تبیان، دستیار زندگی
هفتاد کیلومتر دورتر از تهران، جایی در پس کوه های البرز شرقی، روستای سرسبزی جا خوش کرده که شاید بهترین گزینه ممکن برای یک گشت و گذار پاییزی باشد. روستایی به نام آیینه ورزان که در چهارفصل سال با آبشار و تنگه ای به همین نام از گزدشگران و طبیعت گردان پذیرایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبشار آب و آینه

هفتاد کیلومتر دورتر از تهران، جایی در پس کوه های البرز شرقی، روستای سرسبزی جا خوش کرده که شاید بهترین گزینه ممکن برای یک گشت و گذار پاییزی باشد. روستایی به نام آیینه ورزان که در چهارفصل سال با آبشار و تنگه ای به همین نام از گردشگران و طبیعت گردان پذیرایی می کند.

آیینه ورزان

برای گشت و گذار در روستای آیینه ورزان باید به هفتاد كیلومتری تهران سفر کنید و این روستا را در جاده فیروزكوه، بعد از گیلاوند، روبروی روستای آبسرد ببینید. آیینه ورزان که به دو بخش بالا ده و پایین ده تقسیم می شود، دو فضای کاملا متفاوت را برای گردش و تفریح به شما پیشنهاد می کند. دشتی در پایین دست با درختان پربار میوه و کوه هایی در بالا دست که آبشار و تنگه آیینه ورزان زیبایی آن را چند برابر کرده اند. این روستا یكی از مسیرهایی است که کوهنوردان برای صعود به قله زرینه كوه از آن عبور می کنند.

آیینه ورزان

بعد از گشت و گذار در دشت آیینه ورزان پایین، اگر تصمیم به کوهپیمایی در ارتفاعات بخش شمالی روستا گرفتید می توانید نهر پر آب روستا را به سمت شمال دنبال کنید تا بعد از عبور از خانه های مسکونی و شیب 45درجه ای این کوهپایه، به جاده ای خاکی در سمت چپتان برسید که حدود 3کیلومتر طول دارد. این به معنی نیم ساعت کوهپیمایی بی وقفه و با سرعت متوسط است.

آیینه ورزان

بعد از عبور از این جاده 3کیلومتری، بازهم در مسیر رودخانه قرار خواهید گرفت و این بار هم یك صعود نیم ساعته لازم است تا به آبشار 20متری این روستا برسید. اما سفر شما به همین جا ختم نمی شود. شما می توانید بعد از استراحت در کنار این آبشار، مسیر را از سمت شمال ادامه دهید و در کمتر از 10دقیقه به یك تنگه باریك 2متری برسید. تنگه ای که ممکن است تنگه واشی را در ذهنتان تداعی کند.

آیینه ورزان

اگر باز هم تمایل به ادامه مسیر دارد، باید از میان آب مسیرتان را دنبال کنید تا بعد از عبور از ارتفاعات، به آبشار دوم برسید. آبشاری که در عین کوتاه تر بودن، زیباتر از آبشار اول به نظر می رسد. تنها یادتان باشد اگر در کوهنوردی چندان حرفه ای نیستید، به آبشار دوم فکر نکنید چون مسیر رسیدن به این آبشار قدری خطرناک است و عبور از آن ممکن است به قیمت جانتان تمام شود.

آیینه ورزان

در بالای کوه بلندی که بر روستای آینه ورزان مشرف است قلعه ای وجود دارد که این روزها چیز زیادی از آن باقی نمانده است اما بومیان منطقه آن را قلعه نوذر شاه می نامند. این قلعه در گذر زمان به دست غارتگرانی که در آن دنبال گنج می گشتند، تخریب شده است.

آیینه ورزان


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد