تبیان، دستیار زندگی
نخستین ساخته بلند "علی مصفا" بازیگر و فیلمساز ایرانی، نامزد دریافت جایزه "ساترلند" در چهل و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لندن شد. جایزه ساترلند یكی از جوایز جنبی جشنواره غیرمسابقه‌ای لندن است كه به استعدادهای جوان سازن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم ایرانی "سیمای زنی در دور دست" نامزد دریافت جایزه "ساترلند" شد


نخستین ساخته بلند "علی مصفا" بازیگر و فیلمساز ایرانی، نامزد دریافت جایزه "ساترلند" در چهل و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لندن شد.

جایزه ساترلند یكی از جوایز جنبی جشنواره غیرمسابقه‌ای لندن است كه به استعدادهای جوان سازنده آثار خیالپردازانه و اصیل اعطا می‌شود.

به گفته مصفا، فیلم سیمای زنی در دوردست، نوعی دست و پا زدن و كشمكش بین خواب و رویا در گذشته و حال و برشی از زندگی یك مرد میانسال است.

"این مرد (همایون ارشادی) در بحبوحه گرفتاری‌های خود با یك تلفن ظاهرا اتفاقی وارد زندگی زنی جوان و مرموز (لیلا حاتمی) می‌شود و از این طریق با ماجراهایی پی‌درپی بتدریج به گذشته‌های ناخوشایند، پنهان و از یاد رفته زندگی خود و آن زن ازجمله سرنوشت یك زن هنرمند افغان (زهرا حاتمی) پیوند می‌خورد."

علاوه بر سیمای زنی در دوردست، فیلمهای "برای زندگی و مرگ" ساخته "كاری پالیاكا" از فنلاند و "باد همچنان می‌وزد" ساخته "جیورجیو دیریتی" از ایتالیا نامزد دریافت جایزه ساترلند هستند.

جایزه ساترلند یكی از جوایز معتبر سینمایی است كه به كشف نخبگان آینده فیلم‌سازی شهرت دارد.

این جایزه در سال ? 1998?برای ساختن فیلم "سیب" به سمیرا "مخملباف" كارگردان ایرانی و در سال ? 2003?برای ساختن فیلم "اسامه" به "صدیق برمك" كارگردان افغانی اعطا شده بود.

مصفا هنگام نمایش فیلم خود در جشنواره فیلم لندن گفت كه این اثر به دلایلی با شكست تجاری و نظر منفی برخی از منتقدان سینمایی روبه‌رو شده، اما اضافه كرد كه بسیاری از دانشجویان و جوانان از این فیلم استقبال كرده و در وبلاگهای شخصی خود به ستایش از آن پرداخته‌اند.

اگرچه فیلم مصفا بخت جدی دریافت جایزه ساترلند را دارد، ولی با توجه به سابقه برندگان و تركیب اعضای هیات داوران این جایزه، رسیدن به مرحله نهایی این جشنواره نیز به تنهایی موفقیتی برای مصفا محسوب خواهد شد.

برنده اصلی این جایزه روز سوم نوامبر (? 12?آبان) در مراسم پایانی جشنواره لندن معرفی خواهد شد.

در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن علاوه بر سیمای زنی در دوردست، از بین ساخته‌های كارگردانان ایرانی فیلمهای "گاریچی" (رامین بحرانی) , "بیدار شو آرزو" (كیانوش عیاری و یک فیلم از محسن مخملباف نیز حضور داشتند.

مطالب مرتبط

 فیلم های متقاضی شركت در جشنواره فیلم فجر 

منبع : ایرنا