تبیان، دستیار زندگی
کتاب جدید امیرخانی با نام «جانستان کابلستان» که بنا بود تا پایان ماه مبارک رمضان به اتمام برسد، در حال ویرایش نهایی است و نیمه‌ مهرماه برای دریافت مجوز و انجام مراحل فنی به ناشر سپرده می‌شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاقات انتخاباتی در سفرنامه امیرخانی

اتفاقات انتخاباتی در سفرنامه امیرخانی

کتاب جدید امیرخانی با نام «جانستان کابلستان» که بنا بود تا پایان ماه مبارک رمضان به اتمام برسد، در حال ویرایش نهایی است و نیمه‌ مهرماه برای دریافت مجوز و انجام مراحل فنی به ناشر سپرده می‌شود.

رضا امیرخانی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با تایید این مطلب، گفت: برای این کتاب، صحبت‌هایی ضمنی با ناشر انجام شده است، اما معمولا تا پیش از تحویلِ کار، سلف‌فروشی نمی‌کنم.

«جانستان کابلستان» سفرنامه امیرخانی به کشور افغانستان است که در سفری که او سال گذشته بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به افغانستان داشته به این نتیجه رسید که می‌توان درباره چهار کشور لبنان، ایران، افغانستان و عراق که در سال گذشته مهم‌ترین انتخابات‌های خاورمیانه را برگزار کردند، کتابی نوشت و با دیدی آسیب شناسانه به این موضوع نگاه کرد.

امیرخانی که این سفرنامه را برداشت شخصی خود به اندازه یک سفر کوتاه مدت می‌داند، ابراز امیدواری کرد که این سفرنامه بتواند بستگی‌های تاریخی و فرا تاریخی ما را با همسایه شرقی‌مان به مردم یادآور شود و عملا برخی از کاستی‌هایی را که در این رابطه وجود دارد، به مردم و مسئولان متذکر شود.

«جانستان کابلستان» سفرنامه امیرخانی به کشور افغانستان است که در سفری که او سال گذشته بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به افغانستان داشته به این نتیجه رسید که می‌توان درباره چهار کشور لبنان، ایران، افغانستان و عراق که در سال گذشته مهم‌ترین انتخابات‌های خاورمیانه را برگزار کردند، کتابی نوشت و با دیدی آسیب شناسانه به این موضوع نگاه کرد.

وی در ادامه به خبرنگار «خبرآنلاین» گفت: «اینکه امروز ما می‌شنویم در کشتی صلحِ بریتانیایی که به سمت اسرائیل روانه شده است، مادری لهستانی حضور دارد که نیم قرنِ پیش به بریتانیا مهاجرت کرده و امروز یک فرزندش وزیر کابینه است و فرزند دیگرش رییس یک حزب است، باید نکته درس آموزی برای ما باشد تا ببینیم آیا ما نسبت به مهاجرانی که به کشور ما پناه می‌آورند، چنین فرصت‌هایی را برای رشد می‌دهیم یا نه؟ آیا به فرزندان آنها حق تحصیل می‌دهیم؟ آیا برای آنها بازار کار مناسب فراهم می‌کنیم یا خیر؟ این موضوعاتی است که در این کتاب به آنها توجه شده است.»

امیرخانی همچنین درباره نوع شکل‌گیری این کتاب نیز توضیح داد: «پس از انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان و حوادث پس از آن که همگی به نوعی آن را تجربه کردیم، انتخابات عراق، لبنان و افغانستان هم در خاورمیانه شکل گرفت و با توجه به هدف خودم در نوشتن این کتاب سعی کردم که از نزدیک این اتفاقات را ببینم و در این میان به نظرم آمد حوادث افغانستان موضوع مناسبتری برای نوشتن است.»

وی اضافه کرد: «در این چهار انتخابات فارغ از درشت نماهایی که این روزها داریم فقط دو کشور خارجی دخیل بودند که یکی ایران و دیگری آمریکا بود. شکی نیست در این چهار انتخابات ایران و آمریکا، بزرگترین اثرگذارهای خاورمیانه بودند چون در هر یک منافعی داشتند و به خاطر منافعشان در این انتخابات‌ها نقش داشتند. با تاسف باید گفت که ما در سه انتخابات لبنان و عراق و افغانستان، شکست خوردیم.»

نویسنده کتاب «نفحات نفت» در عین حال یادآور شد: من در «جانستان کابلستان» موضوع این شکست را بررسی می‌کنم که واقعیت امر این است در این سه انتخابات که به نظرم شکست خوردیم به دلیل برخوردهای درست سیاسی اتفاقا ما پیروزی‌مان بیشتر بود

امیرخانی در پاسخ به این که پیش‌بینی‌‌اش درباره فروش این کتاب در داخل کشور چیست، گفت: «شایسته نیست که نویسنده راجع به میزان فروش کتابِ خود پیش‌بینی داشته باشد؛ این وظیفه ناشر است و کار نویسنده نوشتن است چرا که برآورد و بحث در این باره تنها جنباندن حلقه اقبال ناممکن است.»

وی با اشاره به وجود بخشی در این کتاب که گزارشی از فروش کتاب‌های ایرانی در کتابفروشی‌های کابل است، ادامه داد: در حال حاضر در برخی از کتابفروشی‌های کابل برخی از کتاب‌های من مانند «من او» و سایر دوستان نویسنده وجود دارد و به فروش ‌می‌رسد. جالب‌تر این که برای همین «جانستان کابلستان» نیز از ناشرِ افغانی، پیشنهاد داشته‌ام.»

شایان ذکر است، «نفحات نفت» آخرین کتاب منتشر شده، رضا امیرخانی است؛ کتابی که درباره فرهنگ و تاثیر‌پذیری فرهنگ از نفت در کشورمان به صورت مقالاتی کوتاه و به هم پیوسته نوشته شده است، خود امیرخانی درباره این کتاب که نشر افق آن را منتشر کرده، می‌گوید: «همه تلاشم این بوده که ببینم از دورانی که ما به نفت اتکا پیدا کردیم، چه اتفاقی برای فرهنگمان رخ داده‌است. کتاب «نفحات نفت» درباره نفت نیست، درباره فرهنگ نفتی است و این نکته که از وقتی تمام تلاش و وجه همت همه ما این شده است که شیر نفتی پیدا و از آن ارتزاق کنیم، چه به سر فرهنگمان آمده‌ است؟»

تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان