تبیان، دستیار زندگی
ایلام سرزمین شگفتی هاست. جایی که جاذبه های طبیعی به شکل اسرارآمیزی گردهم آمده اند تا این سرزمین تاریخی را تبدیل به یک موزه طبیعی کنند. این بار اگر گذارتان به این موزه سرسبز افتاد، پیشنهاد می کنیم سری به غار «بره زرد» بزنید که بدون شک یکی از بکرترین و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بره زرد؛ غار متروکه تاریخ

ایلام سرزمین شگفتی هاست. جایی که جاذبه های طبیعی به شکل اسرارآمیزی گردهم آمده اند تا این سرزمین تاریخی را تبدیل به یک موزه طبیعی کنند. این بار اگر گذارتان به این موزه سرسبز افتاد، پیشنهاد می کنیم سری به غار «بره زرد» بزنید که بدون شک یکی از بکرترین و بی نظیرترین غارهای کشور است. غاری که در 45کیلومتری جاده ایلام به دره شهر و امتداد این جاده قرار گرفته است. جایی در ارتفاع 3000هزار متری از سطح دریا که قرن هاست در دل کوه سیوان حضور دارد.

غار بره زرد

غار بره زرد با استالاگمیت های زیبا و بلورهای سنگی دست نخورده اش می تواند باعث شگفت زدگی شما شود. اما این تنها جاذبه غار بره زرد نیست. این غار با یک حوضچه آبی، پرده‌های سنگی، صدها ستون و مجسمه استالاکتیتی و استالاگمیتی در اعماق 350 متری اش هر لحظه شما را شگفت زده تر می کند.

غار بره زرد

دهانه ورودی غار آنقدر تنگ است که فقط یک نفر آن هم به صورت سینه‌خیز می‌تواند از آن عبور کند. از این به بعد هر چه پیش تر بروید، می توانید تالارها، چاه‌ها، دهلیزها و دالان‌های زیادی را بینید که گشت و گذار در آن ها لذت یک سفر ماجراجویانه را برایتان به ارمغان می آورد. در غار بره زرد هرچه پیش تر روید، با افزایش ارتفاع رو به رو می شوید. تا جایی که ارتفاع بعضی از تالارهای داخل غار به 12 متر می‌رسد اما این به معنی آن نیست که در طول غار مجبور به حرکت نشسته و سینه خیز نیستید!

غار بره زرد

هوای داخلی غار بره زرد که مردم محلی آن را با نام های غار کنا تاریكه و کنا نام می شناسند، آنقدر سرد است که این غار هیچ وقت به عنوان پناهگاه جانوری یا انسانی مورد استفاده قرار نگرفته است. حتی برخی از غارنوردانی که به بره زرد سفر کرده اند از وجود اسکلت و بقایای بزهای کوهی خبر داده اند که به دلایلی مثل سرما، سقوط از ناهمواری های غار یا ریزش سقف یا حتی راه گم کردن آنها در گذشته ای نسبتا دور تلف شد ه اند و این تنها رد موجود از جانوران در این غار است. با این حساب می توان غار بره زرد را غار متروکه ای دانست که در طول دوران تنها جاذبه گردشگری داشته است.

غار بره زرد

مسیر دسترسی

برای دیدن این این غار باید راهی ایلام شوید و از آنجا از طریق جاده خاکی مله پنجاب به باریکاب سفر کرده و یا از مسیر جاده ایلام - دره شهر راهی شوید. یادتان باشد که جاده خاکی مله پنجاب به باریکاب فقط برای خودروهای کوهستان و وشاسی بلند مناسب است و آن هم در شرایطی که باید در باریکاب خودرو را ترک کنید و یعد از حدود 45دقیقه کوهنوردی به غار برسید. اگر از مسیر جاده ایلام- دره شهر راهی شوید هم باید در روستای زیفل یا پاکل گراب خودرو را پارک کنید و بعد از حدود 2ساعت کوهنوردی به غار بره زرد برسید.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد