تبیان، دستیار زندگی
حضور میهمانان عرب زبان و سخنرانی یكی از آنان در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در شرایطی بود كه جای خالی مترجم برای میهمانان خودنمایی می‌كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه‌های افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات

حضور میهمانان عرب زبان و سخنرانی یكی از آنان در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در شرایطی بود كه جای خالی مترجم برای میهمانان خودنمایی می‌كرد.

نمایشگاه مطبوعات

به گزارش روابط عمومی، افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها ساعت 16 عصر امروز در طبقه دوم شبستان مصلای تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدعلی رامین معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كه به عنوان متولی اصلی برگزاری این همایش رسانه ای شناخته می شود، به ارائه گزارشی درباره ویژگی های این دوره از نمایشگاه مطبوعات پرداخت و در میان صحبت هایش گفت كه از حدود 700 غرفه، 600 غرفه تكمیل و آماده شده است كه معنی آن نیز آماده نبودن حدود یك صد غرفه از محل بزرگترین گردهمایی رسانه ای كشور در لحظه افتتاحیه آن است.

ـ سید نظام الدین موسوی مدیر مسئول روزنامه جوان دومین سخنران این مراسم بود كه از لزوم تعامل رسانه ها و مسئولان سخن گفت و پس از وی نیز یكی از روزنامه نگاران مصری سخنانی را ایراد كرد؛ هرچند نبودن مترجم عرب زبان در هنگام سخنرانی وی نیز شگفت انگیز بود، به طوری كه تنها كسانی كه مسلط به زبان عربی بودند، امكان فهمیدن این بخش از برنامه را داشتند.

ـ سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آخرین سخنران افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها بود كه از عدم حضور ریاست جمهوری به دلیل استقبال از میهمانان خارجی از كشور بولیوی سخن گفت و او نیز مانند معاون مطبوعاتی خود ابراز امیدواری كرد كه در روزهای آینده رئیس دولت دهم در نمایشگاه حضور یابد.

ـ در این مراسم با وجود حضور گسترده میهمانان و اصحاب رسانه، فضای محدودی در طبقه دوم شبستان مصلا در نظر گرفته شده بود؛ علاوه بر آن تعداد نه چندان مناسب صندلی های چیده شده در سالن نیز مشكل ساز بود، به گونه ای كه برخی از میهمانان كه در میان آنها مدیران ارشد رسانه های داخلی و خارجی نیز حضور داشتند، پس از ورود به محل برنامه به جستجوی صندلی خالی می پرداختند.

ـ همچنین عدم تعیین جایگاهی ویژه برای خبرنگاران پوشش دهنده برنامه باعث می شد كه برخی از آنان قلم و كاغذ به دست، به دنبال مكانی مناسب برای نشستن و یادداشت كردن سخنان سخنرانان بگردند.

ـ بنر نصب شده در پشت جایگاه از برگزاری برنامه با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور حكایت می كرد؛ اما جای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ردیف نخست صندلی ها به چشم می خورد كه دلیل آن نیز همان میهمانان ناگهانی خارجی بودند.

ـ پایان مراسم افتتاحیه نیز مقارن با لحظات اذان مغرب بود، اما صدایی از صوت قرآن یا اذان در صحن شبستان به گوش نرسید كه شاید قرار داشتن در گام های ابتدایی برگزاری این همایش رسانه ای و مشكلات آن، اهمیت این موضوع را از یادها برده بود.

ـ شیوه پذیرایی در حاشیه این مراسم نیز قابل توجه بود؛ به گونه ای كه مشابه روال معمول در برنامه های پرجمعیت در اینجا نیز رقابت برای بهره مندی از امكانات به چشم می خورد.

ـ از دیگر نكات قابل توجه در صحن شبستان كه محل اصلی برپایی این همایش سالانه رسانه ای است، باقی بودن آثار تبلیغاتی نمایشگاه رسانه های دیجیتال بود؛ به گونه ای كه در برخی نقاط آثاری از برچسب های راهنمای غرفه ها بر كفپوش سالن به چشم می خورد.

ـ برای كودكان نیز با درنظرگرفتن بخش ویژه فكرهایی شده بود؛ اما حضور دو نفر با لباس تبلیغاتی خرگوش در میان راهروهای بخش خبرگزاری ها نیز این سوال را ایجاد می كرد كه تناسب و سنخیت آن كار با این بخش چیست ؟

ـ بالاخره اینكه به هم ریختگی برخی از غرفه ها واقعاً نشان می داد كه نمایشگاه هنوز به نخستین روز گشایش رسمی خود نرسیده است، نكته ای كه می توان امیدوار بود تا در روزهای آینده آثار كمتری از آن دیده شود.

تنظیم: هومن بهلولی