تبیان، دستیار زندگی
اتاقهای گفتگو جذابیتهای بالقوه زیادی داشته و می تواند فرد علاقه مند را به فعالیتهای جنسی online ترغیب می نمایند. بسیاری از اتاقهای گفتگو وابسته به جنسیت نیستند،موضوعات گفتگو بی ضرر به نظر می رسند اما به یكباره هر چیزی می تواند اتفاق افتاده و گفتگو های ج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چت،بهشت بزهکاران

والدین كامپیوترهای فرزندان را دریابید

اتاق گفتگو

جوانی در پی رابطه اینترنتی با یک دختر، وی را به قتل رساند، مدیرعامل قلابی كه به بهانه پرداخت وام های كلان به دختران جوان، آنها را در چت روم فریب می داد و اقدام به كلاهبرداری می كرد، بزودی در دادگاه محاكمه می شود و پرونده دختر  نوجوانی كه به خاطر علاقه به اسكی  در دام جوان بزهكار افتاد. همه اینها مواردی است كه در صفحه حوادث با آنها برخورد می كنیم و مسبب این حادثه ها امری نیست جزء چت.

چت امكان بزرگی را برای فرار از مشكلات خانه،كار،ازدواج وزندگی واقعی فراهم می آورد.هر روز میلیونها نفر از افراد با همین مسایل در زندگی شان وارد چت می شوند.این واقعیت كه فرد صرفا بایك صفحه كامپیوتر صحبت می كند ،شجاعتی را در وی بر می انگیزد كه ممكن است در زندگی واقعی خود هیچ گاه چنین جسارتی را از خود نشان ندهد.

مشكل از این واقعیت ناشی می شود كه آنچه كه در آغاز ،فراری به سوی یك دنیای خیالی و مجازی است، در عمل به انتخاب افراد آسیب پذیر منجر می شود. روابطی كه در چت پایه ریزی می شوند ،شكل واقعی به خود می گیرند،در حالیكه شخصیت ها غیر واقعی است.

ظهور چت عرصه جدیدی است برای كودكان،نوجوانان وجوانانی كه به نوعی  می خواهند اوقات فراغت خود را پركنند در این میان خانواده ها  باشناخت وآگاهی  نسبت به این مقوله باید فرزندان خود را راهنمایی كنند .

كودكان ونوجوانان در جاهای مختلفی چون خانه یا بیرون خانه به كامپیوتر ها دسترسی دارند،تمام كامپیوترها به نرم افزارهای محافظ كودك تجهیز نشده اند،ممانعتها و كنترلها شاید در همه جا صورت نگیرد اما راههای زیادی وجود دارد كه بتوانیم به آنها متوسل شویم تا فرزندانمان در مواجهه با این ابزار خود را از خطرات حفظ كنند.

نوجوانان باید بدانند كه حریم امنی در اینترنت وجود ندارد ،بسیاری از افراد یا نمی دانند یا نمی فهمند كه اینترنت حریم امن و كاملی را برای آنها فراهم نمی كند،هر چیزی را كه آنها می نویسند وانجام می دهند تعقیب و پیگیری شده و مشكلاتی را برای آنها ایجاد خواهد كرد.

در وهله دوم یك وسیله مهم دفاعی ،نرم افزارهای مسدود كننده و پالاینده است.عدم استفاده از چنین نرم افزارهایی توسط خانواده منعكس كننده فقدان اطلاع از وجود چنین نرم افزارهایی است که می تواند خانواده نگران را كمی به آرامش برساند .باید به این نكته نیز توجه داشته باشیم، اگر والدین  از فیلترهای اینترنتی استفاده می كنند ،باید راهبردهای خاصی داشته باشند ،زیرا در مواقعی فیلتر ها نیز عقیم می ماند.

بسیاری از اتاقهای گفتگو وابسته به جنسیت نیستند،موضوعات گفتگو بی ضرر به نظر می رسند اما به یكباره هر چیزی می تواند اتفاق افتاده و گفتگو های جنسی و موارد نامعلوم بیشماری صرفنظر از گفتگوی خاص پیش آید.

والدین واتاق های گفتگو

والدین باید این آمادگی را داشته باشند تا قواعد خانوادگی خود را در مورد استفاده از اینترنت ترقی دهند. زیرا اینترنت به رشد و تغییر شكل خود ادامه می دهد و والدین باید قادر باشند به موازات آن در قواعد خود تجدید نظر كنند.

اتاقهای گفتگو جذابیتهای بالقوه زیادی داشته و می تواند فرد علاقه مند را به فعالیتهای جنسی online ترغیب می نمایند.

بسیاری از اتاقهای گفتگو وابسته به جنسیت نیستند،موضوعات گفتگو بی ضرر به نظر می رسند اما به یكباره هر چیزی می تواند اتفاق افتاده و گفتگو های جنسی و موارد نامعلوم بیشماری صرفنظر از گفتگوی خاص پیش آید.

در بسیاری از اتاقهای گفتگو و نه در تمامی آنها ،فرد onlineبسادگی می تواند با افرادی كه از هر سن وجنسی هستند وارد ارتباط و گفتگو شود.مشتركان بسیاری از اتاقهای گفتگو تمایل دارند كه خود را كم سن وسال معرفی كنند (هر چند ممكن است واقعا 18 سال باشند)آنها جوانانی هستند كه بدنبال رابطه جنسی با هر فردی بوده و با ارائه تصویر  به راحتی می توان افرادی را مشاهده نمود كه در خواست رابطه جنسی داشته و آشكارا عبارتی را بیان می كند.

اتاق گفتگو

حال آنكه اینترنت رسانه پیشرفته ای است كه سالیانه هزاران كاربر جدید به آن می پیوندند. در بین كاربران زمان online شدن و هدف اصلی آنها از online  شدن(تجارت/لذت)متفاوت است،پس لازم است:

-به فرزندان خود اجازه درج هیچ گونه اطلاعاتی از جمله اسم ، عکس یا جنسیت را در قسمت فهرست اعضا ندهید.

-به آنها اجازه انتقال هیچ عكسی را با استفاده از این نرم افزار ندهید.

-به فرزندان خود اجازه انتشار اطلاعات در مورد خود را در هر جایی ندهید یا اجازه ندهید كه آن را برای افراد دیگر قابل دسترسی كنند. از افرادی مثال بزنیم كه در نتیجه فاش كردن چنین اطلاعاتی دائما آزار و اذیت شده یا ربوده شده اند.

-نوجوانانمان را آگاه كنیم كه هرگز با فردی كه برخورد onlineداشته اند ملاقات ننمایند، همین طور مواردی را به آنها متذكر شویم كه باعث شده افراد ربوده شده،مورد حمله قرار گیرند وحتی به قتل برسند.

-ضروری است،كامپیوترهایی را كه قابلیت دستیابی به اینترنت دارند در جاهای عمومی مثل آشپزخانه یا اتاق خوری قرار دهیم نه در اتاق بچه ها،وقتی كودكان و نوجوانان از نزدیك توسط والدین كنترل می شوند، والدین فعالانه در كاری كه كودكان انجام می دهند مداخله نموده و آنها خود را كمتر درگیر فعالیت های ممنوعه خواهند كرد.

نكته حائز اهمیتی كه وجود دارد این است كه به همراه كودك به سایتهای نامطلوب نیز وارد شوید .آن لحظه از نظر بار آموزشی  می تواند لحظه ارزشمندی باشد چرا كه می توانید درباره خوب یا بد بودن آن سایت بحث كنید.البته این اقدام باید با احتیاط فراوان انجام شود .

-وقتی افراد با استفاده از اینترنت گفتگو می كنند یا پیامی می فرستند ،تمایل به استفاده از واژه های كوتاه و خلاصه دارند.در اتاق گفتگو ،افراد معمولا از عبارت asl استفاده می كنند كه به معنی « پرسیدن سن،جنس و محل زندگی»شماست.اگر در هنگام استفاده كودكان از اینترنت،آنها را كنترل می كنید،آگاهی از این سر واژه های كوتاه ضروری است .برای مثال pos به این معنی است كه والدینم مراقبم هستند،چیزی نگو.

نوجوانانمان را آگاه كنیم كه هرگز با فردی كه برخورد onlineداشته اند ملاقات ننمایند، همین طور مواردی را به آنها متذكر شویم كه باعث شده افراد ربوده شده،مورد حمله قرار گیرند وحتی به قتل برسند.

انزوا و چت

كودك ونوجوان زمان زیادی را به خصوص در شب به صورت آن لاین صرف می كند. و از جمع خانوادگی كناره گیری می كند. فرزندتان مانیتور كامپیوتر را زمانی كه وارد اتاقش می شوید ،خاموش می كند یا به سرعت صفحه مانیتور را تغییر می دهد.

این ها علایم و راهنمای خوبی است كه نسبت به بروز جرایم علیه كودك ونوجوان  هشدار  می دهد. والدین در حفاظت از اطفال آن لاین نقش اساسی دارند.چرا كه اغلب كودكان ونوجوانانی كه قربانی بزهكاران اینترنتی می شوند ،زمان زیادی را در اطاق های گفتگو به طور آن لاین سپری می كنند.

والدین باید با فرزندان خود صحبت كنند و با آنها بر سر اینكه كدام برنامه ها و محیط های اینترنت قابل پذیرش هستند ،به توافق برسند.

بهترین كاری كه والدین می توانند انجام دهند این است كه اسم كار بر و گذر واژه داشته باشند و با كودكان ونوجوانان توافق كنند كه هر چیز ناراحت كننده یا عجیبی كه می بینند برای آنها بازگو كنند.

یكی از مواردی كه می توانند انجام دهند این است كه ،با كودكان ونوجوانان  در مورد دوستان آن لاین وی صحبت كنند.

فیلترهای اینترنتی ومدرسه

اگر فرزندتان در مدرسه قرار است به اینترنت مجهز شود شما به عنوان والدین باید نگران باشید، چرا كه شما خواهان تضمینی هستید كه قبل از دایر شدن اینترنت در مدارس ،مراقبت های مناسبی صورت گرفته باشد.بدون  برنامه نظارتی و راهبردهای مناسب ،همان فناوری كه هدفش كمك به دانش آموزان است ،تبدیل به وسیله ای می شود كه می تواند به آنها آسیب برساند .

برای هر كودك ونوجوانی  كه در مدرسه به اینترنت دسترسی دارد ،یك اسم كاربر و كلمه عبور اختصاص داده شود .پس از آن مدرسه باید اسم كاربر و گذر واژه كودك ونوجوان را به اولیای وی ارائه دهد.

همچنین باید این نكته را مدنظر قرار دهیم كه اگر تردید دارید كه آیا فرزندتان یك اكانت ای میل دارد یاخیر ،كامپیوتر داخل منزل را كنترل كنید.یك شیوه این است كه «مرور گر گروب»را بازكنید و روی جای ویژه آدرسها كلیك كنید. مرورگرها اثر آخرین سری از وب سایتهایی را كه از آنها بازدید شده است ،در خود نگه می دارد.

این كار به منظور جستجو در امور شخصی آنها نیست ،بلكه به منظور در اختیار داشتن راهنمای لازم برای حفاظت از آنها در یك مورد غیر منتظره است در این میان كاملا هدف خود را برای كودك تان مشخص كنید.وظیفه والدین است كه نگذارند آسیبی به كودك برسد.

در آخر اینكه چت یك دنیای مجازی محسوب می شود و مكانی است كه انسانها می توانند در آنجا از آن چیزی كه واقعا هستند،فاصله بگیرند وآن چیزی شوند كه می خواهند باشند.این امر می تواند «چت» را به محیطی رویایی و بهشت بزهكاران اینترنتی بدل سازد.

منابع:

محافظت از كودكان در اینترنت.سیمون جانسون.ترجمه ابراهیم باقری

جرایم اینترنتی علیه اطفال و زمینه های جرم شناسی آن.مولف بیژن حسینی

اینترنت وكمین اخلاقی.ال كوپر.ترجمه دكتر سید حمید مرتضوی

هانیه ورشوچی- گروه خانواده و زندگی تبیان

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

فیلم های غیر مجاز در خانواده

افسردگی انگیزه تماشای تلویزیون

موبایل ، مدرسه پنهان

کودکی بهترین طعمه ی تبلیغات

ماهواره ، ماری خوش خط و خال

غریبه ای در جمع خانواده ی ما

وقتی در عشق فریب می خوریم

آنفولانزای اینترنتی

مرگ از نوع الکترونیکی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.