تبیان، دستیار زندگی
هفته ی آخر مهر ماه(24 تا 30 مهر) به عنوان هفته ی بهداشت روان تعیین گردیده است و یکی از عمده ترین اهداف در این هفته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته ی سلامت روان

سلامت روان

هفته ی آخر مهر ماه(24 تا 30 مهر) به عنوان هفته ی بهداشت روان تعیین گردیده است و یکی از عمده ترین اهداف در این هفته ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم به مسائل بهداشت روان می باشد.

برنامه های توصیه گردیده از سوی فدراسیون جهانی سلامت روان، شعار سال و عناوین روزهای اختصاص یافته در این هفته به شرح ذیل اعلام می گردد:

شعار سال:

" سلامت روان و بیماری های مزمن؛ نیاز به مراقبت های ادغام یافته و مستمر دارند "

عناوین روزهای این هفته:

24/7/89 سلامت روان و نوجوانان و جوانان

25/7/89 سلامت روان و رسانه

26/7/89 سلامت روان و نشاط اجتماعی

27/7/89 سلامت روان و بیماران مزمن

28/7/89 سلامت روان و زنان

29/7/89 سلامت روان و سالمندان

30/7/89 سلامت روان و شهرنشینی

روز شمار هفته ی بهداشت روان در آموزش و پرورش سال 1389

شنبه 24/7/89 سلامت روان دانش آموز و تغذیه سالم

یكشنبه 25/7/89 سلامت روان و مدرسه با نشاط

دوشنبه 26/7/89 سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای پُرخطر

سه شنبه 27/7/89 سلامت روان و خانواده

چهارشنبه 28/7/89 سلامت روان و مشاوره

پنج شنبه 29/8/89 سلامت روان و معلم و كاركنان مدرسه

جمعه 30/7/89 سلامت روان و ارتقای ارزش ها و باورهای دینی

راهنمای میانجی شکاف سلامت روان منتشر شد

روز جهانی سلامت روان در روز 10 اکتبر هر سال، آگاهی عمومی درباره موضوعات مربوط به بهداشت روانی را افزایش می ‌دهد.

در این روز فرصت برای گفت وگوی آزاد درباره ی اختلالات و بیماری های روانی و نیز سرمایه گذاری‌ ها در راستای ارائه خدمات پیشگیری و درمان، افزایش می ‌یابد. شکاف خدمات درمانی برای اختلالات روانی و نورولوژیک به ویژه در کشورهای فقیر بسیار چشمگیر و نگران کننده است.

به گفته کارشناسان، سلامت جسم و روان لازم و ملزوم هم هستند و برای افرادی که به بیماری های جسمی مزمن مبتلا هستند، نیاز واقعی برای مقابله با مشکلات مربوط به سلامت روان آن ها نیز وجود دارد.

امسال به مناسبت روز جهانی سلامت روان، سازمان جهانی بهداشت(WHO) دستورالعملی را تحت عنوان " راهنمای میانجی شکاف سلامت روان " منتشر کرده است. این راهنمای جدید با هدف تسهیل مدیریت و کنترل افسردگی، اختلالات ناشی از مصرف الکل، صرع و سایر اختلالات روانی شایع در مجموعه مراقبت‌های بهداشتی اولیه ارائه شده است.

به گزارش این سازمان، میلیون ها نفر از مبتلایان به اختلالات نورولوژیک و روانی معمول اما درمان نشده می ‌توانند از این دستورالعمل ساده تشخیصی و درمانی بهره ببرند.

این راهنمای میانجی، مهارت‌ های تشخیص و کنترل اختلالات فوق را در اختیار متخصصان و پزشکان در سایر تخصص ‌ها به جز بهداشت روانی نیز قرار می ‌دهد مانند پزشکان عمومی، پرستاران و سایر ارائه کنندگان خدمات درمانی، تا آن ها هم بتوانند این خدمات را به مردم ارائه دهند و امکان پیشگیری یا درمان برای شمار بیشتری از مردم فراهم شود.

دکتر مارگارت چان، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، در این گزارش خاطرنشان کرد: در یک دستاورد کلیدی، راهنمای میانجی آزمایشات و تجارب کلینیکی صدها کارشناس و دانشمند در سراسر جهان را در کمتر از 100 صفحه توصیه عملی خلاصه و موجز، ارائه می‌ کند.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، تقریبا 95 میلیون نفر در جهان به بیماری افسردگی مبتلا هستند که بدون درمان و مراقبت رها شده‌ اند. به علاوه بیش از 75 درصد از مبتلایان به اختلالات روانی و نورولوژیک و سوء مصرف مواد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌ کنند که هیچ خدمات درمانی و مراقبتی دریافت نمی ‌کنند.

با توجه به این آمار نگران کننده، ‌اگر توانایی تشخیص و درمان این اختلالات در سیستم مراقبت‌ های بهداشتی اولیه گنجانده شود، تعداد افرادی که می ‌توانند به این مراقبت‌ ها دسترسی پیدا کنند به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

دکتر آلا الوان، دستیار دبیر کل بخش بیماری ‌های غیرواگیر و بهداشت روانی در سازمان جهانی بهداشت در این گزارش تصریح کرد: تکنولوژی‌ های گران قیمت برای بهبود و ارتقای خدمات بهداشت روانی مورد نیاز نیستند و برای رشد خدمات بهداشت روانی به جای فناور‌ی ‌های مفصل و گران قیمت، افزایش ظرفیت سیستم مراقبت ‌های اولیه مورد نیاز است تا یک بسته منسجم برای ارائه این مراقبت‌ ها در اختیار بیماران قرار بگیرد.

بر اساس محاسبات این سازمان از هر چهار نفر در جهان، یک نفر به یکی از اختلالات روانی در طول عمر خود مبتلا می ‌شود. متاسفانه این افراد در جوامع یا نادیده گرفته می ‌شوند و یا مورد سوء استفاده قرار می‌ گیرند.

منابع:

خبرگزاری ایسنا

پایگاه اطلاع رسانی مشاوره تربیتی

سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

فرآوری: مریم مرادیان نیری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

بیماری روانی چیست؟

درباره ی بیماری های شدید روانی چه می دانید؟

شناخت بیماری های روانی

علائم بیماری های روانی و روش های درمان

اسلام و سلامت روان

20 درصد مردم، مشکل روانی دارند

علایم فیزیکی افسردگی

آیا همسرتان افسرده است؟

افسردگی هم، زنانه و مردانه دارد

آقایان ! مراقب روان خود باشید

افسردگی با خوددرمانی برطرف نمی ‌شود

مهارت های مقابله با افسردگی

خستگی روانی ناشی از کار

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.