تبیان، دستیار زندگی
ورزش کردن موجب سلامتی است، اما از طرفی تنفس هوای آلوده نیز مضر است . این سئوال برای بسیاری از افراد مطرح می شود که شاید انجام ورزش در هوای شهرهای آلوده بیشتر مضر باشد تا مفید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش کردن در هوای آلوده

ورزش کردن موجب سلامتی است، اما از طرفی تنفس هوای آلوده نیز مضر است . این سئوال برای بسیاری از افراد  مطرح می شود که شاید انجام ورزش در هوای شهرهای آلوده بیشتر مضر باشد تا مفید.

بدترین زمان آلودگی هنگامی است که آسمان ابری و خیابان ها مملو از ماشین است . گازهای سمی خارج شده از اتومبیل ها ، عامل اصلی آلوده کننده هوای شهرهاست که با وجود ابر آلودگی بیشتر می شود .  با برخورد نور خورشید به زمین ، هوای موجود در سطح گرم شده به طرف بالا حرکت می کند و آلاینده ها را با خود می برد . این پدیده در روزهای ابری اتفاق نمی افتد و اصطلاحاً  پدیده  اینورژن رخ می دهد.

آلاینده هایی چون منواکسید کربن ، اُزُن ، دی اکسید کربن و دی اکسید سولفور ، ریه ها را تخریب می کنند . زمانی که ورزش می کنید نفس های شما عمیق و سریع تر است و شما آلاینده های بیشتری را به ریه هایتان وارد می کنید ، ولی بدن شما این آلاینده ها را نگه نمی دارد . مثلا دیده شد که دوچرخه سوارانی که هنگام شلوغی مرکز شهر واشنگتن رکاب می زدند میزان منو اکسید کربن بیشتری استنشاق می کردند ، ولی سطح منواکسید کربن خونشان از رانندگان ماشین درهمان منطقه کمتر بود .

پس به این نکته توجه داشته باشید که :

در صورت امکان ، در زمان شلوغی ترافیک صبح و 2 ساعت پس از شلوغی بعد از ظهر و آلودگی زیاد هوا ورزش نکنید، ولی اگر  نمی توانید وقت دیگری را به این کار اختصاص دهید ، حتما ورزش کنید که از کرختی و تنبلی بهتر است .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.