تبیان، دستیار زندگی
یکى از راه‌هاى نجات از شر شیطان، گریه بر مصایب اهل‌بیت علیهم‌السلام و کمک خواستن از آن‌هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه نجات از شر شیطان
آیت الله تبریزی

یکى از راه‌هاى نجات از شر شیطان، گریه بر مصایب اهل‌بیت علیهم‌السلام و کمک خواستن از آن‌هاست.

. محبت با زبان دل:

ولاى به اهل‌بیت علیهم‌السلام باید همواره مد نظر باشد و با اخلاص کامل به ساحت مقدس آنان عرض ادب کرده و کارى کنید که رضایت آن‌ها در آن‌کار باشد و با زبان و عمل خود محبت خویش را به آنان ابراز کرده و در مقابل شبهات بایستید و از مظلومیت آنان دفاع کرده و حامى واقعى مذهب باشید.

 توسل، سفینه نجات:

بهترین وسیله، توسل است؛ توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام «سفینه نجات» مى‌باشد و اگر آنها نظرى کنند و بخواهند، خداوند متعال توفیق خواهد داد تا با معرفت، از این دنیا برویم و براى آخرت خود چیزى ذخیره کنیم.

 حفظ مقام و منزلت اهل‌بیت علیهم‌السلام:

حفظ مقام و کرامت اهل بیت علیهم‌السلام از اهم واجبات است و هر کس سهل‌انگارى کند مسئول است و فرداى قیامت باید جوابگو باشد.

 انتخاب بهترین القاب براى اهل‌بیت علیهم‌السلام:

نام اهل‌بیت علیهم‌السلام را با تواضع و فروتنى کامل و با بهترین الفاظ و القاب به کار ببرید و با عرض ادب و اخلاص، ارادت خود را به آن خاندان ابراز بدارید و در مقابل آن بزرگواران خود را هیچ حساب کنید و درصدد باشید که همواره از مقام شامخ اهل‌بیت علیهم‌السلام دفاع کنید و به مردم یاد دهید که شأن و منزلت اهل‌بیت علیهم‌السلام به حدى است که رضاى خدا تحقق نمى‌یابد مگر به رضایت آنان.

 حفظ شئون مجلس اهل‌بیت علیهم‌السلام:

در مجلس اهل‌بیت علیهم‌السلام باید طورى حاضر شد که احساس نشود جلسه استراحت است؛ مجلس اهل‌بیت علیهم‌السلام حفظ شعائر است، لذا بر هر کسى لازم است به هر نحو ممکن در آن شرکت کند.

مجلس روضه، مجلس احترام به آن خاندان و ذکر فضایل و مناقب آن بزرگواران است.

زیارت مثل عوام:

مثل عوام زیارت مى‌کنم: این عمل ضمن آن‌که تسکین قلبى براى خودم است، مى‌خواهم به مردم نشان دهم که چگونه در مقابل این بزرگواران ارادت خود را نشان دهند و به حرف‌هایى که ممکن است بعضى‌ها بزنند، توجه نکنند.

ما باید تا مى‌توانیم ارادت خودمان را به اهل بیت‌ علیهم‌السلام نشان دهیم و براى قضاى حاجات از آنان کمک بگیریم، زیرا که آنها سفینه نجات هستند.

 مقام و منزلت منبر:

مقام و منزلت منبر و خطابه بر مظلومیت حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه‌السلام بسیار عظیم است، اى کاش منبرى امام حسین علیه‌السلام بودم!

اگر همه تلاش من، یک منبر امام حسین علیه‌السلام حساب شود سعادت اخروى را تضمین مى‌کند.

مقام آنان که در راه نشر مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام در منبر حسینى تلاش مى‌کنند، بسیار والاست و فردا مایه حسرت دیگران خواهد شد.

 گریه و پاداش بهشت:

گریه، عرض ادب به ساحت مقدس اهل‌بیت علیهم‌السلام است و ثواب این اشک‌ها براى روزى که «لاینفع مال ولابنون» ذخیره مى‌شود.

گریه در مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام، حلال مشکلات است و علاوه بر تأثیر دنیوى ذخیره‌اى براى آخرت است.

اگر کسى با معرفت به عظمت مصایب اهل‌بیت علیهم‌السلام اشک بریزد، از بهشتیان است.

 گریه و راه نجات از شر شیطان:

انسان در طول زندگى همواره لغزش دارد و ممکن است اشتباه هم بکند چون‌که شیطان در کمین است، لذا باید از شر شیطان به درگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام پناه برد.

یکى از راه‌هاى نجات از شر شیطان، گریه بر مصایب اهل‌بیت علیهم‌السلام و کمک خواستن از آن‌هاست.

چشمى که بر مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام گریه کند، در آخرت گریان محشور نخواهد شد.

 مداومت به زیارت عاشورا:

زیارت عاشورا پلى است به سوى استجابت دعا و ارتباط معنوى با پروردگار متعال؛ و براى برائت جستن از اعداء اهل‌بیت علیهم‌السلام این زیارت مجرب است.

بر آن مداومت کنید و بدانید بسیارى از علمایى که به درجات رفیع رسیدند به جهت مداومت بر خواندن زیارت عاشورا و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است.

 فضیلت احیاى فاطمیه:

فرزندم! بگذار پاهایم بسوزد. براى مصیبت حضرت فاطمه زهرا علیهما‌السلام هر کارى بکنم، کم است.

مگر این دخت رسول خدا صلى‌اللّه‌علیه‌وآله چه گناهى داشت که این همه ظلم در حق او مرتکب شدند؟!

پسرم! مگر مصیبت حضرت سلام‌اللّه‌علیها کم بود؟ ما در مصیبت بى‌بى دو عالم هر کارى کنیم، کم کرده‌ایم.

مى‌‌خواهم هر آنچه در توان دارم در راه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام تلاش نمایم تا در قیامت، حسرت آن را نخورم.

 اهمیت احیاى شعائر مذهبى:

کسى به خاطر امام حسین علیه‌السلام مؤاخذه نمى‌شود. حفظ شعائر سیدالشهدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام مصداق بارز «من یعظم شعائر اللّه فانها من تقوى القلوب» است و حقانیت تشیع موقوف بر واقعه کربلا است.

امام حسین علیه‌السلام هر چه داشت در راه خدا فدا نمود، شما هم تا آنجا که مى‌توانید مجالس و دسته عزادارى را با شکوه برگزار کنید.

جوانان و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام:

بدانید که جوانى سرمایه‌اى بزرگ، اما زودگذر است که قابل برگشت نمى‌باشد؛ بنابراین از افرادى که معاشرت با آنان عمر انسان را هدر مى‌دهد بپرهیزید و در انجام وظایف شرعى و تحصیل کمالات کوشا باشید و با یاد خدا، عنایت به حساب قیامت و توجه و توسل به ائمه اطهار علیهم‌السلام، سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنید.

 وظایف شیعیان جهان در ترویج مکتب تشیع:

شیعیان محترم در سرتاسر جهان باید به گونه‌اى رفتار کنند که سایر مردم، با مشاهده آن‌ها به مذهب بر حق تشیع، رغبت کنند.

هر کس نسبت به قدرت خود وظیفه دارد براى مذهب تشیع تبلیغ کند و کم‌ترین کارى که از عهده یک مؤمن بر مى‌آید، آن است که مواظب رفتار و اعمال خود باشد و کارى نکند که دیگران به واسطه رفتار و اعمال او از مذهب روى بگردانند.


منبع: درس‌هایى از نصایح آیةاللّه‌العظمى تبریزى قدس‌سره

تنظیم و فرآوری گروه حوزه علمیه