تبیان، دستیار زندگی
دانشنامه فشرده ادیان زنده به دین‌ها و آیین‌هایی می‌پردازد که به زغم دگرگونی‌های عمیق قومی و فرهنگی در فراز و نشیبهای تاریخ همچنان به نیازهای بنیادین انسانها پاسخ می‌دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشنامه‌ی ادیان زنده

ادیان

کتاب «دانشنامه فشرده ادیان زنده» نوشته گروه نویسندگان، زیر نظر چارلز زینر با ترجمه دکتر نزهت صفای اصفهانی، منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، دانشنامه فشرده ادیان زنده به دین‌ها و آیین‌هایی می‌پردازد که با گذشت زمان و به زغم دگرگونی‌های عمیق قومی و فرهنگی در فراز و نشیبهای تاریخ همچنان به نیازهای بنیادین انسانها پاسخ می‌دهد.

نویسندگان کتاب، ادیان ابراهیمی (یهودیت و مسیحیت و اسلام) و نیز پاره‌ای از آیین‌های شرقی همچون آین‌های بودا، هندو، کنفسیوسی و شینتوی ژاپن و چند آیین دیگر را که فصل مشترکشان زنده بودن است، مورد بررسی قرار داده‌اند.

روش تدوین مطالب کتاب، دانشنامه‌ای است اما نویسندگان بیش‌تر به نکته‌‌هایی پرداخته‌اند که از نظر ایشان برای آشنایی با دین مورد نظر ضروری بوده‌اند. بنابراین رویکرد نویسندگان هم بر جنبه کمی کتاب تاثیر گذاشته و هم بر جنبه کیفی آن.

همه فصول این کتاب بر مبنای تاریخی تدوین یافته، جز این هم نمی‌توانسته باشد؛ ‌زیرا یک دین پویا به اعتبار پویا بودنش، پدیده‌ای در حال رشد است و غیر ممکن است که بتوان مظاهر کنونی دینی را بدون اطلاع از ریشه‌هایش که باعث رویش آن شده بود شناخت

ادیان به ویژه ادیان کهن در طول تاریخ راه‌های پرپیچ و خمی را پشت سر گذاشته‌اند و شاخ و برگهای فراوانی گسترده‌اند که برای پرداختن به همه آنها شاید صفحات دهها کتاب نیز کفایت نکند. چنین کتابهایی که البته در جای خود لازم‌اند، بیش‌تر به کار پژوهندگان و اهل تخصص می‌آیند. اما هدف آن بوده که خواننده معمولی و کنجکاو با جنبه‌های اساسی ادیان مورد نظر آشنا شود. پس بدیهی است که از نگاه پژوهشگر مطلع، برخی نکات به اجمال آمده یا مغفول مانده باشد.

همه فصول این کتاب بر مبنای تاریخی تدوین یافته، جز این هم نمی‌توانسته باشد؛ ‌زیرا یک دین پویا به اعتبار پویا بودنش، پدیده‌ای در حال رشد است و غیر ممکن است که بتوان مظاهر کنونی دینی را بدون اطلاع از ریشه‌هایش که باعث رویش آن شده بود شناخت. این اصل همان اندازه در مورد ادیان هندی که اصلا تاریخ نگر نیستند، صادق است که در مورد مسیحیت و اسلام که در پرتو تام تاریخ ظهور کرده‌اند.

"نبوت: یهودیت، یا دین بنی اسرائیل"، "مسیحیت: کلیسای آغازین"، "مسیحیت: اعتزال شرق و کلیسای ارتودوکس شرق"، "مسیحیت: توماس و الهیات قرون وسطایی"، "مسیحیت: پروتستان‌گرایی"، "مسیحیت: کلیسای کاتولیک پس از جنبش پروتستانی"، "اسلام"، "حکمت: آیین هندو"، "آیین «جین»ها"،‌ "آیین بودایی"، "شینتو"، "آیین کنفسیوسی"، "آیین تائو"، "بودایی" و "تائوی نوین" از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

کتاب «دانشنامه فشرده ادیان زنده» با شمارگان 2200نسخه در 692 صفحه و به قیمت 19800تومان منتشر شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی