تبیان، دستیار زندگی
بیست و سوم ماه ذى القعده (سال 203) طبق برخى از روایات شهادت امام رضا علیه السلام است و زیارت آن حضرت در چنین روزى مناسب است. (هرچند معروف در شهادت آن حضرت «آخر ماه صفر» است.) علامه ی مجلسی می گوید : زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای مقدس اسلامی اف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین فرصت زیارت امام رضا علیه السلام

حرم امام رضا(ع)

بیست و سوم ماه ذى القعده (سال 203) طبق برخى از روایات شهادت امام رضا علیه السلام است و زیارت آن حضرت در چنین روزى مناسب است. (هرچند معروف در شهادت آن حضرت «آخر ماه صفر» است.)

علامه ی مجلسی می گوید :

زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است ؛ خصوصا روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد . مثل روز ولادت (11 ذی القعده) و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) 1 . مرحوم محدث قمی روز 25 ذی القعده را نیز به این موارد ضمیمه کرده است .

امروز  بیست و سوم ذیقعده است و فرصتی مناسب برای درددلی با آقا امام رضا علیه السلام برای زیارت آقا در این روز سفارشات زیادی شده است. امروز میتوانی کبوتر دلت را تا گنبد طلاییش پر بدهی و غم دلت را با آقا در میون بذاری فرصت مناسبیه تا عهدهای شکسته با خدا را با واسطه کردن آقا از سر بگیری و اینبار قول بدهی که دیگر تمام شد بد قولی ها و عهد شکنی ها چون خود آقا کمکت میکنه تا دیگه کم نیاری کافیه دلتو بهش بدی و بری به درگاه خدا .

زیارت و توسل به امام رضا علیه السلام

بزرگی و قدرت، فقط از آن خداست، ولی خداوند برخی از بندگان شایسته اش را جلوه گاه بخشندگی خویش می سازد. از این رو برای نشان دادن جایگاه والای آنان، به بندگان دستور می دهد اگر می خواهند به خدا برسند، در این راه حرکت کنند و اگر از خدای بی نیاز کمک می خواهند، خدا را به حرمت و قداست آن بزرگواران سوگند داده، آنان را «وسیله» قرار دهند؛ چنان که در قرآن شریفش می فرماید: «ای اهل ایمان! از خدا بترسید و به خدا توسل جویید».

امام رضا علیه السلام نیز واسطه فیض میان مولا و بندگان است. آن گاه که عنایت آن امام مهربان، رحمت الهی را شامل حال زائر می سازد و او را بر سفره کرم خویش مهمان می کند، دل هر عاشقی را به وجد می آورد و او را به سوی حرم باصفایش می کشاند.

گوشه ای از اخلاق و رفتار امام رضا علیه السلام

امامان پاک ما در میان مردم و با مردم مى‏زیستند، و عملا به مردم درس زندگى و پاكى و فضیلت مى‏آموختند، آنان الگو و سرمشق دیگران بودند، و با آنكه مقام رفیع امامت آنان را از مردم ممتاز مى‏ساخت، و برگزیده‏ى خدا و حجت او در زمین بودند در عین حال در جامعه حریمى نمى‏گرفتند، و خود را از مردم جدا نمى‏كردند، و به روش جباران انحصار و اختصاصى براى خود قائل نمى‏شدند، و هرگز مردم را به بردگى و پستى نمى‏كشاندند و تحقیر نمى‏كردند...

امام رضا علیه السلام نیز واسطه فیض میان مولا و بندگان است. آن گاه که عنایت آن امام مهربان، رحمت الهی را شامل حال زائر می سازد و او را بر سفره کرم خویش مهمان می کند، دل هر عاشقی را به وجد می آورد و او را به سوی حرم باصفایش می کشاند.

«ابراهیم بن عباس‏»مى‏گوید: «هیچگاه ندیدم كه امام رضا علیه السلام در سخن بر كسى جفا ورزد،و نیز ندیدم كه سخن كسى را پیش از تمام شدن قطع كند، هرگز نیازمندى را كه مى‏توانست نیازش را بر آورده سازد رد نمى‏كرد، در حضور دیگرى پایش را دراز نمى‏فرمود، هرگز ندیدم به كسى از خدمتكاران و غلامانشان بدگوئى كند،خنده‏ى او قهقهه نبود بلكه تبسم بود، چون سفره‏ى غذا به میان مى‏آمد همه‏ى افراد خانه حتى دربان و مهتر را نیز بر سفره‏ى خویش مى‏نشاند و آنان همراه با امام غذا مى‏خوردند. شبها كم مى‏خوابید و بیشتر بیدار بود، و بسیارى از شبها تا صبح بیدار مى‏ماند و به عبادت مى‏گذراند، بسیار روزه مى‏داشت و روزه‏ى سه روز در هر ماه را ترک نمى‏كرد2 ،كار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت، و بیشتر در شبهاى تاریک مخفیانه به فقرا كمك مى‏كرد. 3

پرسشی از امام (شاید برای شما هم پیش آمده باشد)

حرم امام رضا علیه السلام

پرسیدند: خدا چگونه و كجاست؟

امام فرمود: اساسا این تصورى غلط است، زیرا خداوند مكان را آفرید و خود مكان نداشت، و چگونگى‏ها را خلق كرد و خود از چگونگى (و تركیب) بر كنار بود،پس خدا با چگونگى و مكان شناخته نمى‏شود،و به حس در نمى‏آید،و به چیزى قیاس و تشبیه نمى‏گردد.

- چه زمانى خدا بوجود آمده است؟

امام- بگو چه زمانى نبوده تا بگویم چه وقت‏ بوجود آمده است.

-چه دلیلى بر حدوث جهان (یعنى اینكه جهان قبلا نبوده و مخلوق است) وجود دارد؟

امام- تو نبودى سپس بوجود آمدى،و خود مى‏دانى كه خود را نیافریده ا‏یى و كسى كه مانند توست نیز ترا بوجود نیاورده است.

-ممكن است ‏خدا را براى ما توصیف كنید؟

امام- آنكه خدا را با قیاس توصیف كند همیشه در اشتباه و گمراهى است و آنچه مى‏گوید ناپسند است،من خدا را به آنچه خود تعریف و توصیف فرموده است تعریف مى‏كنم بدون آنكه از او رؤیتى یا صورتى در ذهن داشته باشم:«لا یدرك بالحواس‏»خدا با حواس آفریدگان درک نمى‏شود،«ولا یقاس بالناس‏» به مردم قیاس نمى‏شود، «معروف بغیر تشبیه‏» بدون تشبیه شناخته مى‏شود،در عین علو مقام به همه نزدیک است،بدون آنكه بتوان همانندى براى او معرفى كرد،به مخلوقات خود مثال زده نمى‏شود،«و لا یجور فى قضیته‏»در حكم و قضاوت خود بر كسى ستم نمى‏كند...به آیات و نشانه‏ها شناخته مى‏گردد. 4

-آیا ممكن است زمین بدون حجت و امام بماند؟

امام- اگر یک چشم بر هم زدن زمین از حجت‏ خدا و امام خالى بماند همه‏ى زمینیان را فرو خواهد برد.

چند سخن گهر بار از آن حضرت :

قرآن كلام و سخن خداست از آن نگذرید و هدایت را در غیر آن نجوئید كه گمراه مى‏شوید. 5

«اقربكم منى مجلسا یوم القیمة احسنكم خلقا و خیركم لاهله‏» ؛ در قیامت آن كس به من نزدیكتر است كه در دنیا خوش اخلاقتر و نسبت‏ به خانواده‏ى خود نیكوكارتر باشد.6

«مجالسة الاشرار تورث سوء الظن بالاخیار» همنشینى با اشرار و بدكاران موجب بدبینى نسبت‏به نیكان و درستكاران مى‏شود. 7

التدبیر قبل العمل یؤمنك من الندم‏» ؛ تدبیر و اندیشه پیش از انجام كار تو را از پشیمانى ایمن مى‏دارد. 8

سلام و درود بیکران خداوند بر آن حضرت آنگاه که چشم به جهان گشود تا زمانی که چشم از جهان فرو بست و تا روزی در محشر حاضر شود .

محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان


1- بحارالانوار، ج 99، ص 43 و 44.

2- گویا منظور روزه‏ى پنجشنبه اول ماه و چهارشنبه‏ى وسط ماه و پنجشنبه‏ى آخر ماه است كه پیشوایان معصوم فرموده‏اند كسى كه اضافه بر روزه‏ى ماه مبارك رمضان در هر ماه این سه روز را روزه بگیرد مانند آنست كه همه‏ى سال روزه باشد.

3- اعلام الورى ص 314 .

4- مسند الامام الرضا (ع) ج 1 ص 47- 10.

5- مسند الامام الرضا (ع) ج 1 ص 305.

6- مسند الامام الرضا (ع) ج 1 ص 305- 2

7- مسند الامام الرضا (ع) ج 1 ص 294- 291.

8- همان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.