تبیان، دستیار زندگی
قاطع بودن والدین پیش بینی پذیری را در رفتارشان افزایش می دهد و کودک می داند که با تصمیم آنها چگونه رفتار کند . اصرار داشته باشد و یا جواب نهایی را بداند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان پیش گویی می کنند

کودک

با یکی از دوستانم که پسر چهار ساله‌ای دارد رفته بودیم خرید. برنامه خرید کردن را بلافاصله پس از پایان ساعت کاری تنظیم کردیم که مجبور نشویم بچه‌ها را در این گرما و آلودگی هوا با خودمان ببریم ولی متاسفانه دوستم نتوانست پسر کوچولویش «آرمان» را به کسی بسپارد و او همراه ما شد. داخل پاساژ بودیم و هوا خنک بود ولی یک نوشیدنی برایش خریدیم که مشغول باشد. کمی جلوتر رفتیم که آرمان شروع کرد: «مامان شکلات می‌خوام، مامان بستنی، بخر دیگه!» او همچنان نق می‌زد تا به خواسته‌اش برسد و دوستم کلافه بود. یواشکی ازش پرسیدم چرا با سوال کردن و این لحن نامناسب با آرمان حرف می‌زنی؟ معلومه وقتی پاسخ او را با پرسیدن یک سوال جواب می‌دهی و قاطع نیستی، همین‌طور نق می‌زند. به جای اینکه بگویی «مامان جان! فکر نمی‌کنی الان که نوشیدنی خوردی وقت بستنی خوردن نیست؟» قاطعانه بگو: «بله!» یا «نه!» ...

قبل از حرف زدن اول فکر کن. قاطع باش چون اگر او بفهمد با پشتکار در جیغ زدن و نق نق، در نهایت تو را تسلیم می‌کند، مضایقه نخواهد کرد.

دوستم زد زیر خنده و گفت: «بگذار کمی آرین بزرگ شود، می‌بینی که نمی‌توانی به او نه بگویی. آرمان اصلا نمی‌تواند نه بشنود. آن قدر نق می‌زند تا به هدفش برسد.» گفتم: «الان که چهار، پنج ساله است نتواند «نه» بشنود، پس بزرگ‌تر که شد چه طور می‌خواهی تربیتش کنی؟ بچه‌ها حتی در سن آرین باید لحن قاطعانه ولی آمیخته با محبت را از والدین بشنوند. اگر تمایل داری می‌توانم توصیه‌هایی که از پزشکان شنیده‌ام، برایت بگویم. مطمئنم با به کارگیری آنها موفق می‌شوی.» خوشحال شد و گفت: «باور کن حاضرم تلاش کنم تا از این دردسر رها شوم. از کجا شروع کنم؟» بهش گفتم: «اول از همه باید مراقب رفتار و حرف‌هایت باشی. اگر آرمان تقاضایی دارد نباید به طور خودکار بگویی «نه!» شاید منظورت از نه این باشد که «بعدا» اما لفظ «نه» را به کار می‌گیری. یادت باشد «نه» را وقتی بگویی که منظورت واقعا قاطع باشد و قصد داری به هیچ وجه اجازه آن کار را ندهی. پس قبل از حرف زدن اول فکر کن. قاطع باش چون اگر او بفهمد با پشتکار در جیغ زدن و نق نق، در نهایت تو را تسلیم می‌کند، مضایقه نخواهد کرد. برای او که عادت کرده. این‌طوری به خواسته‌اش برسد، زمان و تحمل بیشتری لازم داری. شنیده‌ای که می‌گویند فلانی سوزنش گیر کرده باید همان‌طوری حرف بزنی «شکلات بی‌شکلات» و «شکلات بی‌شکلات».

قاطع بودن والدین پیش بینی پذیری را در رفتارشان افزایش می دهد و کودک می داند که با تصمیم آنها چگونه رفتار کند . اصرار داشته باشد و یا جواب نهایی را بداند .

برای آرمان که فوتبال دوست دارد حکایت کارت زرد و اخراج را توضیح بده و بگو اگر یک بار دیگر «نه» را تحمل نکند، کارت زرد می‌گیرد و برای بار دوم باید تنبیه شود (یا او را به اتاقش ببر و بگو چهار دقیقه باید اینجا بمانی، نق زدنت که تمام شد بیا بیرون!) اگر متوجه روحیه همکاری او شدی، حتما به سرعت تشویقش کن. قبل از شام، شیرینی می‌خواست وگفتی «نه!» و او پذیرفت. به او بگو «آفرین پسرم. چون حرف گوش کردی، بعد از شام اجازه داری یک دانه از شیرینی بخوری! یا 10 دقیقه کامپیوتر بازی کنی. یادت باشد 10 دقیقه تمام شد، با یک «نه» قاطع ثانیه‌ای تخفیف ندهی چون دوباره به خانه اول برمی‌گردی.»

کودک

اگر چه خوب است در تربیت کودک و مواجهه با او از دلایل و استدلالات محکمی استفاده کنیم تا او منطقی بار بیاید و یا از او برای تصمیم گیری ها و فکر کردن در مورد عواقب یک موضوع کمک بگیریم اما گاهی باید قاطعیت را نیز تمرین کنیم. به خصوص در رابطه با کودکان زیر چهار سال نمی توانیم خیلی خواهان فکر کردن و تامل آنها باشیم و بیشتر باید به صورت آموزشی با آنها رفتار کنیم.

قاطع بودن والدین پیش بینی پذیری را در رفتارشان افزایش می دهد و کودک می داند که با تصمیم آنها چگونه رفتار کند . اصرار داشته باشد و یا جواب نهایی را بداند . جالب است که روان شناسان می گویند والدین مقتدر با توانایی "نه گفتن" فرزندانی معتمد به نفس تر تربیت می کنند .

الهه رضاییان- هفته نامه سلامت

تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

اگر می خواهید با زبان گریه نوزاد بیشتر آشنا شوید کلیک کنید.

مقالات مرتبط

بدقلقی های سر میز غذا

پاسخ به کنجکاوی های جنسی

استقلال ، حق اوست

خیر و شرش به من گره خورده

فرزند دلخواه من

آرزوهای والدینی

کودک را مسلح تربیت کنید

خواستنی ترین موجود دنیا

آرام باش، دنیا بی قرار توست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.