تبیان، دستیار زندگی
مزار شهید «چمران» در روستای سلطانیه واقع در جنوب لبنان قرار دارد. او در اول جمادی الثانی سال 1415 هجری قمری به دست ارتش صهیونیستی به شهادت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزار شهید چمران در لبنان (عکس)


مزار شهید «چمران» در روستای سلطانیه واقع در جنوب لبنان قرار دارد. او در اول جمادی الثانی سال 1415 هجری قمری به دست ارتش صهیونیستی به شهادت رسید.

دکتر مصطفی چمران به سال 1311 در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، (سرپولک)  متولد شد. و سال 1337 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دانشگاه «برکلی» با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

مزار شهید چمران در لبنان (عکس)

از اوایل دهه 1970 میلادی ، در حدود 10 سال در لبنان اقامت داشت و تأسیس و فرماندهی شاخه نظامی «جنبش حرکة المحرومین»  موسوم به «افواج المقاومة اللبنانیه» (امل) را بر عهده گرفت. وی چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و با اولین ملاقات حضوری با حضرت امام خمینی ، از بازگشت به لبنان منصرف شد و تا لحظه شهادتش به تاریخ 31 خرداد 1360 در جبهه های جنوب ایران با مسوولیت وزارت دفاع به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران (قطعه 24) به خاک سپرده شد.

هنوز هم پس از 30 سال در لبنان می توان تأثیرات معنوی شهید چمران را به عینه دید. علاوه بر مناطق تحت نفوذ «جنبش امل» که تصاویر متعددی از شهید چمران را بر در و دیوار و خیابان های آن می توان دید ، در نواحی شیعه نشین دیگر نیز تصاویر ایشان به چشم می خورد اما شاخص ترین تأثیر شهید چمران در میان جوانان حزب الله به چشم می خورد که از نام وی به عنوان اسامی نظامی و مستعار استفاده می کنند. نگارنده خود شخصاً افراد در قید حیاتی را با لقب «چمران» در لبنان زیارت کرده است . امام در این جا قصد داریم یادی کنیم از شهیدی که با نام «چمران» در صفوف مقاومت جنگید و به شهادت رسید.

شهید «حاج محمد یاسین» به سال 1968 در روستای «سلطانیه» واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد و در اواسط دهه 1980 میلادی به صفوف مقاومت اسلامی پیوست و نام «چمران » را به عنوان اسم مستعار نظامی برای خود انتخاب نمود. «حاج محمد یاسین» سرانجام در سال 1994 میلادی (مصادف با اول جمادی الثانی 1415 هجری قمری) به هنگام عملیات ضد صهیونیستی در منطقه اشغالی «بیت یاحون» شربت شهادت نوشید. مزار وی در گورستان روستای «سلطانیه» قرار دارد و نام مستعار وی نیز بر آن حک شده است.

گفتنی است که «چمران» نام روستایی کوچک از توابع بخش نوبران (واقع در حوزه استحفاظی شهرستان «ساوه» ) می باشد. پدر شهید چمران متولد این روستا بود و وجه تسمیه نام خانوادگی ایشان نیز همین بود. این نام تا قبل از حضور «شهید دکتر چمران» در لبنان هیچ سابقه ای نداشت و ناشناخته بود. دکتر چمران نیز به دلیل الزامات زبان عربی در لبنان با نام «شمران» شناخته می شو د.

مزار شهید چمران در لبنان (عکس)

تابلویی از شهید چمران در جنوب منطقه ضاحیه که توسط جنبش«امل» نصب شده است.

مزار شهید چمران در لبنان (عکس)

تصویری از شهید «حاج محمد یاسین» با نام مستعار «حاج چمران»

مزار شهید چمران در لبنان (عکس)

مزار شهید «حاج چمران» در روستای «سلطانیه» واقع در جنوب لبنان

مطالب مرتبط :

چمران از نگاه سید مهدی شجاعی 

شهیدی با نمره بیست و یک

زمزمه ی آرزوها

ماجرای ازدواج شهید چمران

مناجاتهای شهید چمران

منبع : مشرق

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان