تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که خون بند ناف دارای سلول‌های جوان و تازه‌تری نسبت به دیگر منابع است و امکان جهش ژنتیکی به دلیل تقسیم و گذشت زمان در آن وجود نداشته، همچنین جمع آوری بند ناف، که یک بافت دورریز است، برخلاف بن یاخته‌هایی که از بافت‌های بالغ مانند مغز استخوان بدست م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حساب سپرده ی سلولی خون بند ناف

خون بند ناف

از آنجا که خون بند ناف  دارای سلول‌های جوان و تازه‌تری نسبت به دیگر منابع است و امکان جهش ژنتیکی به دلیل تقسیم و گذشت زمان در آن وجود نداشته، همچنین جمع آوری بند ناف، که یک بافت دورریز است، برخلاف بن یاخته‌هایی که از بافت‌های بالغ مانند مغز استخوان بدست می‌آیند نیاز به انجام جراحی ‌ندارد و یا مانند بن یاخته‌های جنینی که با تخریب و نابودی یک جنین بدست می‌آیند، نبوده و جمع آوری و ذخیره‌ی آن منبع مناسبی برای تامین سلول در مواقعی که پیوند و سلول درمانی برای فرد ضرورت می‌یابد فراهم می‌کند و به این ترتیب امکان رد پیوند ناشی از پیوند سلول‌های بنیادی سایرین برای فرد منتفی می‌شود.

بانک خصوصی خون بند ناف رویان- این بانک به منظور جمع آوری خون بند ناف که منبع غنی از بن یاخته‌های چند توان (multipotent) است درسال 1382توسط دکتر سعید کاظمی آشتیانی تاسیس شد. چگونگی اقدام برای عضویت در این بانک به این شرح است:

خون بند ناف

1. انجام آزمایشات مادر در ماه نهم بارداری- قبل از عقد قرارداد برای اطمینان از سلامت مادر بر اساس استاندارد Net Cord  آزمایشات RPR, HBSAb, HBSAg, HIVI/II, CMVIgG  HCVAb,و CMVIgM باید انجام شود.

2. عقد قرارداد- بعد از رویت جواب آزمایشات و تائید توسط پذیرش شرکت گرداننده ی بانک، والدین می توانند هزینه عقد قرار داد را به شماره حساب های مربوطه واریز نمایند. هزینه عقد قرار دار در تهران هم اکنون 835 هزار تومان می باشد و از سال دوم مبلغ 103  هزار تومان شارژ سالیانه دریافت می شود. سپس والدین مدارک مورد نیاز برای عقد قرار داد ( اصل فیش واریزی، کپی شناسنامه و کارت ملی والدین و تائیدیه ی آزمایشات مادر) را ارائه نموده و کیت خونگیری به آنها تحویل داده می شود و توضیحات لازم در خصوص نحوه هماهنگی با کارشناس خونگیری و آماده سازی کیت ارائه می شود.

3. جمع آوری نمونه- فرآیندجمع آوری خون بند ناف بصورت کاملا استریل ، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر صورت می گیرد . خونگیری می تواند به صورت داخل رحمی و یا خارج رحمی انجام شود ، در هر دو صورت هیچگونه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد نمی شود . حجم خون جمع آوری شده می تواند بین 60 تا 200 سی سی باشد که این فرآیند کمتر از 5 دقیقه بطول می انجامد.

4. انتقال نمونه خون به بانک خون-  پس از جمع آوری خون بند ناف ، کیسه خون طبق دستورالعمل ارائه شده درون فلاسک قرارگرفته و حداکثرطی 24 ساعت و با حفظ دمای حدود چهار تا هشت درجه سانتیگراد به بانک خون بند ناف منتقل می شود.

5. پردازش سلولی و فریز نمونه- نمونه دریافت شده ابتدا از نظر حجم و تعداد سلول مورد بررسی قرار گرفته ، اگر حجم آن حداقل 50 سی سی و تعداد سلول آن حداقل 250 میلیون باشد وارد آزمایشگاه پردازش سلولی می شود در غیر اینصورت با اطلاع به خانواده قرارداد فسخ شده و طبق قرارداد هزینه عودت می گردد . بر روی نمونه هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایشات میکروبی و ویروسی و HLA و سنجش کلنی و فلوسیتومتری انجام شده و نهایتاً در شرایط دمایی 196- درجه سانتیگراد در تانکهای مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری می شود.

آزمایش نمونه

از آنجا که سلامت نمونه ها قبل از انجام فریز و نگهداری حائز اهمیت می باشد آزمایشهای زیر بر روی هر نمونه قبل از انجماد صورت می گیرد:

• آزمایشهای کنترل آلودگی های ویروسی(سرولو‍‍ژی): شامل  CMV IgG/IgMو HBS Ab/Agو HIV I/II وHTLV I/IIوAnti HBCو HIV P24 Ag و HBC به روش PCR

• آزمایشهای میکروبی: شامل تست های هوازی و بی هوازی

• تعیین تعداد سلول ها و درصد سلول های زنده در نمونه

• تعیین درصد و تعداد سلول های بنیادی (CD34+ CD45-) در هر نمونه توسط فلوسیتومتری

• بررسی عملکرد سلول های بنیادی خون بند ناف توسط روش سنجش کلنی

• تعیین HLA به درخواست والدین هر نمونه

6. صدور کارت فریز- مطابق استاندارد NET CORD مادر شش ماه بعد از زایمان باید آزمایشات ماه نهم را تکرار نماید . بنابراین صدور کارت فریز منوط به دریافت جواب آزمایشات شش ماه بعد از زایمان می باشد که پس از طی این مرحله نمونه از تانک قرنطینه به تانک دائمی منتقل می شود.

موارد منع قرارداد

• سابقه دریافت خون طی یکسال گذشته توسط مادر

•  سابقه دریافت هورمونی با منشاء انسانی از قبیل فاکتورهای انعقادی ، ایمنو گلوبولینهای وریدی و برخی داروهای کمک باروری

•  محروم بودن مادر از اهداء خون به دلایلی غیراز ضعف جسمی - سابقه شیمی درمانی

•  سابقه تب خال ادامه دار

•  سابقه انجام پیوند

•  سابقه انجام تاتو ، خالکوبی طی یکسال گذشته

•  سابقه مصرف داروها مخدر تزریقی یا داروهای پرورش اندام

•  سابقه بیماریهای آبله مرغان ، سرخچه ، سرخک ، هرپس ، لیستریوز ، زونا ، توکسوپلاسموزیس طی یک سال گذشته

•  سابقه بیماریهای سفلیس ، بروسلز ، توبر کلوزیس ، حصبه ، ایدز ، هپاتیت سی ، لیشمانیوز ، مالاریا ، کالاآزار در درون زندگی

• سابقه عفونت CMV طی بارداری که در این مدت اگر CMV IGM  مثبت باشد باید آزمایش CMV PCR انجام شود یا دو هفته بعد CMV IGM تکرار گردد

خون

همچنین موارد منع قرارداد با توجه به جواب آزمایش مادر عبارتند از :

• مثبت بودن آزمایشات HIV , anti-HCV , HBSAg , VDRL , HIVP24Ab

• HBS Ag منفی ولی HBC Ab مثبت

• تیتر HBS Ab کمتر  از 100 و به دنبال آن HBV PCR مثبت

• مثبت بودن CMV IGM و به دنبال آن CMV PCR

والدینی که علاقمند به اهدای بند ناف به این مرکز هستند می‌توانند چند ماه پیش از تولد نوزادشان با مراجعه به کارشناسان مرکز رویان در بیمارستان‌های آرش، اکبرآبادی، هدایت و... اطلاعات لازم را دریافت کنند و با تکمیل فرم پرسشنامه‌و امضای قرارداد با این مرکز امکان جمع آوری و نگهداری خون جفت در هنگام تولد نوزادشان را فراهم کنند.

نمایندگی های مرتبط با بانک خون بند ناف رویان در شهرستان ها را می توانید در اینجا ببینید.

گرداوری و نگارش: سمانه سادات عنایتی

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی


منابع:

1. وب سایت شرکت بن یاخته های رویان

2. وب سایت پژوهشکده رویان

3. Wikipedia

مطالب مرتبط

بن یاخته‌ها

بن یاخته‌های جنینی

فناوری بن‌یاخته

باروری و درمان ناباروری