت، بیشتر به رفتار محبت آمیز شما نیاز دارد.

گاهی یک شاخه گل سرخ یا یک عبارت «عزیزم دوستت دارم» تاثیری بر همسر می گذارد که گرانقیمت ترین هدیه دنیا جای آن را نمی گیرد.


هدیه دهید، غافلگیر کنید

هدیه دادن یکی از قدیمی ترین زبان های بیان عشق است ، حتی برخی از حیوانات به یکدیگر هدیه می دهند.

پنگوئن های قطب جنوب، در سرزمین بایر خود برای هدیه دادن حق انتخاب زیادی ندارند، اما پنگوئن نر در میان قلوه سنگ ها جستجو می کند و وقتی سنگ صاف و براقی می یابد آن را برمی دارد و پیش پای جفت خود می اندازد.

اگر در قطب جنوب گل سرخی وجود داشت، حتما پنگوئن آن را انتخاب می کرد. مایه تأسف است که انسان ها خود را از چنین هدیه با ارزشی که قیمت چندانی هم ندارد محروم می کنند و گل دادن را تنها محدود به روز تولد یا عیادت از بیمار کرده اند.

شما می توانید با هدیه دادن ، زندگی و محل سکونت خود را سرشار از امواج مهر و محبت کنید. به ارزان بودن هدیه ای که می خواهید بدهید فکر نکنید، بعضی اعمال محبت آمیز دارای امواج کوچک ولی خاصی است که بسیار دورتر از امواج هدایای گران قیمت می روند.

شما باید اینقدر به کار خوب خود ادامه دهید تا مهربانی و هدیه دادن بخشی از وجود شما شود. نگران نباشید که هدایای شما بی ارزش یا تکراری شوند. مطمئن باشید هیچ وقت این اتفاق نمی افتد. گرانترین هدیه حاکی از بالاتر بودن میزان عشق نیست. مهم این است که شما هنگام هدیه دادن به فکر همسر خود بوده اید.

بزرگترین هدیه ای که می توانید به همسر خود هدیه دهید عشق بی قید و شرط است. عشق بدون قید و شرط نه تنها به فردیت هرکس احترام می گذارد بلکه آن را پرورش می دهد؛ حتی اگر جدایی یا از دست دادن همدیگر را به همراه داشته باشد.


امنیت عاطفی

امنیت، محبت و پول سه چیزی هستند که هر انسانی در زندگی به آن ها نیاز دارد. امنیت نیاز مشترک تمام انسان هاست. هیچ کسی روی کره زمین وجود ندارد که به امنیت نیاز نداشته باشد.

وجود بعضی ارگان های دولتی نظیر پلیس و ارتش گواه این نیاز انسان ها و ملت ها برای تأمین امنیت جانی و منافع ملی آنهاست. مردم به امنیت در شغل، محیط خانواده و جمع دوستان نیاز دارند، اما در روابط زناشویی امنیت مهمتری وجود دارد که فقط به وسیله شما، نه به کمک سازمان های دولتی تأمین می شود و آن امنیت عاطفی همسر شماست.

اولین وظیفه زوجین در قبال یکدیگر تولید امنیت عاطفی است. امنیت عاطفی همسر شما وقتی تأمین می شود که احساس کند شما به او نیاز دارید.

اگر همسر شما در روابط زناشویی احساس ناامنی کند، حسادت ایجاد می شود و حسادت عاطفی تقاضایی است که تنها با دریافت مهر و محبت بیشتر برطرف می شود.

شما باید این احساس را در همسر خود ایجاد کنید که او را در کره زمین بیشتر از هر کس دیگری دوست دارید و برای رسیدن به خوشبختی به او نیازمندید.


غذای سوخته ،دست پخت عاشقانه

«زندگی» یک فرآیند روبه رشد است. همسران در ابتدای ازدواج هر دو بی تجربه اند و در مسئولیت پذیری تجربه چندانی ندارند. وقتی همسر شما اشتباهی می کند، سریعاً درباره اشتباه او قضاوت نکنید. فکر کنید که خودتان هم ممکن است در آینده اشتباه بکنید.

آیا دوست دارید با شما بد برخورد شود؟ بیان این موضوع خنده دار است ، اما یکی از بزرگترین مشکلات زوج های جوان در ابتدای زندگی مشترک مسئله پخت و پز است. مهم نیست چه کسی مقصر است ؛ والدینی که به فرزندان خود پخت وپز یاد نداده اند یا همسرانی که بیشتر به غذای خوشمزه فکر می کنند تا روابط عاشقانه. به هر حال در ابتدای زندگی مشترک ممکن است همسر شما توانایی زیادی در پخت و پز نداشته باشد و حتی گاهی غذای خام و سوخته به شما بدهد، ولی به او برچسب نزنید (تو اصلاً آشپزی ات خوب نیست، یا...) و او را تحقیر نکنید.

بزرگترین هدیه ای که می توانید به همسر خود هدیه دهید عشق بی قید و شرط است. عشق بدون قید و شرط نه تنها به فردیت هرکس احترام می گذارد بلکه آن را پرورش می دهد؛ حتی اگر جدایی یا از دست دادن همدیگر را به همراه داشته باشد.

مطمئن باشید بعد از چند بار غذای سوخته یا خام خوردن، همسر شما به یک آشپز حرفه ای تبدیل می شود و شما دیگر غذای سوخته نمی خورید. خوردن غذای سوخته بعداً به یکی از خاطرات فراموش نشدنی زندگی شما تبدیل می شود. فکر نکنید اگر همسر خود را جلوی جمع ضایع کنید، او تصمیم می گیرد دقت بیشتری کند و دست پختش بهتر شود.

شما با این کار چاشنی عشق را از غذای خود حذف کرده اید و به جای آن به غذای خود سم ِ ترس را افزوده اید. او به جای این که با عشق برای شما آشپزی کند با ترس آشپزی می کند تا مبادا شما غذای سوخته یا نپخته بخورید.

مطمئن باشید با هر قاشقی که از غذای توام با ترس بخورید احساس لذت و شادابی را از زندگی خود دور کرده اید.

شما فقط سیر می شوید ولی لذت نمی برید. به این فکر کنید که ممکن است همسر شما یک عمر به خاطر این ترس ها، از هرگونه تغییر و تحول مثبت در زندگی خودداری کند.


معذرت می خواهم ، اشتباه کردم

برای برخی عشق وامی بانکی است که باید به اقساط پرداخت شود. عشق وام نیست. بعضی ها به غلط فکر می کنند نباید بیش از حد به همسر خود ابراز علاقه کنند، زیرا ممکن است او از عشق سیر و برایش عادی شود.

این اشخاص فراموش کرده اند که انسان ها کبوتر نیستند که برای اهلی کردن آنها بالهایشان را ببندیم و کم کم به آنها غذا بدهیم و این ترس را در آنها به وجود بیاوریم که در صورت فرار کردن از گرسنگی می میرند.

چنین انسان هایی از ترس این که مبادا همسرشان آنها را ترک کند اقدام به این کار می کنند. همان طور که کبوترها فقط به خاطر غذا در خانه می مانند نه بخاطر عشق به صاحبشان.

برای رسیدن به خوشبختی ، عشق بی قید وشرط ، امنیت عاطفی و... شرطی وجود دارد و آن این است که ببینید در زندگی سابق خود چقدر اشتباه کرده اید و آیا حاضرید از همسر خود به خاطر اشتباهاتتان معذرت خواهی کنید، یا غرورتان به شما اجازه انجام چنین کاری را نمی دهد.

ارتباط مستحکم و پابرجا در روابط زناشویی نصیب کسانی می شود که به اهمیت آن پی برده اند و حاضرند از همسر خود به خاطر اشتباهاتی که در حق او مرتکب شده اند، معذرت بخواهند.

در حقیقت عذرخواهی خالصانه، برتر از تشخیص اشتباه است و نشان می دهد شما اشتباهاتتان را به رسمیت شناخته اید و آنقدر به رابطه زناشویی تان اهمیت می دهید که می خواهید از همسر خود عذرخواهی کنید.

فراموش نکنید هیچ کس در دنیا وجود ندارد که همسری به خوبی شما داشته باشد. مطمئن باشید با به کار بستن این پیشنهادها می توانید کلیدی برای باز کردن قفل مشکلات زندگی  مشترک خود بیابید و آن را باز کنید. درنگ نکنید.

این کلید را هرچه سریع تر در قفل قرار دهید و آن را باز کنید. امروز به جای این که دست خالی به خانه برگردید، یک شاخه گل برای همسر خود بگیرید و با صدای بلند به او بگویید دوستش دارید.

محمد صادق امینی


لینک مطالب مرتبط

چرا صحبت های دلنشین میان همسران از دست می روند؟

پنج کلید خوشبختی

توصیه هایی برای یك زندگی خوشبخت

توصیه هایی برای رسیدن به رابطه مؤثر با همسر خود

چه كنیم تا ازدواجمان توأم با عشقی ماندگار باشد

خانواده موفق و خانواده ناموفق

چگونه رابطه میان خود و همسرمان را استحكام بخشیم؟

روش هایی برای تثبیت علاقه و تفاهم در زندگی

راههای عملی دستیابی به تفاهم

از ابراز علاقه همسرتان خجالت نكشید

با برقراری ارتباط مناسب با همسر و تغییر در رفتار خود و قدردانی از او زندگی توأم با عشق داشته باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.