تبیان، دستیار زندگی
آموزش یكی از مهم ترین اركان هر نظام اجتماعی به شمار می رود. در جوامع پیشرفته كه روز به روز بر پیچیدگی آن افزوده می شود بدون آموزش های لازم، زندگی ممكن نخواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیکی چیست؟

آموزش الکترونیکی چیست

مقدمه

آموزش یكی از مهم ترین اركان هر نظام اجتماعی به شمار می رود. در جوامع پیشرفته كه روز به روز بر پیچیدگی آن افزوده می شود بدون آموزش های لازم، زندگی ممكن نخواهد بود. به تناسب گسترش مهارت های كار و زندگی در شرایط كنونی، نظام آموزش هر جامعه ای نیاز به ارتقاء كمی و كیفی دارد.

آموزش الکترونیکی، آموزش و یادگیری توسط ابزارهای الکترونیکی می‌باشد. به طور معمول محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا٬ تصویر و متن ارائه می شود که می‌تواند با بهره گیری از ارتباطات دوسویه بین فراگیران و استاد، کیفیت ارائه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود برسد.

آموزش الکترونیکی (eLearning)

آموزش الکترونیکی یک شیوه نوین آموزشی می باشد که به منظور دسترسی آسان و ارزان همه به منابع و خدمات آموزشی در هر زمان و در هر مکان با استفاده از فناوری و ارتباطات (از قبیل ابزارهای الکترونیکی) انجام می پذیرد.

در عصر حاضر نیز گسترش سریع شبکه های محلی در سازمان ها و همچنین افزایش روز افزون کاربران اینترنت موجب پدیدار شدن چشم‌اندازهای نو در آموزش اثربخش و خلاقانه و تحقق آرمان «فرصت های برابر آموزشی» با بهره‌‍‎‏‌گیری از سامانه مبتنی بر آموزش الکترونیکی گردیده است.

هر چند آموزش الکترونیکی از فناوری شبکه گسترده جهانی بهره می گیرد٬ ولی به هیچ وجه به آن محدود نمی شود. در عرصه آموزش الکترونیکی٬ علاوه بر آموزش بر مبنای وب٬ آموزش غیرحضوری٬ آموزش از راه دور٬ خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه  نیزمی توانند مطرح شوند.

در واقع آموزش الکترونیکی، آموزش و یادگیری توسط ابزارهای الکترونیکی می‌باشد. به طور معمول محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا٬ تصویر و متن ارائه می شود که می‌تواند با بهره گیری از ارتباطات دوسویه بین فراگیران و استاد، کیفیت ارائه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود برسد.

استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر٬ امکان ارائه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می سازد. مثلاً در کسب اطلاعات ازطریق وب٬ هرچه پهنای باند ارسال داده ها بیشتر شود٬ اطلاعات بیشتری دریافت می شود.

آموزش الکترونیکی همزمان و غیر همزمان

آموزش الکترونیکی به 2 صورت همزمان یا غیرهمزمان ارائه می شود. درآموزش همزمان٬ همه کاربران به طور همزمان  Log in می کنند و به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط اند. در حالی که درآموزش غیر همزمان٬ ارتباط با تأخیر برقرار می شود مانند ارتباط با پست الکترونیکی.

 

تهیه: واحد آموزش الکترونیکی

تنظیم: فاطمه سید خاموشی