تبیان، دستیار زندگی
یکی از قطعات الکترونیکی بسیار پرکاربرد در ساخت بسیاری از پروژه ها، آی سی ها می باشند. IC که از کلمات Integrated Circuit گرفته شده است به معنی مدارهای مجتمع می باشد. پیش از اختراع IC ها، برای ساخت مدارهای الکترونیکی از تعداد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آی سی

آی سی

یکی از قطعات الکترونیکی بسیار پرکاربرد در ساخت بسیاری از پروژه ها، آی سی ها می باشند. IC که از کلمات Integrated Circuit گرفته شده است به معنی مدارهای مجتمع می باشد. پیش از اختراع IC ها، برای ساخت مدارهای الکترونیکی از تعداد زیادی قطعه الکترونیکی استفاده می شد. استفاده از تعداد زیاد قطعات امکان ایجاد نقص در وسائل الکترونیکی را افزایش می داد و همچنین سرعت عملکرد مدار را پایین می آورد.

در طول دهه گذشته کاربرد IC ها رو به توسعه گذاشته و تبدیل به محصولی شده که عملکرد و هدف استفاده از آن تقریباً برای همه روشن است. مهم ترین مشخصه IC ها، اندازه آن ها می باشد. این اندازه معمولاً هزاران بار کوچک تر از یک ساختار نیمه هادی است که به روش معمول و با قطعات مجزا ساخته می شود. برای مثال یک IC کوچک با ابعادی در حد چند سانتی متر می تواند شامل چند صد هزار ترانزیستور باشد.

آی سی
آی سی

یکی از خصوصیات IC ها این است که هرگز تعمیر نمی شوند، یعنی اگر یک قطعه در داخل IC خراب شود، تعویض کل IC از تعمیر نمودن آن اقتصادی تر خواهد بود.آی سی ها انواع مختلفی دارند مانند cmos، TTL و...

آی سی ها امروزه کاربردهای بسیار فراوانی دارند. از کاربردهای آن ها می توان به کامپیوترها، ماشین حساب، لوازم الکترونیکی، خودروها و... اشاره نمود.

آی سی

آشنایی کامل با IC ها به مطالعه بسیار زیاد علم الکترونیک نیاز دارد و هدف این نوشتار تنها آشنا نمودن مختصر شما با آی سی ها می باشد.

آی سی ها قطعات الکترونیکی بسیار حساسی می باشند، لذا در اثر حرارت خواهند سوخت. در صورتی که بخواهید IC را به مدار لحیم نمایید حتماً باید از پایه IC استفاده نمایید. پایه IC در حقیقت یک وسیله ساده است که بر روی مدار لحیم می شود و IC می تواند با فشار در آن فرو رفته یا از آن بیرون بیاید.

آی سی

در صورتی که در حال ساخت مدار خاصی می باشید و به IC مشخصی نیاز دارید می توانید برای تهیه آن به فروشگاه های لوازم الکترونیکی مراجعه نمایید. توجه کنید که IC های مشابه زیادی وجود دارند و شما می توانید در صورت نایاب بودن یک IC، با توجه به مشخصات و ولتاژ مدارتان، از IC مشابه استفاده نمایید.

مرکز فروش لوازم الکترونیکی در تهران خیابان جمهوری، اطراف پل حافظ می باشد که در شکل زیر نشان داده شده است.

آی سی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی