تبیان، دستیار زندگی
رسیدم هیچ کس باور نمی کرد او بتواند نقش یک دختر سرسخت و متعصب را بازی کند. چرا که تا به حال او را در یک چنین نقش هایی ندیده بودیم. اما او با بازی در این نقش ثابت کرد که می تواند با نقش هایی که خیلی هم با او فاصله دارند ارتباط...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خشونت سحرناز می ترسیدم


هیچ کس باور نمی کرد او بتواند نقش یک دختر سرسخت و متعصب را بازی کند. چرا که تا به حال او را در یک چنین نقش هایی ندیده بودیم. اما او با بازی در این نقش ثابت کرد که می تواند با نقش هایی که خیلی هم با او فاصله دارند ارتباط برقرار کند.

او چند سالی است که در زمینه سریال های کمدی فعالیت می کند و از این بابت هم بسیار راضی است و می گوید که من راه خودم را پیدا کرده ام. همسر او محراب قاسم خانی است که در این مجموعه به عنوان طراح صحنه و نویسنده همکاری دارد. دهقان از سحرناز می گوید و این که هنوز او را آن طور که باید پیدا نکرده است.

امروز و بعد از تجربیاتی که در طی این سالها در زمینه طنز به دست آوریدید تا چه حد نگاه تان نسبت به این مقوله تغییر کرده است؟

می توانم بگویم که خیلی جدی تر شده است. به نظرم طنز مقوله ای است که باید حتماً در مورد آن از قبل فکر شده باشد و تفکری پشت آن وجود داشته باشد تا به دل بنشیند. به هر حال احساس می کنم که نگاهم به مراتب پخته تر شده است.

فکر می کنید سلیقه مردم در طی این سالها چقدر فرق کرده است؟

بشدت فرق کرده است و خیلی سختگیرتر شده اند.

خب این مسأله خوب است یا نه؟

به نظرم خیلی خوب است. مردم حتی دیگر به چیزهایی که می خندیدند، نمی خندند و خیلی سخت مسایل را می پذیرند و این جای خوشحالی دارد، چرا که آنها برسند.

یک طنز خوب از نظر شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در وهله اول باید دلنشین باشد. یعنی طنز آن به گونه ای نباشد که دیگران را برنجاند. ضمن این که در یک کار طنز باید حتماً یک جسارتی وجود داشته باشد و این که بتواند هدفمند جلو برود.

فکر می کنید با شرایط موجود بیشتر چه نوع طنزی جواب خواهد داد؟

فرقی نمی کند. مهم این است که هنرمندان ما بتوانند کارشان را درست انجام دهند. در واقع در هر نوع طنزی که کار می کنند چه طنز موقعیت باشد و چه طنز کلامی و ... بتوانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند و مخاطبانشان را راضی کنند.

و اما شبهای برره چرا در این مجموعه به عنوان نویسنده همکاری نمی کنید؟

فرصتش را ندارم. چون در این کار روز پخش هستیم و به همین دلیل فشار کار بسیار زیاد است بنابراین دیگر وقتی برای انجام این کار ندارم.

حتی در حد ارائه طرح هم نمی توانید همکاری کنید؟

خیر. البته اوایل کار محراب (قاسم خانی) درخصوص این موضوع با من صحبت کرد و اصرار داشت که هم بازی کنم و هم بنویسم اما من خودم را به دلیل حجم زیاد کار از این قضیه جدا کردم.

نوشتن کار طنز سخت تر است یا بازی کردن آن؟

فرقی نمی کند. هر دوی آنها برایم شیرین و جذاب هستند.

شخصیت سحرناز خیلی از شما دور است. اما در ارائه آن موفق بودید. چطور آن را در خودتان پیدا کردید؟

اوایل کار خیلی ترس داشتم. به خاطر خشونتی که در او وجود داشت می ترسیدم دلنشین نشود. خیلی هم سخت است که آدم نقشی را بازی کند که هم خشن باشد و هم دوست داشتنی. اما من سعی خودم را می کنم تا بتوانم این خصلت ها را در کنار هم داشته باشم و آنها را حفظ کنم.

چقدر روی لهجه تان تمرین کردید؟

زیاد تمرینی نداشتم. اما خیلی راجع به آن فکر می کنم تا به بیراهه نرود. ضمن این که چندان با این لهجه بیگانه نبودم. چرا که به هر حال شبهای برره به نوعی تداعی کننده پاورچین است.

اگر بخواهید شبهای برره و پاورچین را با هم مقایسه کنید چه خواهید گفت؟

به هر حال شبهای برره، به نوعی یک نسل قبل از پاورچین را نشان می دهد که همین مساله خیلی جذاب است. یعنی ما با این کار به نوعی از آینده به گذشته برگشته ایم و از آن جایی که مردم از قبل با این کار آشنا شده بودند همین مساله باعث صمیمیت بیشتر شده است.

اما هنوز شبهای برره، نتوانسته مخاطبان را آن طور که باید جذب کند؟

من فکر می کنم گذشت زمان همه چیز را حل خواهد کرد و مطمئنم که این مساله هم به زودی حل خواهد شد.

پاورچین در پرونده هنریتان چه جایگاهی دارد؟

جایگاه بسیار خوبی دارد من خودم پاورچین را خیلی بیشتر از شبهای برره دوست دارم. چرا که احساس می کنم در این مجموعه همه چیز پخته تر و اصولی تر از شبهای برره بود. اما با این حال باز هم می گویم در شبهای برره ما نیاز به فرصت بیشتری داریم تا به آن پختگی لازم برسیم.

زنده شدن دوباره پاورچین چقدر برایتان لذت بخش بود؟

در ابتدا خیلی برایم عجیب بود حتی به اندازه خود بیننده ها هیچ چیز نمی دانستم. البته با توجه به این که قرار شد به 50 سال قبل برگردیم. به هر حال اوایل کار برایم سخت و غیرقابل باور بود اما بعد از شروع کار با آن ارتباط برقرار کردم.

با سحرناز بیشتر ارتباط برقرار کردید یا با یاسمن؟

سحرناز هنوز جای کار زیادی دارد. اما فکر می کنم یاسمن هنوز هم ذر ذهن مردم باقی مانده است. خودم هم یاسمن را بیشتر دوست داشتم.

شما سالها است که در زمینه کارهای طنز فعالیت دارید. نمی خواهید ژانرهای دیگر را امتحان کنید؟

من کارم را دوست دارم و فکر می کنم تقریباً دارم، درست عمل می کنم. در واقع به نوعی می شود گفت مسیرم را پیدا کرده ام و امیدوارم که جوابهای مثبت و بهتری هم در این زمینه بگیرم.

پس با این حساب علاقه ای به امتحان کردن ژانرهای دیگر ندارید؟

هر بازیگری دوست دارد این جریان و روند کار برایش اتفاق بیفتد تا بتواند خودش را محک بزند. اما من مسیر موفقیتم را پیدا کرده ام و دوست دارم همان را ادامه دهم.

مهمترین ویژگی کارگردانی آقای مدیری از نظر شقایق دهقان؟

من با آقای مدیری به عنوان یک بازیگر خیلی راحت هستم. ایشان سعی می کند همه گروه را به نحوی در کاری که ارائه م یدهند شریک کنند و حتی بعضی اوقات از خود بازیگران هم نظر می خواهند و دست آنها را باز می گذارند. در واقع محدودمان نمی کنند که این مسأله بسیار مثبت و خوب است. چرا که در این بین یک حس اعتماد به وجود می آید که در روند کار قطعاً موثر است. به هر حال من با اشان مشکلی ندارم و نحوه کارشان را می پسندم.

نمی خواهید کارگردانی را تجربه کنید؟

خیر. چرا که مطمئنم توانائی های آن را ندارم.

مطالب مرتبط

نكاتى درباره شب هاى برره

پاسخ برره ای ها به انتقادات

اعتراض جمعی از دانشجویان به پخش برنامه طنز برره

امشب با دارو دسته‌های برره‌ای!

منبع : جام جم