تبیان، دستیار زندگی
به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر تعامل سه حوزه بزرگ قم، اصفهان و مشهد تأكید كردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأكيد آیت الله مکارم بر تعامل حوزه‌هاي قم،اصفهان و مشهد

أیة الله العظمى الشیخ مكارم الشیرازی

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر تعامل سه حوزه بزرگ قم، اصفهان و مشهد تأكيد كردند.

معظم‌له گفتند: حوزه علمیه اصفهان مستقل است، ولی این استقلال به معنای عدم هماهنگی با حوزه علمیه قم نیست، چون تبعیت غیر از هماهنگی است و چه خوب است هماهنگ عمل شود و از تجربیات یکدیگر استفاده گردد.

ایشان تصریح کردند: برگزاری جلسات مشترک میان مدیران و معاونان دو حوزه و تبادل افکار و تجربیات به صورت سالانه بسیار موثر است و باید هماهنگی کاملی میان حوزه علمیه قم، اصفهان و حتی مشهد صورت گیرد و این هماهنگی ها هیچ منافاتی با استقلال این حوزه ها ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در دیدار شورای معاونین حوزه علمیه اصفهان که در دفتر معظم له برگزار شد اظهارداشتند: حوزه علمیه اصفهان از مهمترین حوزه های علمیه ای است که از دوران گذشته مورد توجه بسیاری از بزرگان بوده و در شرح حال اغلب آنها حضور در این شهر و تَلمُذ نزد اساتید اصفهانی درج شده است که از جمله آنها مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی است.

جدید حیات دوباره حوزه اصفهان ضروری است

اين مرجع تقليد گفتند: انتظار ما از حوزه علمیه اصفهان و مسئولین آن این است که، به عظمت گذشته خود به عنوان یکی از حوزه‌های تاثیر‌گذار شیعی بازگردد، البته در این راستا زحمات زیاد کشیده شده است و این حوزه در حال شکوفایی و پیشرفت است.

ایشان افزوند: بهترین سند برای قدمت و اهمیت حوزه علمیه اصفهان در طول تاریخ، تخته فولاد و قبور بسیاری از بزرگان این شهر است که باید همت کرد تا آن عظمت سابق برگردد.

معظم له ادامه دادند: البته امروز حوزه علمیه اصفهان با حضور آیت الله مظاهری، امام جمعه و سایر حوزویان این شهر، حوزه خوبی است و تلاش آنها را در جهت تجدید حیات دوباره این حوزه جهانی، به فال نیک می گیریم.

معظم له، مشکلات اخلاقی را با توجه به افزایش عوامل فساد در جامعه رو به رشد دانسته و اظهارداشتند: با توجه به افزایش فساد در اینترنت، ماهواره و حتی موبایل باید برگزاری برنامه‌هایی مانند درس اخلاق و... از طلاب جوان مراقبت بیشتری به عمل آيد.

زنگ خطری برای حوزه های علمیه

معظم له، با اشاره به تعداد کم معممین حوزه های علمیه سراسر کشور به ویزه حوزه علمیه اصفهان تاکید کردند: این که از میان 9 هزار طلبه مشغول به تحصیل، تنها هزار نفر معمم هستند، زنگ خطری برای حوزه های علمیه است و باید این مطلب را به عنوان زنگ خطر حساب کرد؛ گرچه برخی بهانه هایی می آورند ولی این بهانه ها مسموع نیست، البته باید امتیازاتی از قبیل شهریه بیشتر برای معممین در نظر گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان داشتند: برای مدرسین سطوح خارج حوزه، جلسات متعددی برگزار و بحث های علمی مطرح شود و حتی بزرگان حوزه تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهند.

ایشان بیان داشتند: در برنامه های درسی به مکالمه عربی توجه بیشتری شود و مکالمه عربی ولو کم، در آینده بسیار نیاز است، الان بسیاری از بزرگان هستند که در دیدار ها و مصاحبه های خود نیاز به مترجم دارند که خیلی دردسر آفرین شده و اینها به مکه و سایر ممالک عربی می روند و بالاخره مکالمه عربی چیز دیگری است.

این مرجع تقلید عنوان کردند: آموزش نویسندگی و سخنرانی به طور عام باید مورد توجه مسئولین حوزه قرار گیرد و اگر این آموزش ها در همه مدارس علمیه ولو به صورت هفتگی برگزار شود، بسیار موثر است، چون شمشیر قلم و زبان دو شمشیری است که باید طلاب به این دو مجهز شوند تا عالِمی شوند که جامعه بتوانند از آنها استفاده کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: به حوزه علمیه اصفهان امیدوارتر از گذشته شدم و زحمات زیادی در آنجا کشیده می شود و این حوزه علمیه در حال شکوفایی و پیشرفت است.