تبیان، دستیار زندگی
جالب است بدانید در زمان‌های قدیم، خالکوبی نزد پهلوانان مرسوم بود، اما در حال حاضر جوانان مشتریان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخورد جدی با مراکز خالکوبی

خالکوبی پاها

جالب است بدانید در زمان‌های قدیم، خالکوبی نزد پهلوانان مرسوم بود، اما در حال حاضر جوانان مشتریان اصلی خالکوبی هستند و با توجه به گسترش رفتارهای نمایشگرانه، این اقدامات بیشتر جای خود را در بین جوانان باز خواهد کرد.

این در حالی است که اکثر مراکزی که خالکوبی می‌کنند، زیر زمینی هستند و این کار در شرایط غیر بهداشتی و توسط افراد غیر متخصص انجام می‌شود. بروز بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت، کزاز، ایدز و انواع عفونت‌های پوستی در اثر این قبیل خالکوبی‌ها بخشی از عوارضی است که می‌توان نام برد.

وزارت بهداشت همواره نسبت به عوارض خالکوبی و حتی تاتو که توسط افراد غیر متخصص و در شرایط غیر بهداشتی صورت می‌گیرد، هشدار داده است.

چندی پیش معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران، از برخورد جدی پلیس با مراکز غیرمجاز خالکوبی در پایتخت خبر داد. به گفته وی کسانی که در ایران خالکوبی می‌کنند صنف خاصی ندارند و مخفیانه و زیر زمینی کار می‌کنند و بنابر اعلام وزارت بهداشت، خالکوبی یا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن در صورتی که زیر نظر پزشک و مورد تایید وی نباشد، جرم است.

در صورت اثبات اتهام در این خصوص با نظارت مقامات قضایی و هماهنگی وزارت بهداشت، نسبت به پلمپ واحد متخلف از طریق اداره اماکن عمومی اقدام می‌شود.

تاتو هم نوعی خالکوبی است

مهندس سیدرضا غلامی، رییس اداره نظارت بر بهداشت اماکن عمومی و مواد غذایی وزارت بهداشت نیز گفت:

"انجام خالکوبی با توجه به احتمال انتقال بیماری ها ، در هیچ آرایشگاه و مرکزی مجاز نیست و خلاف قانون است. اقداماتی مثل خالکوبی یک کار شبه‌ درمانی است و باید با نظارت پزشک متخصص انجام شود. تاتو هم نوعی خالکوبی به حساب می‌آید، اما اگر در حضور پزشک متخصص صورت بگیرد و نکات بهداشتی آن رعایت شود، مشکلی ندارد. در صورتی که خالکوبی توسط افرادی صورت گیرد که به اصول بهداشتی و پزشکی آگاه نیستند، انواع بیماری‌های عفونی واگیردار و بیماری‌های پوستی از این طریق منتقل خواهند شد."

ایدز و هپاتیت؛ مهم‌ترین بیماری‌های منتقله از طریق خالکوبی

شاید تصور کنید که خالکوبی فقط یک اقدام زیبایی تزیینی است که نیاز به تخصص خاصی ندارد و با رعایت نکات ساده بهداشتی می‌توان این اقدام را به درستی انجام داد.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و رییس مرکز تحقیقات ایدز دراین‌باره توضیح می‌دهد:

"اصولا هر وسیله برنده‌ای که با خون آغشته شود و برای افراد دیگری مورد استفاده قرار گیرد، سبب انتقال بیماری و ویروس‌های خطرناک می‌شود. سوزنی که برای خالکوبی استفاده می‌شود، وارد بدن می‌گردد و با خون تماس دارد، بنابراین اگر اصول بهداشتی رعایت نشود، تمام بیماری‌ها و عفونت‌هایی که از طریق خون منتقل می‌شوند مانند ایدز، هپاتیت B و C به افراد مختلف منتقل خواهند شد.

از آنجایی که معمولا خالکوبی در مراکز زیر زمینی و غیر بهداشتی صورت می‌گیرد، اگر سوزن آلوده باشد و در شرایط نامناسبی این اقدام صورت گیرد، علاوه بر انتقال بیماری‌ها، عفونت‌های مختلف هم در کمین افراد خواهد بود.

ماده‌ای که برای خالکوبی استفاده می‌شود، در صورتی که در شرایط نامناسب بهداشتی باشد، زمانی که وارد بدن می‌شود سبب حساسیت‌های مختلف پوستی می‌شود و عفونت‌های موضعی ایجاد می‌کند.

توصیه می کنم برای انجام خالکوبی یا تاتو که در آرایشگاه‌ها زیاد انجام می‌شود، حتما از سوزن‌های یک بار مصرف استفاده کنید و بعد از استفاده، سوزن را دور بریزید و رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرید."

افرادی که خالکوبی می‌کنند چه شخصیتی دارند؟

حتما افرادی که روی بدنشان تصاویر خشن یا یک نماد خاص خالکوبی شده است را دیده‌اید. بسیاری از افرادی که خالکوبی می‌کنند اعتقاد دارند که خالکوبی آنها را خاص و منحصر به ‌فرد می‌کند، یا اینکه علاقه خود به یک گروه یا نماد خاص را از این طریق نشان می‌دهند.

دکتر باقر صابری زفرقندی، رییس سابق اداره سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت، انگیزه افراد برای خالکوبی‌کردن را این‌گونه بیان می‌کند:

"افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و دوران رشد نابسامانی را سپری کرده و بیشتر تحقیر شده‌اند، برای جبران این کاستی‌ها و بازیابی اعتماد به‌ نفس خود به رفتارهایی روی می آورند که نمایشی است و سعی می‌کنند اقداماتی انجام دهند که بر خلاف عرف جامعه است. خالکوبی کردن یکی از این اقدامات است. دومین دسته افرادی هستند که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سایکوپات هستند. به عبارت دیگر چنین افرادی تمام تلاششان این است که قوانین جامعه را زیر پا بگذارند و بر خلاف هنجارهای جامعه حرکت کنند."

یکی از اقدامات شایع در این افراد خالکوبی عکس‌های خارج از عرف روی بدنشان است.

به اعتقاد دکتر زفرقندی بیشتر کسانی که خالکوبی می‌کنند اختلال شخصیت ضداجتماعی دارند. رییس اداره سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت، گروه دیگر از افرادی را که خالکوبی می‌کنند، این گونه توصیف می‌کند:

"گروه دیگر، افرادی هستند که تحت تاثیر گروه‌های همسان خود قرار می‌گیرند و به دلیل ضعف اعتماد به نفس، صرفا جهت تجربه کردن، سراغ اقداماتی نظیر خالکوبی می‌روند. زمانی خالکوبی به غلط نشان از پهلوانی بود، اما در حال حاضر، دال بر هیچ چیزی جز رفتارهای ضد اجتماعی نیست و ابتلا به عوارض جدی بهداشتی نظیر ایدز و هپاتیت را در پی دارد.

شخصیت ضد اجتماعی در طول دوران رشد شکل می‌گیرد و کلیت آن به خانواده برمی‌گردد. خانواده‌هایی که اعتیاد و نابسامانی اخلاقی در آنها وجود دارد، شخصیت‌های ضداجتماعی را در خود پرورش می‌دهند."

سلامتیران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

تتو نکنید، به 8 دلیل

تاتو؛ نقوشی درمانگر یا ویرانگر؟

بیماری های ناشی از تاتو کردن

تاتو و عوارض ناشی از آن

می‌خواهید خالکوبی‌تان را پاک کنید؟

خالکوبی مدرن یا ایدز؟!

ممنوعیت انجام فعالیت تخصصی زیبایی در آرایشگاه ها

تهدید کننده های سلامت در آرایشگاه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.