تبیان، دستیار زندگی
- مرحله‌ی دوم اجلاس جهانی سران برای جامعه‌ اطلاعاتی با هدف كاهش شكاف دیجیتالی میان كشور‌های فقیر و غنی، از 16 نوامبر برابر با 25 آبان ماه به مدت سه روز در تونس آغاز می‌شود. در این نشست بیش از 10تن از رهبران جهان، جوامع مدنی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخباری از اجلاس جهانی جامعه‌ اطلاعاتی در تونس (WSIS)


- مرحله‌ی دوم اجلاس جهانی سران برای جامعه‌ اطلاعاتی با هدف كاهش شكاف دیجیتالی میان كشور‌های فقیر و غنی، از 16 نوامبر برابر با 25 آبان ماه به مدت سه روز در تونس آغاز می‌شود.

در این نشست بیش از 10تن از رهبران جهان، جوامع مدنی، بخش خصوصی، دبیركل سازمان ملل و 200 شركت بین‌المللی شركت می‌كنند.

بنابراین گزارش هم ‌اكنون پیش از گشایش اجلاس، حدود 170 كشور حاضر در اجلاس جهانی جامعه‌ اطلاعاتی تونس، دور نهایی مذاكرات خود را پیرامون مساله‌ جنجالی كنترل و حاكمیت اینترنت، آغاز كرده‌اند؛ این موضوع كه ریشه‌ی سه ساله دارد، در واقع جنگی است میان ایالات متحده‌ی آمریكا و دیگر كشورهایی كه سعی دارند از قدرت بالقوه واشنگتن برای كنترل شبكه‌ اینترنت بكاهند.

پس از برگزاری یك جلسه‌ عمومی‌، قرار شد كشورها در گروه‌های 40 كشوری از روز دوشنبه فعالیت‌هایی را آغاز كنند تا در طول اجلاس با یكدیگر به توافق نهایی برسند.

- روزنامه‌ی واشنگتن پست در مقاله‌ روز پنجم نوامبر خود نوشت : «كوفی عنان هشدار داده است كه مرحله‌ تونس به سلطه‌ كامل آمریكا به اینترنت پایان خواهد داد» و «هدف اصلی این اجلاس ذی نفع كردن كشورهای فقیر دنیا از منافع اقتصادی و اجتماعی اینترنت و ارتباطات عصر مدرن است».

كوفی عنان، دبیركل سازمان ملل نیز در اجلاس تونس در كنار 20 دولتمرد بزرگ دیگر جهان حضور خواهد داشت .

بر اساس آمارهای منتشره از سوی اتحادیه‌ ارتباطات بین المللی ، 942 میلیون نفری كه در كشورهای توسعه یافته زندگی می‌كنند، پنج برابر بهتر از دیگر مردم دنیا به سرویس‌های خط ثابت و تلفن همراه و 9 برابر دسترسی بهتر به سرویس‌های اینترنتی دارند .

پیش از این نیز بعضی از شركت‌های فناوری آمریكا از جمله گوگل، IBM و مایكروسافت حمایت خود را از تلاش‌های دولت بوش ، برای حفظ حاكمیت ایالات متحده بر اینترنت، اعلام كرده بودند .

به هر حال بنا به گفته‌ كارشناسان، هر تصمیمی‌ كه در رابطه با حاكمیت اینترنت در اجلاس تونس اتخاذ شود می‌تواند ضربه‌ی سختی بر آمریكا وارد كند .

- كارگاه ICT روستایی ایران در محل اجلاس سران كشورهای جهان با موضوع جامعه‌ اطلاعاتی در كشور تونس برگزار می‌شود.

در این كارگاه علاوه بر روش‌های علمی ‌توسعه‌ ICT روستایی در حالت كلی، به تجربیات توسعه‌یICT روستایی ایران و از جمله تجربیات موفق مركز جامعICT روستایی قرن آباد پرداخته می‌شود.

با توجه به این كه ایران در زمینه‌ی توسعه‌یICT روستایی از كشورهای موفق بوده است و مجامع بین المللی مانند یونسكو این موضوع را تایید كردند، تجربیات توسعه‌یICT روستایی در ایران نیز به سایر كشورهای جهان منتقل می‌شود.

- نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای كشور به عنوان بزرگترین سازمان غیر دولتی موجود و فعال در حوزه انفورماتیك كشور در قالب هیات رسمی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس? WSIS حضور خواهند یافت.

حضور سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مردمی در این اجلاس از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

از ایران نیز نمایندگان نظام صنفی كشور به منظور معرفی این سازمان و بحث و تبادل نظر با سایر سازمان‌های معتبر بین‌المللی حضوری فعال و پر رنگ خواهند داشت.

همچنین بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته، نمایندگان این سازمان در غرفه نمایشگاهی ایران دراین اجلاس به معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش خصوصی كشور و بازار فناروی اطلاعات و ارتباطات كشور خواهند پرداخت.

روابط عمومی موسسه تبیان