تبیان، دستیار زندگی
غائله علی دایی و فدراسیون فوتبال هنوز ختم به خیر نشده، داریوش مصطفوی رییس سابق فدراسیون جدیدترین طلبکار از فدراسیون فوتبال نام گرفته ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از دایی نوبت مصطفوی

کفاشیان و مصطفوی

بخش ورزشی - شکایت مصطفوی غائله جدید فدراسیون فوتبال

غائله علی دایی و فدراسیون فوتبال هنوز ختم به خیر نشده، داریوش مصطفوی رییس سابق فدراسیون جدیدترین طلبکار از فدراسیون فوتبال نام گرفته؛طلبکاری که مدعی است از سال 76 دویست و بیست میلیون تومان از فدراسیون طلب داشته و با پناه بردن با دادگاه حق‌اش را از فدراسیون فوتبال گرفته اما از طرف مقابل علی کفاشیان از رفتار رییس سابق ناراحت است و می‌گوید که تا آخر سفت وسخت این موضوع را دنبال می‌کند تا پول فدراسیون را به حساب برگرداند. با این حال مصطفوی با خیالی راحت می‌گوید که پس از سیزده سال به حقش رسیده است!

* نقطه آغازین غائله مصطفوی و فدراسیون فوتبال

داریوش مصطفوی پس از گذشت چهار جام جهانی از آن سالی که تیم ملی به آن شکل شگفت‌انگیز در ملبورن جواز حضور در جام جهانی فرانسه را به دست آورد، هنوز خودش را دلیل اصلی آن صعود می‌داند و می‌گوید برکناری‌اش از فدراسیون فوتبال هدیه‌ای بود که دولت وقت به او به عنوان رییس آن زمان فدراسیون داد.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ خودش تعریف می‌کند که پس از صعود تیم ملی به جام جهانی، سعید فائقی معاون وقت سازمان تربیت بدنی به او می‌گوید که به خواسته دولت باید نفر دیگری جانشین او شود. باز خودش می‌گوید قبول کرده اما شرط کرده که فدراسیون فوتبال باید طلب‌اش را بپردازد. نقل است که فائقی این شرط را می‌پذیرد و دستور می‌دهد که 40 روزه این بدهی پرداخت شود اما از سال 76 تا همین چند روز پیش این بدهی پرداخت نشد اما به محض رسانه‌ای شدن موضوع فریاد کفاشیان بلند شد که "من حق فدراسیون را می‌گیرم."

علی کفاشیان

* اعتراض کفاشیان به حکمی که صادر شد

کمتر کسی عصبانیت علی کفاشیان را به یاد دارد. حتی زمانی که تیم ملی به عربستان باخت و نتوانست به جام جهانی 2010 صعود کند، باز کفاشیان خم به ابرو نیاورد. بدتر از آن وقتی کمیته انضباطی، فدراسیون فوتبال را به پرداخت 450 میلیون تومان به علی دایی محکوم کرد کسی یاد ندارد که کفاشیان اعتراضی رسمی کرده باشد اما وقتی مصطفوی با شکایتش 220 میلیون تومان از حساب فدراسیون فوتبال خارج کرد و این شکایتش باعث مسدود شدن حساب فدراسیون شد، رییس خوش خنده فدراسیون فوتبال گفت که "اعصابم خرد شده" است.

البته کفاشیان در برنامه 90 داریوش مصطفوی را به دروغگویی متهم کرد. با این حال مصطفوی با یک بغل پوشه به خبرگزاری‌های مختلف رفت تا از آنچه که حق خود می‌خواند، دفاع کند. استدلال‌های مصطفوی با پاسخ رییس کمیته انضباطی همراه شد تا جایی که او مصطفوی را به ممنوعیت دائم از فعالیت در فوتبال تهدید کرد با این حال مصطفوی گفت که هیچ کس نمی‌تواند او را از فوتبال کنار بگذارد.

* پایان نامشخص دعوای مصطفوی و کفاشیان

همان قدر که نمی‌شود برای دعوای دایی و فدراسیون فوتبال پایانی متصور بود، به همان میزان وضعیت اختلاف داریوش مصطفوی و علی کفاشیان نامشخص است. کفاشیان که مرتبه‌های قبلی خیلی راحت با مسائل برخورد می‌کرد و حتی پذیرفت که بدهی عجیب فدراسیون فوتبال به برانکو ایوانکوویچ را هم بپردازد سرسختانه دنبال این است که فدراسیون تحت مدیریتش را در این دعوی به پیروزی برساند.

از طرف دیگر مصطفوی هم کوتاه نمی‌آید. با اضافه شدن محمد علی آبادی و سعید فائقی به این غائله کلاف این اختلاف پیچیده‌تر هم شده و معلوم نیست که آخر و عاقبت این دعوا به کجا خواهد انجامید اما به هر حال حتما این هم از شانس بد کفاشیان است که در حساس‌ترین روزهای مدیریتش در فدراسیون فوتبال باید جوابگوی بدهی سازمان تربیت بدنی، آن هم پس از سیزده سال باشد.

علی کفاشیان

* فدراسیون فوتبال شاه شکایت‌ها!

علی کفاشیان از اسفند 87 که کارش را در فدراسیون آغاز کرد با موجی از شکایتها روبه رو شد. ابتدا فخرالدین داوود بگوویچ مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی از فدراسیون شکایت کرد و در نهایت فدراسیون مجبور به پولی هنگفتی به این مربی کروات شد. پس از آن و درست چند ماه پس از شکایت مصطفوی از برانکو ایوانکوویچ فیفا ایران را جریمه کرد وکفاشیان مجبور شد از حساب فدراسیون به برانکو پول بدهد.

حتی دادگاه عالی ورزش هم به سود ایران و کفاشیان رای نداد. چند سال بعد علی دایی از فدراسیون فوتبال شکایت کرد و کمیته انضباطی حکم داد که فدراسیون کفاشیان باید 450 میلیون تومان به دایی بدهد اما این حکم نه دایی را راضی کرد و نه کفاشیان را و در نهایت کمیته استیناف به نفع کفاشیان رای داد. با این حال باز هم دایی اعتراض کرد تا این پرونده به فیفا برود و هنوز معلوم نیست پایان این مناقشه به کجا می‌انجامد؛ همان طور که پایان شکایت مصطفوی از فدراسیون فوتبال مشخص نیست.

نویسنده: محسن معتمد کیا

گروه جامعه و ارتباطات