تبیان، دستیار زندگی
راهنمای گردش و اقامت در ارومیه (قسمت اول)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سفر با نمک!

راهنمای گردش و اقامت در ارومیه (قسمت اول)

ارومیه


ارومیه از شهرهایی است که سفر به آن فرصت تفرج در تاریخ و طبیعت را برای شما فراهم می کند. این وقت سال در این شهر که انگار در گوشه غربی دریاچه ارومیه پنهان شده دیدنی های متنوعی وجود دارد؛ هم وقت برداشت محصول از باغ ها و تاکستان های اطراف است هم با یک پیاده روی یک روزه در ارومیه می توانید با تاریخ این شهر آشنا شوید.


از دریاچه و کلیساهای قدیمی این شهر گرفته تا خانه های زیبا و منحصر به فرد آن هم نمی توان گذشت، به شرط آنکه برنامه ریزی کنید. اگر برای یک سفر دو روزه  برنامه ریخته اید، یک روز را هم می شود مهمان طبیعت بیرون شهر شد. ظهرها معمولا بازار ارومیه خلوت می شود و بعضی مغازه دارها برای استراحت به خانه می روند یا همان جا پشت دخل چرتی می زنند. فروشنده های بازار ارومیه مهربان هستند؛ شاید مسن ترهایشان فارسی را خوب صحبت نکنند اما منظور مشتری را خوب می فهمند.

ارومیه

چطور برسیم؟

برای رسیدن به ارومیه دو راه بیشتر ندارید، مسیر هوایی و مسیر جاده ای:

هواپیما: سریع ترین راه رسیدن به ارومیه هواپیما است و از فرودگاه مهرآباد تا فرودگاه ارومیه یک ساعت بیشتر راه نیست. روزانه حدود سه هواپیما از تهران به سمت ارومیه پرواز می کند که قیمت بلیت یک سره 41 هزار و 500 تومان است. اگر می خواهید آخر هفته به تهران برگردید، بهتر است بلیت برگشت را از همین جا بخرید، چون در شلوغی آخر هفته ممکن است بلیت گیرتان نیاید.

جاده: اگر می خواهید در هزینه های سفر صرفه جویی  کنید، مسیر جاده را انتخاب کنید. می توانید با خودروی شخصی با اتوبوس به ارومیه بروید. با وسیله شخصی و در صورتی که از پل روگذر «شهید کلانتری» بروید، هشت ساعت در راه خواهید بود. اگر اتوبوس را انتخاب کنید از همین مسیر، ده ساعت در راه خواهید بود. قیمت بلیت اتوبوس معمولی 12هزار تومان و قیمت اتوبوس ویژه 15 هزار تومان است. هر روز هفته اتوبوس ها از پایانه غرب و آرژانتین به سمت ارومیه حرکت می کنند.

ارومیه

کجا برویم؟

برای گشت و گذار در ارومیه و طبیعت اطرافش باید حداقل دو روز وقت بگذارید. حداقل یک روز را صرف گردش و پیاده روی در شهر و رفتن به ساحل دریاچه کنید. توصیه ما این است که ارومیه گردی را از میدان انقلاب یا به قول خود مردم ارومیه «ایالت» شروع کنید. به این میدان که رسیدید تماشای سه ساختمان قدیمی حاشیه میدان را از دست ندهید؛ ساختمان شهرداری، ساختمان سازمان میراث فرهنگی و ساختمانی متعلق به ارتش.

کلیسای ننه مریم: یکی از ورودی های کلیسای ننه مریم (شرق آشور) در خیابان خیام، رو به روی کوچه آگاهی قرار دارد. به جز یکشنبه ها صبح و روزهایی که ارامنه مشغول انجام مراسم مذهبی هستند، می توانید هر روز برای بازدید به کلیسا بروید.

برای ورود به کلیسا باید 300 تومان بپردازید. البته بازدید کنندگان حق ورود به سالن مخصوص مراسم را ندارند و فقط می توانید از اتاق ها و طاقچه های مزین به عکس ها و تندیس حضرت مریم (علیه السلام)، عیسی مسیح (علیه السلام) و همچنین از عبادتگاه باز دید کنید.

ارومیه

بخش قدیمی و بیشتر ساختمان های کلیسا در ضلع شمالی صحن قرار دارند. اگر «پدرآرتور» در کلیسا باشد، حتماً  توضیحات زیادی درباره تاریخچه کلیسا به شما خواهد داد و اگر خود او نباشد، همکارش توضیحات لازم را به بازدیدکنندگان می دهد و به آنها دفترچه ای برای اطلاعات بیشتر خواهد داد. می توانید طوری برنامه ریزی کنید که حدود ساعت ده در کلیسا باشید و حدود نیم ساعت برای تماشا و بازدید از کلیسا وقت بگذارید.

خیابان خیام: از همان دری که وارد شدید، بیرون بیایید نباید فرصت خرید و پیاده روی در خیابان سنگ فرش شده خیام را از دست داد. اینجا مخصوص پیاده روی و خرید است. اگر حدود 30: 10 صبح در این خیابان باشید، زمان مناسبی است، چون می توانید حدود دو ساعت را صرف خرید کنید. رو به جنوب بروید به فلکه خیام می رسید.

ارومیه

تمام خیابان های منتهی به این میدان پر پاساژ و مغازه های شیک است. می توانید از پاساژ صدر شروع کنید که قیمت هایش به نسبت اجناس آن مناسب تر است؛ پاساژ امیرکبیر را بعد از پاساژ صدر از دست ندهید.

مسجد سردار: اگر مطابق با برنامه ما پیش رفته باشید حدود ساعت یک و نیم بعد از ظهر باید رو به روی مسجد تاریخی سردار یا مسجد ساعت باشید؛ حدود نیم ساعت برای گشت و گذار در این مسجد کافی است.

ارومیه

در خیابان امام که به طرف شمال حرکت کنید، سمت چپ در امتداد راسته غلام خان ارومیه مسجد تاریخی سردار قرار دارد. سرتان را لای حفره های مقابل پنجره گذاشته و داخل را دید بزنید و شاید هم دلتان بخواهید از این مسجد بسیار قدیمی که هنوز هم میزبان مراسم های مختلف مذهبی است، دیدن کنید.

بنای این مسجد را عبدالصمدخان در دوره قاجار ساخت و نوه اش عظیم السلطنه سردار چند سال بعد ساعت بزرگی سر در آن نصب کرد، البته چند سالی است که ساعت جدیدی به جای این ساعت در سر در مسجد نصب شده.

ادامه دارد


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سرزمین من