تبیان، دستیار زندگی
اگر آماتور هستید و برای غارنوردی دنبال یک نقطه شروع می گردید، ما غار گل زرد را به شما پیشنهاد می کنیم. غار زیبایی که در نزدیکی تهران قرار دارد و می تواند بهترین تجربه های شما را از غار نوردی با یک تیم نه چندان حرفه ای رقم بزند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گل زرد؛ غاری برای تازه کارها

غار گل زرد


اگر آماتور هستید و برای غارنوردی دنبال یک نقطه شروع می گردید، ما غار گل زرد را به شما پیشنهاد می کنیم. غار زیبایی که در نزدیکی تهران قرار دارد و می تواند بهترین تجربه های شما را از غار نوردی با یک تیم نه چندان حرفه ای رقم بزند!


کافیست آخر یکی از همین هفته ها با یک تیم غارنوردی راهی ارتفاعات شرق تهران شوید و در 60 کیلومتری جاده هراز، در منطقه پلور غار گل زرد را ببینید. غاری که اولین بار در سال 1358 کشف شد و از آن زمان تا به حال، پاتوق گردشگران و کوهنوردانی است که در فصل های مختلف سال راهی این منطقه می شوند.

گل زرد

سطح داخلی غار گل زرد پوشیده از کربنات کلسیم است که با روشن شدن چراغ های غارنوردان، شما را به دنیایی از نور و تلالو می برد! این غار یکی از غارهای آبی به شمار می رود و بنابراین عجیب نیست که در حین راه رفتن در غار، روی جوی ها آب راه بروید یا نم دیوارها را زیر دستتان حس کنید.

گل زرد

حوضچه های آب سرد چیزی است که شما قدم به قدم در غار خواهید دید و شیب تند این غار، تصویر زیبایی را برای شما به وجود می آورد که اتفاقا برخلاف تصورتان عبور از آن هم بسیار ساده خواهد بود.

گل زرد

عکس: ایران را بگردیم

البته خیلی از غارنوردان معتقدند که غار گل زرد از نظر سختی مسیر به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول که مخصوص غارنوردان غیرحرفه‌ای است، کمترین احتمال حادثه و گم شدن را دارد و شما با احتیاط و توجه کافی، می توانید از آن عبور کنید.

گل زرد

عکس: ایران را بگردیم

اما قسمت دوم جایی است که فقط حرفه ای ها می توانند از پس آن برآیند. عبور از این قسمت نه تنها آمادگی بالاتری را می طلبد، بلکه لازم است حداقل دو غارنورد فنی و حرفه‌ای دیگر که در زمینه سنگ نوردی مهارت دارند، کمک تان کنند.

گل زرد

عکس: ایران را بگردیم

تجهیزات مورد نیاز

گل زرد

برای بازدید از این غار باید چراغ قوه های ضد آب (ترجیحا چراغ پیشانی) با باطری اضافه، کلاه ایمنی و معدن یا حداقل یک کلاه پشمی یا نمدی، لباس مناسب و ضدآب، دستکش پارچه‌ای نازک، کفش سبک (که کف آن به نحوی باشد که به راحتی سر نخورد)، همراه کارت بیمه کوه‌نوردی، تنقلات و غیره همراه داشته باشید.

بهترین فصل بازدید از این غار معمولا از خرداد تا شهریور است چون ممکن است در غیر از دوره ها، دهانه غار به دلیل جاری شدن سیلاب ها بسته باشد. فراموش نکنید که در زمان بارندگی احتمال ریزش دهانه ورودی غار بسیار زیاد است. بنابراین در روزهای ابری و بارانی سراغ این غار نروید!

راه دسترسی

اگر اهل کوه پیمایی و پیاده روی هستید، پیشنهاد می کنیم فاصله پلور تا غار را پیاده طی کنید تا فرصت تماشای طبیعت زیبای منطقه را هم داشته باشید. در این صورت مسیر شما از کوچه ای درست رو به روی پمپ بنزین پلور آغاز می شود و بعد از رد کردن این کوچه می توانید به جاده ای خاکی برسید که کوتاه ترین مسیر تا این غار به شمار می آید. در حقیقت از این جا تا انتهای مسیر ماشین رو پیاده 25 دقیقه راه است.

گل زرد

عکس: ایران را بگردیم

15دقیقه که در مسیر خاکی راه بروید، به باغی می رسید که روبروی جاده قرار دارد و بعد از آن مسیر به دو شاخه تقسیم می شود. مسیر را از قسمت بالای باغ راه تا انتها ادامه دهید تا دوباره در مسیر اصلی قرار گیرید. 15 دقیقه دیگر که پیاده روی کنید، یک صخره بزرگ مقابلتان قد علم می کند که در سمت چپ آن صدای جریان آب را خواهید شنید. از این صخره هم تا حدی بگذرید که دیگر صدای آب به گوشتان نخورد. آن وقت، در سمت راست مسیرتان روی دیواره یکی از کوه ها، فلشی خواهید دید که دهانه تنگ و باریک این غار را نشان تان می دهد.

گل زرد


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد