تبیان، دستیار زندگی
چه اتفاقی برای ادبیات فرانسه رخ داده است؟ در واقع، رمان‌های فرانسوی در حالی که بر پیشخوان کتابفروشی‌ها دیده می‌شوند، ولی با انتشار آثار جدید در پاییز 2010 در صدر آثار پرفروش حضور ندارند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش روزنامه لوموند از وضعیت فروش کتاب در فرانسه

ادبیات فرانسه: حفره‌ای از ابهام

ادبیات فرانسه: حفره‌ای از ابهام

چه اتفاقی برای ادبیات فرانسه رخ داده است؟ در واقع، رمان‌های فرانسوی در حالی که بر پیشخوان کتابفروشی‌ها دیده می‌شوند، ولی با انتشار آثار جدید در پاییز 2010 در صدر آثار پرفروش حضور ندارند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاریس، مینو خانی: به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند، فقط یک عنوان رمان فرانسوی در لیست پرفروش‌ترین‌ها دیده می شود: «نقشه و سرزمین» اثر میشل هولبک که از سوی انتشارات فلاماریون 9 سپتامبر وارد بازار نشر شده، اثری که تا به حال 200 هزار نسخه فروخته و احتمالا فروش 250 هزار نسخه دیگر را تا قبل از آغاز جوایز ادبی تجربه می‌كند. «نقشه و سرزمین» شانس زیادی دارد که همچنان فروش خوبی داشته باشد، چون در فهرست نامزدهای 3 جایزه ادبی کنگور، فمینا و رونودو و همچنین جایزه بزرگ آکادمی فرانسه که 28 اکتبر (6 آبان)  اهدا خواهد شد، قرار دارد.

تا نیمه اکتبر، «نقشه و سرزمین» تنها اثر فرانسوی در قطع وزیری (یعنی چاپ اول) است که در فهرست 20 اثر پرفروشی قرار دارد که در گزارش موسسه تحقیقاتی اپسوس كه برای نشریه کتاب هفته انجام شده است. اثر برنارد وربر، «خنده سیکلوپ» نیز که اول اکتبر از سوی انتشارات آلبن میشل منتشر شده در این فهرست دیده می‌شود.

در زمان مشابه در سال 2009، چهار عنوان اثر فرانسوی همچون: «سه زن توانا» اثر ماری ان‌دیایه (انتشارات گالیمار)، «دختر بد» اثر جوستین لوی (انتشارات ستوک) و دو اثر از برنارد وربر و ژان کریستف گرانژه در این لیست حضور داشت.

در سال 2008 نیز پنج عنوان اثر فرانسوی شامل «آیین گرسنگی» از ژان ماری لوکلتزیو (گالیمار)، «کجا می رویم پاپا؟» اثر ژان لویی فورنیه (ستوک)، «حقیقت پرنس» اثر املی نوتومب (آلبن میشل)، و همچنان دو اثر از وربر و گرانژه در این فهرست جای داشت.

با این همه، از پل اتساوسکوی که مدیریت انتشارات پ. او. ال را بر عهده دارد تا اولیویه نورا مدیر انتشارات گراسه و فایار، همه با اطمینان می‌گویند «شرایط خیلی خوبی وجود ندارد». البته عناوین دیگری همچون «اولین شب» اثر مارک لوی در قطع جیبی (یعنی چاپ‌های بعدی) هنوز خوب می‌فروشند. «سقوط غول‌ها» از نویسنده بریتانیایی، کن فولت یا سه داستان مصوری که سپتامبر راهی بازار نشر شده اند نیز فروش خوبی داشته‌اند.

آثار دیگری که هم تحقیقی‌اند و هم ادبیات، نیز خوب می فروشند. در مقابل هولبک، دو عنوان دیگر خوب مقاومت می‌کنند: کتاب سیاه ژان دو اورموسون، «چیز عجیبی غیر از پایان دنیا هست» (انتشارات روبرت لافون) و اثر اینگرید بتانکور، «حتی سکوت هم پایانی دارد» (انتشارات گالیمار).

البته این ضعف فروش مربوط به آثار فرانسوی را مدیران انتشارات گراسه و سویل هم تایید می‌کنند. اولیویه نورا معتقد است که چند سالی است که ادبیات ایالات متحده ظاهر بی‌معنایی به خود گرفته است، البته تا پیش از این که با جاناتان فرانزن دوباره حرکت کند. مارتین سادا، مدیر بخش ادبیات انتشارات سویل نیز معتقد است که آثاری که انتظار بیشتری از آنها می‌رود، کمتر فروش می کنند. بهترین کاری که این انتشاراتی داشته است رمانی اثر شانتال توماس است که 30 هزار نسخه فروش کرده است. البته انتشارات سویل سود خوبی با 4 عنوان کتابی خواهد داشت که در سال 2011 منتشر می‌کند: ابتدا سه کتاب هنری «بخشها» اثر مرلین مونرو، میتولوژی ها اثر مصور رولاند بارت و «فرانسه» اثر ریموند دپاردون و یک اثر پلیسی «مرد نگران» از هنینگ مانکل.

با این حال همه ناشران گلایه نمی‌کنند. رییس انتشارات اکت سود، از موفقیت «توفان» آخرین اثر لوران گوده و «روحم را کجا جا گذاشتم؟» اثر ژروم فراری می‌گوید. و البته انتشارات ورتیکال هم از فروش آثار اولیویا روزنتال و ملیس دوکرانگال که هر یک 15 هزار نسخه فروخته‌اند و در فهرست جوایز ادبی هم دیده می‌شوند، راضی است.

تهیه و تنظیم : مهسا رضایی - بخش ادبیات تبیان