تبیان، دستیار زندگی
متوسط درامد ماهیانه هر ایرانی بنابر اعلام بانک مرکزی 730هزار تومان تومان در ماه است.معلمانی در این سطح بیش از 20 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می کنند.گرانترین بازیکنان لیگ بیش 75 میلیون تومان به صورت متوسط در هر ماه درآمد دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد ماهیانه معلم، فوتبالیست، بازیگر، نماینده مجلس و خبرنگار

متوسط درامد ماهیانه هر ایرانی بنابر اعلام بانک مرکزی 730هزار تومان تومان در ماه است.معلمانی در این سطح بیش از 20 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می کنند.گرانترین بازیکنان لیگ بیش 75 میلیون تومان به صورت متوسط در هر ماه درآمد دارد

میزان متوسط درامد ماهیانه هر ایرانی بنابر اعلام بانک مرکزی 730هزار تومان تومان در ماه است که بر اساس همین آمار متوسط هزینه های ماهیانه هر خانواده ایرانی نیز حدود یک میلیون تومان در ماه اعلام شده است که مقایسه این دوعدد از کسری بودجه بیش از 300 هزارتومانی هر خانواده ایرانی حکایت دارد.

با این حساب اگر از موضوع درآمد متوسط هر ایرانی بگذریم و نگاهی اجمالی به مشاغل مختلف جامعه در سطوح مختلف داشته باشیم ، اختلاف طبقاتی و فاصله درآمدی اقشار مختلف مردم بیش از پیش نمایان می شود و این در حالی است که فاصله درآمدی بین افراد هم شغل و حتی دارای تحصیلات برابر نیز در مواردی بسیار قابل توجه و چشم گیر است.

گزارش پیش رو حاصل بررسی خبرنگار «فردا» از بین مشاغل مختلف و اطلاعات موثقی است که از طریق منابع گوناگون به دست آمده است .

حقوق،درآمد،شغل

معلم ؛ 645 هزار تا 20 میلیون تومان در ماه

درآمد متوسط هر معلم ایرانی در ماه به صورت رسمی 645 هزار تومان اعلام شده است ولی با این همه برخی معلمان جوان بدون قرارداد و به صورت حق التدریس و ساعتی درآمدی حدود 250 تا 300 هزار تومان در ماه را دارا هستند.

در این میان دبیران ممتاز , مشهور , مولف و نویسنده کتابهای کنکور و شاغل در موسسات خصوصی درآمد ماهیانه بین 3 تا 20 میلیون در ماه را به صورت متوسط ماهیانه کسب می کنند.

م – شیرازی ، مدیر یک دبیرستان غیر انتفاعی مشهور در منطقه 3 تهران می گوید یک دبیر مشهور برای دروس اصلی رشته های ریاضی فیزیک ، تجربی و انسانی برای هر ساعت تدریس حدود 50 تا 100 هزار تومان را به صورت میانگین دریافت می کنند که این مبلغ در ایام کنکور و امتحانات بیشتر نیز می شود .

با این حساب محاسبه رقم متوسط دریافتی معلمانی در این سطح بیش از 20 میلیون تومان در ماه برآورد می شود که البته تعداد اینگونه دبیران شاید کمتر از 1 درصد کل معلمان کشور را شامل شود.

بازیکن فوتبال لیگ برتری 33 تا 70 میلیون در ماه

سقف قرارداد بازیکنان لیگ برتر 400 میلیون تومان است که بدون احتساب حقوق ماهیانه رقمی بیش از 33 میلیون در ماه را نشان می دهد , البته برخی بازیکنان جوان تیم های شهرستانی قرارداد هایی حدود 100 میلیون تومان و شاید کمتر نیز منعقد کرده اند .

بررسی ها و اخبار غیر رسمی نشان می دهد گرانترین بازیکنان لیگ با رقم قرارداد سالیانه 800 میلیون تومانی و حقوق ماهیانه 3تا 4 میلیونی در ماه ، حدود 75 میلیون تومان به صورت متوسط در هر ماه درآمد دارد که البته در موضوع درآمد بازیکنان فوتبال , حق باشگاه ها , دلال ها و برخی مربیان و مدیران و ... را هم باید در نظر گرفت.

نمایندگان مجلس 1 میلیون تومان در ماه ، البته ...

علی لاریجانی رئیس مجلس ، در اظهار نظری رسمی گفته است حقوق نمایندگان مجلس کمتر از 1 میلیون تومان در ماه است که البته در کنار این موضوع پرداخت حق مسکن ، هزینه سرکشی به حوزه های انتخابی و ... را هم باید در نظر گرفت که در نهایت نمی توان به صورت شفاف گفت یک نماینده مجلس تنها بابت سمت نمایندگی خود در مجلس و فارغ از مشاغل و فعالیت های خارج از این مسئولیت چه میزان درآمد ماهیانه دارد.

بازیگر سینما و تلویزیون 3 تا20 میلیون تومان در ماه

بازیگران سینما و تلویزیون غالبا به صورت پروژه ای قرارداد هایی را با تهیه کنندگان منعقد می کنند که بر حسب اعتبار و شهرت بازیگر , مدت زمان پروژه و ... متفاوت است. دستمزد یک بازیگر زن سوپر استار و پر کار تا 100 میلیون تومان برای یک فیلم هم می رسد ولی اغلب بازگران زن مطرح سینما رقمی حدود 30 تا 50 میلیون تومان را برای هر فیلم دریافت می کنند.

در این دستمزد بازیگران هم سطح مرد به طور معمول 30 تا 40 درصد از بازیگران زن بیشتر است و در مواردی به 200 میلیون تومان برای یک فیلم نیز می رسد که در مجموع می توان درآمد 3 تا 15 میلیون تومانی ماهانه را برای بازیگران مطرح سینما با یک فیلم در سال در نظر گرفت که البته با دیگر بازیگران کم کار و کمتر مورد توجه تفاوت زیادی دارد.

به گفته ع- ش یکی از تهیه کنندگان سینما در حال حاضر یک بازیگر زن 7 تا 8 فیلم را برای یک سال در کارنامه خود دارد که مجموع رقم قرارداد های آن حدود 250 میلیون تومان را شامل می شود و البته یک بازیگر پیشکسوت هم در سال جاری و از سر نیاز تنها با رقم 800 هزار تومان حاضر شده در یک فیلم بازی کند.

خبرنگاران و روزنامه نگاران ؛ 350 هزار تا 1 میلیون تومان در ماه

یک خبرنگار متوسط در یک خبرگزاری یا روزنامه رقمی حدود 350 الی 500 هزار تومان برای هر ماه حقوق دریافت می کند که این رقم برای دبیران سرویس ها حدود 600 تا 750هزار تومان در ماه است و دبیر تحریریه , سردبیر و سمت های مشابه غالبا حدود 1 میلیون تومان یا بیشتر حقوق ماهانه دریافت می کنند. البته در این بین نامرتب بودن زمان پرداخت حقوق , فقدان امنیت شغلی ، کمبود فرصت و کلا شرایط نامطمئن کاری را نیز در نظر گرفت .

در این بین همچنین هدیه ها گاه و بی گاه برخی سازمان ها , هزینه مطالب و اخبار سفارشی و مسائلی از این دست را نیز نمی توان نادیده گرفت که البته عمومیت ندارد.

منبع:فردا نیوز

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی