تبیان، دستیار زندگی
فرمت TIFF یا Tagged Image File از فرمت های تصویری رایجی است كه تقریبا در همه جای دنیا با آن كار می شود. این فرمت با بی شتر برنامه های ویرایشی و مرورگرهای تصویری سازگاری دارد. فرمت TIFF را می توان به صورت ب یضرر نیز فشرده كرد. برای این كار م یتوان با برنا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با فرمت های تصاویر آشنا شوید

دنیای کامپیوتر به قدری وسعت پیدا کرده که استفاده از آن و تسلط بر آنها مستلزم صرف زمان و انرژی زیادی است ما هر روز از رشد تکنولوژی صحبت می کنیم و ورود برنامه های و دستگاه های جدید و شاید اطلاعات خیلی ساده ای از کامپیوتر ها را ندانیم.

برای مثال شاید شما هم جز افرادی باشید که نمی دانید چگونه می توانید نوع و فرمت برنامه های روی سیستم خود را ببینید.

در اینجا با تصاویر به راحتی این موضوع راخواهید دید.

با فرمت های تصاویر  دیجیتال آشنا شوید jpeg ،tief
با فرمت های تصاویر  دیجیتال آشنا شوید jpeg ،tief

                        شکل 1                                                                                                       شکل 2     

با فرمت های تصاویر  دیجیتال آشنا شوید jpeg ،tief
با فرمت های تصاویر  دیجیتال آشنا شوید jpeg ،tief

                       شکل 3                                                                                                      شکل 4

بر روی تصاویر کلیک کنید آنها را در سایز بزرگ خواهید دید

مطابق شکل چندین برنامه دارید که نوع آنها را نمی دانید کافی است در toolbar  بالای صفحه Tools  را انتخاب کرده و بر روی گزینه Folder Option  کلیک کنید در Tab  دوم View تیکی را که در کنار گزینه Hide extensions for known file types است را بردارید و سپس بر روی Apply  کلیک کنید تصویر گویای فرمت برنامه ها می باشد.

تصاویر فرمت های گوناگونی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد.


1. فرمت TIFF

فرمت  TIFF یا Tagged Image File از فرمت های تصویری رایجی است كه تقریبا در همه جای دنیا با آن كار می شود. این فرمت با بیشتر برنامه های ویرایشی و مرورگرهای تصویری سازگاری دارد. فرمت TIFF را می توان به صورت بی ضرر نیز فشرده كرد. برای این كار می توان با برنامه های فشرده سازی LZW یا Zip كار كرد یا آن كه از برنامه هایی مانند WinZip بهره برد.

از جمله فرمت هایی است كه برای صنعت چاپ و نشر بسیار كاربردی است و از كار با آن راضی خواهید بود

فایل های JPEG تنها از تصاویر RGB و 8 بیتی پشتیبانی می كنند حال آنكه فایل های TIFF از تصاویر چندلایه ای 16 بیتی CMYK در هر دو كامپیوترهای شخصی و Macintosh پشتیبانی می كنند. به همین خاطر می توان گفت TIFF از جمله فرمت هایی است كه برای صنعت چاپ و نشر بسیار كاربردی است و از كار با آن راضی خواهید بود. در بسیاری از دوربین های دیجیتال عكس هایی با فرمت TIFF به عكس های JPEG ترجیح داده شده است.


2. فرمت JPEG

جی پی ئی جی (JPEG) كه به صورت جِی پِگ تلفظ می شود(نام یك استاندارد متداول در رایانه)، برای فشرده سازی ازدست دهندهٔ پرونده های گرافیكی است

با فرمت های تصاویر  دیجیتال آشنا شوید jpeg ،tief

این نام كوتاه شده Joint Photographic Experts Group (گروه مشترك كارشناسان گرافیك) است، كه نام كمیته ای است كه این استاندارد را تعریف كردند JPEG به روش متداول جهت فشردگی تصاویر عكاسی JPEG اطلاق می گردد. این واژه برگرفته از  Joint Photographic Experts Group می باشد كه نام كمیته استاندارد با عنوان (گروه متخصصان عكاسی) است البته باید خاطر نشان كرد كه JPEG و MPEG (گروه متخصصان تصاویر متحرك) كه به تولید طرح های فشرده ی ویدئویی می پردازد،متفاوتند.

استاندارد JPEG مشخص كننده ی كدگذاری های تعیین كننده چگونگی فشرده سازی تصویر به جریان بایت ها و برگرداندن مجدد آنها به تصویر و همچنین قالب فایل محتوی جریان مزبور می باشد. از این روش فشرده سازی معمولا با عنوان فشرده سازی ضایعاتی نام برده می شود. در روش فوق برخی از ویژگی های دیداری در طی فرآیند از بین رفته و نمی توانند مجددا بازیابی شوند اگرچه نوساناتی در خط پایه ی استاندارد JPEG وجود دارد كه فاقد تلفات می باشند. در قالب JPEG پیشرفته ، در هم پیچیده ی دیگری وجود دارد كه در آن داده ها در گذرگاههای چند گانه ی اجزا بالا متراكم می شوند . این قالب ،مناسب جهت تصاویر بزرگی است كه در حال دانلود با كانكت های با سرعت پایین نمایش داده می شوند و به آنها اجازه ی پیش نمایش مناسب بعد از دریافت تنها بخشی از داده ها را می دهد. فایلهای تصویری كه در آنها از فشرده سازی JPEG استفاده می شود معمولا فایلهای JPEG نامیده می شوند. اكثر برنامه های نرم افزاری ویرایش تصاویر كه با یك فایل JPEG نوشته می شوند در واقع به ایجاد یك فایل در قالب JFIF می پردازند JPEG/JFIF پركاربردترین قالب جهت ذخیره و انتقال تصاویر بر روی www شبكه گسترده جهانی هستند.

استاندارد JPEG مشخص كننده ی كدگذاری های تعیین كننده چگونگی فشرده سازی تصویر به جریان بایت ها و برگرداندن مجدد انها به تصویر و همچنین قالب فایل محتوی جریان مزبور می باشد.

به این دلیل قالب  JPEG/JFIF بهتر از قالب GIF می باشد همچنین قالب JPEG/JFIF نسبت به قالب PNG كه برای تولید فایلهای تصویری بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد ارجح می باشد.


3. فرمت Raw

همانگونه كه می دانید، خروجی RAW یكی از مهمترین مفاهیم عكاسی دیجیتال حرفه ای است. از سوی دیگر، در مورد این خروجی هم بد فهمی هایی در بین كاربران حرفه ای وجود دارد و هم مشكلاتی ناشی از عدم سازگاری و توقعات خاص كاربر.

مشخصا برای استفاده از این فرمت، باید یا از نرم افزار های مبدل كارخانه سازنده دوربین استفاده كرد و یا از نرم افزارهای شركت های دیگر. در داخل فایلهای RAW یك preview تبدیل شده نیز وجود دارد كه دوربین بر اساس این Preview هیستوگرام عكس و پیش نمایش آن را در LCD نمایش می دهد. این تبدیل درونی نیز توسط پردازشگر دوربین و با استفاده از كنترل هایی نظیر شارپنس، كنتراست، اشباع، منحنی تونال، وایت بالانس صورت می گیرد. این كنترلهای دقیقا همان هایی هستند كه وقتی بخواهید یك خروجی JPEG تهیه كنید، می توانید با آنها بر خروجی عكس خود كنترل داشته باشید. اما همانگونه كه می دانید این كنترلها بر فایل RAW تاثیری ندارند و تنها بر همان Preview درونی فایل و بالطبع در نمایش LCD هیستوگرام اولیه و نیز نمایش اولیه عكس در مبدلهای RAW موثر خواهند بود.

ادامه دارد...

نوشته ی: فائزه سیدخاموشی