تبیان، دستیار زندگی
اصولاً جوایزی که توسط نهادهای معتبر جهانی ارائه می‌شود، جایگاه و رتبه‌ی افراد منتخب را در جامعه بالا برده و بر اعتبار آن‌ها می‌افزاید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنیاد ادبی نوبل اعتبار گرفت

یوسا

اصولاً جوایزی که توسط نهادهای معتبر جهانی ارائه می‌شود، جایگاه و رتبه‌ی افراد منتخب را در جامعه بالا برده و بر اعتبار آن‌ها می‌افزاید. این جوایز مانند نشانی هستند که دریافت‌کنندگان آن را اعتبار می‌بخشند و پس از آن، هنگامی که نامشان در محافل مختلف به میان می‌آید، همگان با خود خواهند گفت: "او کسی است که موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شد."

اما گاهی جایگاه مراکز مذکور با افراد منتخب عوض می‌شود. به این معنا که نام و شخصیت بعضی افراد به قدری معتبر و قابل اعتنا است که وقتی توسط بنیاد، آکادمی یا مرکزی، برای دریافت جایزه انتخاب می‌شوند، نه آن افراد که در حقیقت بنیاد مذکور تشخّص یافته و دارای اعتبار می‌شود.

انتخاب "ماریو بارگاس یوسا" برای دریافت جایزه‌ی ادبی نوبل از این موارد است. بنیاد ادبی نوبل با این انتخاب در حقیقت برای خود شخصیت و اعتباری مضاعف دست و پا کرد. شاید کمی اغراق‌آمیز باشد ولی می‌توان گفت از این پس، هر گاه نام این بنیاد به زبان آورده شود، عده‌ای خواهند گفت: "این، همان بنیادی است که ماریو بارگاس یوسا را انتخاب کرد."

گاهی نام و شخصیت بعضی افراد به قدری معتبر و قابل اعتنا است که وقتی توسط بنیاد، آکادمی یا مرکزی، برای دریافت جایزه انتخاب می‌شوند، نه آن افراد که در حقیقت بنیاد مذکور تشخّص یافته و دارای اعتبار می‌شود

جایگاه ادبی او به قدری والا و بلندمرتبه است که دوست‌داران دنیای کتاب، سال‌ها منتظر انتخاب او توسط بنیاد ادبی نوبل بوده‌اند و در تمام این سال‌ها بنیاد مذکور را به دلیل اهمال در انتخاب این اسطوره‌ی آمریکای جنوبی، مورد سرزنش قرار داده‌اند.

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده‌ی اهل پرو که زمانی داعیه‌ی سیاست و دست‌یابی به کرسی ریاست‌جمهوری را نیز داشته است، برای مخاطبان ایرانی نامی آشناست. او با نام کامل "جرج ماریو پدرو وارگاس یوسا" متولد 28 مارس 1936، نویسنده‌ و متفکر اهل پرو و یکی از برترین رمان‌نویسهای معاصر آمریکای جنوبی است. از جمله آثار او که در ایران ترجمه شده و بین دوست‌داران کتاب طرف‌دار دارد می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

سردسته ها (ترجمه آرش سرکوهی)

سالهای سگی (ترجمه احمد گلشیری)

گفتگو در کاتدرال (ترجمه عبدالله کوثری)

جنگ آخرالزمان (ترجمه عبدالله کوثری)

مرگ در آند (ترجمه عبدالله کوثری)

سور بُز (ترجمه عبدالله کوثری)

چرا ادبیات؟ (ترجمه عبدالله کوثری)

چه کسی پالمینو مولرو را کشت؟ (ترجمه احمد گلشیری)

گفتنی است، جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ی علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت شیمیدان سوئدی، "آلفرد نوبل" که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد.

در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند.

ششمین جایزه یعنی نوبل اقتصاد نیز در سال ۱۹۶۸ میلادی، توسط بانک مرکزی سوئد پایه‌گذاری شد که البته در لیست جوایز مرتبط با بنیاد نوبل جایی ندارد.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی