تبیان، دستیار زندگی
ابتدا طرح مورد نظر را روی كاغذ پوستی بكشید و با سوزن ته گرد به پارچه سنجاق كنید. روبان را با نخ و سوزن به پارچه كوك بزنید تا ثابت شود. برای دوخت ابتدا ساقه‌های آفتابگردان را بدوزید به این شكل كه سوزن را از نقطه 1 بیرون آورده و از نقطه 2 به 3 یك دوخت بزنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روبان دوزی اینترنتی

آموزش روبان دوزی

لوازم مورد نیاز:

ـ روبان ساتن 4 میلی‌متری در رنگهای زرد

ـ مقوای تیره روشن

ـ سوزن روبان دوزی شماره 22

ـ پارچه بافت درشت

ـ روبان ساتن نیم سانتی‌متری در رنگهای سبز و بژ

ـ كاغذ پوستی

ـ نخ گلدوزی

ـ نخ و سوزن معمولی

ـ سوزن ته گرد و قیچی

********************

آموزش روبان دوزی
آموزش روبان دوزی

1ـ ابتدا طرح مورد نظر را روی كاغذ پوستی بكشید و با سوزن ته گرد به پارچه سنجاق كنید. روبان را با نخ و سوزن به پارچه كوك بزنید تا ثابت شود. برای دوخت ابتدا ساقه‌های آفتابگردان را بدوزید به این شكل كه سوزن را از نقطه 1 بیرون آورده و از نقطه 2 به 3 یك دوخت بزنید. برای دوخت بعدی سوزن را از میان دوخت قبل بیرون آورده و به همین ترتیب ادامه دهید تا كل ساقه دوخته شود.

آموزش روبان دوزی
آموزش روبان دوزی

2ـ روبانی عمودی به رنگ بژ را انتخاب كنید. از نقطه 4 سوزن را خارج كرده و در نقطه 5 روبان را به حالت برگردان نگه دارید و به داخل نقطه 5 وارد كنید، به طوری كه انتهای آن مانند یك تای كوچك باشد. پس از اتمام نرده‌های عمودی آن‌‌ها را گره بزنید و با هویه انتهای روبان را بسوزانید. سوزاندن با هویه الزامی است. زیرا ممكن است به مرور زمان روبان شكافته شود و دوام لازم را نداشته باشد.

آموزش روبان دوزی
آموزش روبان دوزی

3ـ پس از اتمام، تمام نرده‌های عمودی برای دوخت نرده‌های افقی از فاصله نیم‌سانتی‌متری از بالای نرده عمودی و نیم‌سانتی‌متر فاصله از كنار نرده سوزن را از نقطه 6 خارج كرده و یكی در میان از زیر و روی نرده عبور دهید و از نقطه 7 سوزن را داخل پارچه كنید و مجدداً همین دوخت را از پایین نرده‌های عمودی انجام دهید تا درست مثل قسمت بالای نرده‌ها باشد و دو خط موازی از روبان در بالا و پایین نرده‌ها دوخته شود.

پس از گره زدن، مجدداً روبان را با هویه بسوزانید.

آموزش روبان دوزی

4- برای دوختن میخ‌های نرده از گره استفاده كنید. سوزن را از نقطه 8 از پارچه و روبان نرده بیرون بیاورید و با یك دست روبان را نگه دارید.

5- سوزن را زیر روبان ببرید و یك زاویه قائمه ایجاد كنید.

6- روبان را به دور سوزن پیچیده و سوزن را از كنار نقطه 7 از نقطه 8 به داخل پارچه ببرید و بكشید تا گره سفت شود و شكل گره بگیرد. به همین ترتیب تمام میخ‌های نرده‌ها را بدوزید در انتها گره بزنید و با هویه بسوزانید.

7- برای دوختن گل آفتابگردان گلبرگ‌ها را بدوزید. روبان را به صورت صاف از نقطه 10 خارج كنید

8- برای وارد كردن سوزن به نقطه 11 روبان را به صورت صاف از نقطه 10 روی نقطه 11 قراردهید وروبان را با دست نگه دارید و سپس به نقطه 11 وارد كنید و روبان را بكشید. لبه گلبرگ مانند گره كوچكی در لبه خواهد شد. همه گلها را به همین شكل كامل كنید.

آموزش روبان دوزی

9- پس از دوخت كامل گلبرگ‌ها تخم گلهای آفتابگردان را بدوزید. این دوخت هم مانند دوخت میخ‌های نرده می‌باشد. سوزن را از نقطه 12 خارج كنید و با یك دست روبان را نگاه دارید و سوزن را زیر روبان برده و به دور سوزن پیچیده و در نقطه كنار آن سوزن را داخل پارچه كنید و بكشید تا گره‌ها شكل بگیرد و سفت شود. در انتها گره بزنید و با هویه بسوزانید.

10- برای دوخت برگ مانند دوخت گلبرگ‌های گل سوزن را از نقطه 13 خارج كرده و روبان را روی نقطه 14 قرار دهید سپس سوزن را از روی روبان وارد نقطه 14 كرده و روبان را بكشید. تمام برگ‌ها را به همین شكل بدوزید. در انتها از پشت پارچه خارج كرده گره بزنید و با هویه بسوزانید سپس به آهستگی كوك‌هایی كه دور تا دور طرح برای ثابت كردن الگو زده بودید را شكافته و طرح را جدا كنید. این طرح برای كوسن كیسه‌های تزئینی و هر آنچه كه شما از دیدنش لذت ببرید، قابل اجراست.

ماهنامه بانو

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

جایی برای جواهرات شما

تهیه آناناس به روش بلندر

هنر گلسازی در تبیان

کدبانو های خیاط!

کلیک کنید ،خنک می شوید

هنر سفره آرایی

هدیه ای درون بادکنک

چاپ بر روی دستمال آشپزخانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.