تبیان، دستیار زندگی
این کتاب در دو جلد به بازگویی خاطرات پانزده تن از شاگردان امام خمینی می پردازد که عمدتاً در سال های اقامت اجباری حضرت امام در نجف افتخار درک محضر ایشان را داشته‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات سال‌های نجف

امام خمینی

کتاب خاطرات سال های نجف که به کوشش گروه تاریخ معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تدوین شده است توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر گردید.

این کتاب در دو جلد به بازگویی خاطرات پانزده تن از شاگردان امام خمینی(ره) می پردازد که عمدتاً در سال های اقامت اجباری حضرت امام در نجف افتخار درک محضر ایشان را داشته و گفتنی های جالب و شنیدنی را از آن دوران به خاطر سپرده‌اند.

در جلد اول "شیخ محمدحسن اختری" از خاطرات خود از هجوم رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه آغاز کرده است و در خلال اظهارات خود به حوادث و فراز نشیب های مبارزه در محل اقامت خود سمنان، قم و نهایتاً نجف اشاره می کند.

حجت الاسلام "سید اسدالله امامی میبدی" نیز سرفصل هایی از زندگی چندساله امام در نجف را مورد توجه قرار داده که نحوه ورود امام به نجف، نمونه هایی از مراودات امام با سایر مراجع آنجا، آداب زیارت و دعای ایشان و... از آن جمله است.

در بخش دیگری از این کتاب، آیت الله "سیدعباس خاتم یزدی" پیرامون نحوه ورود امام به عراق و استقبال از ایشان، ویژگی های علمی و درس ایشان و ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام خاطراتی را نقل کرده است.

این کتاب در دو جلد به بازگویی خاطرات پانزده تن از شاگردان امام خمینی(ره) می پردازد که عمدتاً در سال های اقامت اجباری حضرت امام در نجف افتخار درک محضر ایشان را داشته‌اند

در ادامه آیت الله "محمود قوچانی" که ارتباط نزدیکی با امام داشته از مسائل مختلف بیت امام، شخصیت ایشان، نحوه تدریس، چگونگی وصول و هزینه وجوهات و برخی دیدارهای مهم امام سخن گفته و مراحل آماده سازی و انتشار تحریرالوسیله امام را توضیح داده است.

حجت الاسلام و المسلمین "هادی مقدس" نیز شنیدنی‌هایی از نحوه اداره حوزه نجف قبل از امام و مشکلات آن، رابطه مراجع با امام، شهریه و برخورد امام با مقامات عراقی به خاطر اخراج ایرانیان از آن کشور را نقل کرده است.

در جلد دوم حجت الاسلام "سیدرضا برقعی" در رابطه با ویژگی های اخلاقی حضرت امام نظیر توجه به نظرات و پیشنهادات دوستان، توکل به خداوند و توجه به دوستان، توجه به وحدت مسلمین و نظر امام در رابطه با سازمان مجاهدین خلق و سعدون شاکر در محضر امام اشاره کرده است.

آیت الله "محمدرضا رحمت" پس از بیان سابقه خانوادگی و چگونگی ورودش به حوزه علمیه قم به بررسی شرایط حاکم بر این حوزه پس از فوت آیت الله العظمی بروجردی پرداخته و مسائلی نظیر جمع آوری هجده هزار امضا در حمایت از حضرت امام، چگونگی دستگیری شهید هاشمی نژاد، هجرت به نجف اشرف، توزیع جزوه های حکومت اسلامی، ضبط درس‌های امام، سنت شکنی های امام درنجف ، ممانعت امام از تبلیغ مرجعیت خود، ارتباط با گروهها، خاطراتی از حاج آقا مصطفی خمینی، مقابله با حکومت بعثی عراق، چگونگی دستگیری در نجف، حرکت های مسلحانه، تشییع جنازه آیت الله سید مصطفی خمینی و مسائل پس از پیروزی انقلاب را بیان کرده است.

آیت الله "سیدمحمد سجادی" نیز به بیان ویژگی های علمی درس و اخلاقی حضرت امام و خاطراتی از حاج آقا مصطفی خمینی پرداخته است. حجه الاسلام و المسلمین "اسماعیل فردوسی‌پور" نیز مطالبی در رابطه با تشکیل روحانیت مبارز خارج از کشور، درگذشت دکتر علی شریعتی و پیام امام، شهادت حاج آقا مصطفی و اوج گیری انقلاب بیان کرده است.

همچنین آقای "محمدتقی متقی" شنیدنی هایی از نحوه استقبال از امام در عراق و ویژگی های اخلاقی ایشان بیان داشته است. آیت الله "هادی معرفت" نیز به بیان ابعادی از شخصیت اخلاقی حضرت امام و ویژگی های علمی ایشان پرداخته است.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی