تبیان، دستیار زندگی
یک صد و هشتمین سوره ی قرآن، سوره ی «کوثر» است. این سوره 3 آیه و 10 کلمه دارد و پانزدهمین سوره است که در شهر مکه بر پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوتاه ترین سوره ی قرآن
کوتاه ترین سوره ی قرآن

یک صد و هشتمین سوره ی قرآن، سوره ی «کوثر» است. این سوره 3 آیه و 10 کلمه دارد و پانزدهمین سوره است که در شهر مکه بر پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده است. این سوره کوتاه ترین سوره ی قرآن است، همان طور که سوره ی «بقره» بزرگ ترین  سوره ی قرآن است. دانشمندان گفته اند: نام  این سوره سه معنی دارد.

1- خیر و خوبی بسیار

2- حوض مخصوص و عجیبی در روز قیامت که پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) از آن به دوستانش آب می دهد.

3- حضرت زهرا (س) از ایشان هستند. نام این سوره از آیه ی اول آن گرفته شده است.

محتوای سوره

بیشتر دانشمندان گفته اند که این سوره در مکه نازل شده است؛ بعضی نیز گفته اند در شهر مدینه نازل شده است. گروهی دیگر نیز گفته اند این سوره دو بار نازل شده است؛ یک بار در شهر مکه و یک بار هم در شهر مدینه.

چرا این سوره نازل شده است؟

در تاریخ می خوانیم که یکی از دشمنان پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) در شهر مکه مردی به نام «عاص بن وائل» بود. او دم در مسجدالحرام پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) را دید و با ایشان گفت وگو کرد. سپس به داخل مسجد آمد. گروهی از مشرکان در کنار کعبه نشسته بودند و او را از دور می دیدند. وقتی آمد پرسیدند: «با کی حرف می زدی؟» «عاص» گفت: «با این مردی که «ابتر است.» او به این خاطر این کلمه را درباره ی پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) به کار برد که به تازگی فرزند کوچک پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) به نام «عبدالله» یا « طاهر » از دنیا رفته بود.

«ما به تو «کوثر» دادیم. اکنون به پاس این نعمت نماز بخوان و شتر قربانی کن؛ زیرا دشمن تو «ابتر» است.»

عرب ها به کسی که فرزند نداشت « ابتر»، یعنی بدون دنباله می گفتند. پیامبر خدا (صلی الله علیه واله وسلم) دو پسر به نام «قاسم و طاهر» داشتند که هر دو، در کودکی از دنیا رفتند و پس از آن پیامبر دیگر پسر نداشتند.

کوتاه ترین سوره ی قرآن

این مساله بهانه ی خوبی برای مشرکان شد. آن ها به هم دیگر می گفتند این مرد «ابتر» است. وقتی از دنیا رفت کسی نیست که جانشین او شود و دین او نیز از بین می رود. این سخنان به گوش پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) رسید و ایشان ناراحت شدند. خداوند نیز این سوره را نازل کرد و گفت: «ما به تو «کوثر» دادیم. اکنون به پاس این نعمت نماز بخوان و شتر قربانی کن؛ زیرا دشمن تو «ابتر» است.»

این پیش گویی قرآن در قرن ها و سال های بعد به صورت عجیبی اتفاق افتاد؛ زیرا امروز دیگر از دشمنان پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) و مشرکان مکه هیچ اثری و جود ندارد؛ اما در عوض دین اسلام در دنیا وجود دارد و فرزندان حضرت زهرا (س) نیز در دنیا بسیار زیادند که ما آن ها را با عنوان «سیّد» می شناسیم.

ثواب خواندن

پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) فرموده اند: «هر کس این سوره را بخواند خداوند در روز قیامت او را از آب های بهشتی سیراب می کند و به عدد هر قربانی که حاجیان مسلمان- و حتی غیرمسلمان- در روز عید قربان قربانی می کنند، یک پاداش به او می دهد.»

محمد حسین فکور_پوپک

تنظیم:نعیمه درویشی_تصویر:مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

هفدهمین سوره ی قرآن

قریش و الفت با خانه خدا

وداع خداوند و جبرئیل با پیامبر(ص)

آخرین فرمانده

یک درخت در بهشت

بخشش بزرگ خدا به پیامبر

شهر پیامبر

با قرآن آشنا شویم

سوره‌ی غاشیه (قیامت)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.