تبیان، دستیار زندگی
کودک شما از دوران خردسالی، مرواریدهای درخشان دانش شما را جذب کرده است، آن مرواریدها دایماً در درونش برق می زنند و او اکنون می خواهد بداند: چرا؟ چه طور؟ چه، کی، کجا؟ و بهترین راهنمای این سؤالات شما هستید، البته اگر بلد باشید و حوصله داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باورکنید،فرزندتان نابغه است

مطالعه با کودک

فرزندان ما ، هر کدام آیتی از عظمت پروردگاری ست که انسان را گل سر سبد مخلوقاتش قرار داده. هر کودکی ،ممتاز،منحصر به فرد،یکتا و بی نظیر است. اما ما به عنوان والدین باید دنیای زیبای او را بفهمیم و در کنارش باشیم تا زندگی را قطره قطره بچشد و تمام استعدادهایش شکوفا شود.

کتاب، کتاب و باز هم کتاب: سعی کنید کتاب های رنگی و با اشکال و تصاویر زیبا برای او خریداری کنید . سعی کنید او خودش نیز انتخاب کند.با صدای بلند بخوانید:.روزانه حداقل 15 دقیقه را به خواندن داستان یا اشعار کودکستانی به صدای بلند برای کودکتان اختصاص دهید .

بهترین برنامه خواندن کتاب ، قصه خوانی پیش از خواب است. او شامش را خورده و لباس راحت خواب به تن دارد و حتا اجازه دهید داستان را خود انتخاب کند و حتی ممکن است داستانی را انتخاب کند که شب های قبل برایش خوانده اید. اشکالی ندارد، حتی تکرار کنید؛ حتی می توانید داستان را به صورت نمایشنامه برای او اجرا کنید. هر چه خواندن را لذت بخش تر کنید ، با موفقیت های بیشتری روبه رو خواهید شد. اما مواظب باشید در گفتن داستان از رویدادهای ترس آور استفاده نکنید.

سرنخ هایی در تصاویرف کلمات و کلمات ترکیبی بیابید. جست وجوگری کودک در تصاویر، کلمات و کلمات ترکیبی، سبب می شود کودک اطلاعات جدیدی کشف کند و مادر با بیان نکات توصیفی بیشتر، می تواند ذهن کودک را بسته به موضوعات مختلف شکفته تر نماید.

کودک

تجربه به معنا خواهد افزود: کودک از خردسالی نیاز دارد از خانه خارج شود. او را به پارک، باغ وحش و یا به منزل اقوام ببرید. اجازه دهید کودکتان همراه شما به بانک، بازار، سوپرمارکت یا هر جای دیگری که می روید بیاید. سفر ، گنجینه یی از اطلاعات است و درباره تجربیات به دست آمده با کودک باید صحبت کرد. مبادا کودک خود را در منزل زندانی کنید، به جرم اینکه مزاحم شماست!

اهمیت شگفتی: کودکی که مغز کوچکش پر شده از کشفیات تازه است، دلش می خواهد افکارش را با صدای بلند توصیف کند. برای اینکه از تجربه ی چیزها، اماکن، حیوانات و گیاهان به شگفتی درآید، کودکتان را به انجام چنین کارهایی ترغیب کنید. این بخشی از رشد و مغز نابغه است.

بازی با کلمات: بچه ها مجذوب صدا می شوند. سعی کنید با کلمات جمله بسازید، از او درباره کلمه سؤال کنید.چنین بازی های تخیلی به روند آموزش، طعم خوشی و سرگرمی می بخشند. در نتیجه، کودک همیشه مشتاق است، همیشه دلش می خواهد بیشتر یاد بگیرد: و این یعنی اساس نبوغ.

سؤال، سؤال: کودک شما هرچه زودتر حرف زدن یاد بگیرد، زودتر به سؤال کردن می افتد. کودک، شما را با سؤالات بمباران خواهد کرد. بخشی از رشد او به واسطه جست وجوی درونی او برای دانستن است. هر کودکی بیشتر سؤال می کند،  می خواهد بیشتر بداند.به سؤالات او به ساده ترین و کامل ترین شکل ممکن، جواب دهید. اگر جواب سؤالش را نمی دانید، صادقانه به او بگویید من جواب این سؤال را نمی دانم، اما جوابش را پیدا می کنم و به تو می گویم و به وعده خود عمل کنید. ولی هیچ وقت جواب گمراه کننده  به او ندهید که بسیار خطرناک است.

اگر جواب سؤال کودک را نمی دانید، صادقانه به او بگویید من جواب این سؤال را نمی دانم، اما جوابش را پیدا می کنم و به تو می گویم و به وعده خود عمل کنید.

کودک شما از دوران خردسالی، مرواریدهای درخشان دانش شما را جذب کرده است، آن مرواریدها دایماً در درونش برق می زنند و او اکنون می خواهد بداند: چرا؟ چه طور؟ چه، کی، کجا؟ و بهترین راهنمای این سؤالات شما هستید، البته اگر بلد باشید و حوصله داشته باشید.

کودک

واژه سازی روزانه: واژه سازی در سنین اولیه بسیار اهمیت دارد، زیرا ذائقه یادگیری را تحریک می کند. برای واژه سازی راه های جالبی وجود دارد. از واژه های مختلف در شرایط متفاوت استفاده کنید، در هنگام رانندگی و در هنگام قدم زدن و...

الف: تشویق فرزندتان به اینکه درباره ی آنچه می بیند، حرف بزند.

ب: رنگ اتومبیل ها، مدل اتومبیل، ساخت آن و غیره را سؤال کنید.

ج: درباره شکل و اندازه و رنگ سنگ های موجود طبیعت سؤال کنید.

د: درباره  اشیای ویترین مغازه ها، فروشگاه ها، سؤال کنید.

هـ: درباره اشیای واژه های تابلو اعلانات، روزنامه ها، مجلات و سوپرمارکت ها صحبت کنید.

قرار گرفتن در معرض کلمات در شخص تفکر ممتاز به وجود می آورد.

زندگی روزمره پر است از امکانات رنگارنگ، زنده، درخشان و آموزنده، آنها را به سود نابغه کوچولو به کار گیرید.

اگر کودکتان را مجبور به یادگیری چیزی کنید که آمادگی اش را ندارد، احتمالاً بعدها منجر به آشفتگی ذهنی و مشکلات یادگیری در او خواهد شد و از درس و مدرسه بیزار می شود.

یک کلمه و مفاهیم بسیار: به کودک بیاموزید هر کلمه مفاهیم مختلفی دارد. سعی کنید آنها را با مفاهیم مختلف یک کلمه آشنا سازید و برای یک کلمه چندین معنی پیدا کند.برخی والدین نگران یادگیری بیش از حد هستند. این نگرانی وقتی موجه است که کودک شما ناچار به یادگیری بیش از حد هستند. این نگرانی وقتی موجه است که کودک شما ناچار به یادگیری و آموزش درس هایی باشد که مغزش هنوز پختگی و رشد کافی برای آن نیافته باشد.

پژوهشگرانِ آموزش نشان داده اند که اگر کودکتان را مجبور به یادگیری چیزی کنید که آمادگی اش را ندارد، احتمالاً بعدها منجر به آشفتگی ذهنی و مشکلات یادگیری در او خواهد شد و از درس و مدرسه بیزار می شود.

به خاطر داشته باشید که پدر و مادر، باید هر دو در مناسب بودن موضوعات آموزشی توافق داشته باشند و در تضاد با یکدیگر نباشند که این خود اثرات نامطلوبی در کودک دارد و لذا ضرورت یک توافق اولیه بین والدین در نحوه آموزش کودک ضروری ست، همیشه در هر امری با هم توافق داشته باشید.

برای خرید کتاب چگونه فرزند سالم و  نابغه داشته باشیم - نوشته محسن مولایی کلیک کنید.

برگرفته از کتاب : چگونه فرزند باهوش و خلاق داشته باشیم؟

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

پاسخ به کنجکاوی های جنسی

برایش خاطره بسازید

هوش کودکانمان را تیز کنیم!

به راحتی هوش را کم کنید

می خوام باهام حرف بزنی

مادر ، بهترین همبازی

معرفی یک یار مهربان

سئوالات عجیب و غریب کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.