تبیان، دستیار زندگی
صفت عزیز حاکی از آن است که قرآن 1ـ نفوذناپذیر و بلند مرتبه و چیره است. 2ـ خلل و باطل و ناراستی در آن راه ندارد. 3ـ بر همه کتابهای آسمانی پیشین برتری و رفعت دارد. 4ـ از سوی خداوندی که خود نیز عزیز است نازل گشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا قرآن عزیز است ؟

قرآن

کمال « عزت » برای قرآن:

برای آشنایی با کمال عزت قرآن، نخست به معنای لغوی این کلمه توجه می‌کنیم: « العزیز : من صفات الله عزوجل و اسمائه الحسنی.» عزیز: یکی از اسماء و صفات خداوند است.

عزیز یعنی کسی که در بلندائی قرار دارد که غلبه بر او میسر نیست ، تسخیرناپذیر و دست نیافتنی است و از دیگر سو، او بر همه چیره است.

عزت ، توانمندی و پیروزی است که معنای مقابل آن، خواری و خفت است .

« و العز و العزة : الرفعة و الامتناع.» عزت در اصل، قوت، شدت و چیرگی است، رفعت و شوکت و نفوذناپذیری است. بر همه چیز پیروز است ، توانمند و برتر است ، یعنی : خلل ناپذیر است، بر همه کس و بر همه چیز پیروز است ، توانمند و برتر است ، یعنی اگر جن و انس پشت به پشت هم دهند ، توان رویارویی و برابری با آن را ندارند . همانا که قرآن خود می‌فرماید :« قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا » 1؛ ای پیامبر به کافرا ن بگو‌ : اگر جن و انس گرد هم آیند تا همانند این قرآن را بیاورند ، هرگز قادر نخواهند بود چنان کنند ، هر چند جملگی پشتیبان یکدیگر باشند .

قرآن عزیز است یعنی هیچ خلل و باطلی در آن راه ندارد. فرازمند و پیروز و نفوذناپذیر است ، چنانچه خود می‌فرماید: « قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا» 2 ؛  آنان که به قرآن ـ آن هنگام که به سویشان آمد ـ کافر شدند ، ـ نمی‌دانند که ـ براستی ، این قرآن کتاب عزیزی است که باطل از پس و پیش در او راه ندارد . فرو فرستاده‌ای از سوی خداوند دانا و ستوده است.

قرآن عزیز است یعنی به تمام کتاب های آسمانی پیشین برتری و چیرگی دارد .

این را هم از قرآن می‌خوانیم: « وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَیْمِنًا عَلَیْهِ » 2 ؛ و ما این کتاب ـ قرآن ـ را به راستی به سوی تو فرستادیم در حالی که کتاب های پیشین را تصدیق می‌کند و بر آن کتابها برتری و همینه وچیرگی دارد.

علاوه بر این ، قرآن از جانب خداوند که او هم عزیز حکیم ، عزیز حلیم ، و عزیز رحیم است نازل گشته است. چنانچه در قرآن می‌خوانیم : «این کتاب از سوی خداوند عزیز حکیم نازل شده است3

«این کتاب از سوی خداوند عزیز علیم نازل گشته است4

«قرآن ، فرو فرستاده‌ای از جانب خداوند عزیز رحیم است5 و به راه راست و مستقیم خداوندی که عزیز حمید است هدایت می‌فرماید: « قرآن حق است و به راه ‹ خداوند › عزیز حمید هدایت می‌کند.»

بنابراین صفت عزیز حاکی از آن است که قرآن :

1ـ نفوذناپذیر و بلند مرتبه و چیره است.

2ـ خلل و باطل و ناراستی در آن راه ندارد.

3ـ بر همه کتابهای آسمانی پیشین برتری و رفعت دارد.

4ـ از سوی خداوندی که خود نیز عزیز است نازل گشته است.

برگرفته از مقاله در پیشگاه قرآن ، دکتر نادر فضلی

محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان


1- سوره اسراء آیه 88.

2- سوره مائده آیه 48.

3- سوره زمر آیه 1.

4- سوره غافر آیه 2.

5- سوره یاسین آیه 5.