تبیان، دستیار زندگی
شیعه انتساب فحشاء به همسران پیامبر اکرم را کاری نادرست می داند و عالمان شیعه در داستان افک که در سوره نور مطرح شده، به صراحت انتساب فحشاء به همسران پیامبر اکرم را نفی نموده‌اند. پس قطعاً این تندروی نظر شیعه نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوای حیاتبخش ولی فقیه مسلمین

مقام معظم رهبری

اخیراً یکی از مسلمانان به عایشه همسر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) توهین کرده است که این توهین اوضاع نابسامانی برای شیعیانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، بوجود آورده است.

شیعیان منطقه احساء عربستان از مرجع عالیقدر، حضرت آیة العظمی خامنه‌ای نسبت به جواز و یا عدم جواز این توهین‌ها استفتاء نمودند که مقام معظم رهبری پاسخ داده‌اند:

«اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، عایشه حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) می‌شود.»

در مورد این واقعه و فتوای هوشمندانه مقام معظم رهبری ذکر مطالبی الزامی است.

1- در این زمان که هجمه‌های بسیاری (چه از درون بوسیله مسلمان نماهایی همچون وهابی‌ها و چه خارج از آنها یعنی دشمنان اسلام و مسلمین) به سمت اسلام عزیز آغاز شده است. مهمترین و واجب‌ترین حرکت، حفظ وحدت است. چرا که در غیر این صورت دودش به چشم مسلمانان و سودش شامل حال دشمنان اسلام می‌شود.

وهابیون، فرقه‌ای هستند که سالهاست تلاش می‌کنند بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند و در نهایت به اسلام ضربه بزنند چرا که در واقع نه مدافع شیعه هستند و نه مدافع سنی.

وهابیون، فرقه‌ای هستند که سالهاست تلاش می‌کنند بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند و در نهایت به اسلام ضربه بزند چرا که در واقع نه مدافع شیعه هستند و نه مدافع سنی.

از سوی دیگر دشمنان خارجی هم تلاش بسیار می‌کنند که صدای رسا و جذاب اسلام را خفه نموده تا کسی ندای ملکوتی و انسان سازی این دین کامل الهی را نشنود.

آیا در این شرایط ، عقلانی و منطقی است که به جای وحدت و همبستگی، در بین شیعیان و سنی‌ها اختلاف و تفرقه ایجاد کنیم؟!

2- این دستور صریح قرآن کریم است که "انما المومنون اخوه" . پس برادری بین مسلمانان به هیچ عنوان نباید خدشه‌دار شود تا بدین وسیله موجبات خوشحالی دشمنان اسلام فراهم شود.

3- شیعیان و سنی‌ها مشترکات بسیاری دارند و این خود نشانگر وحدت بین آنها می‌باشد. قبله مشترک، کتاب آسمانی مشترک، پیامبر مشترک، اعتقاد به معاد و ...

لذا شیعیان و سنی ها باید روی اشتراکات تکیه کنند و از حرفهای تفرقه آمیز اجتناب نمایند.

البته این حرف بدین معنا نیست که دست از اعتقادات خاص خود برداریم. چرا که هم شیعه و هم سنی اعتقاداتی خاص خود دارند که در این شرایط حساس، لزومی به مطرح کردن آنها نیست. بلکه در محافل خود و در عقاید خود پایبند به آن اعتقادات می‌باشند.

4- برای ابراز اعتقادات خود نیازی به توهین و هتاکی و اتهام زدن نیست. بلکه خیلی محترمانه می توان اعتقادات را بیان کرد.

شیعه انتساب فحشاء به همسران پیامبر اکرم را کاری نادرست می داند و عالمان شیعه در داستان "افک" که در سوره نور مطرح شده، به صراحت انتساب فحشاء به همسران پیامبر اکرم را نفی نموده‌اند. پس قطعاً این تندروی نظر شیعه نیست.

5- جای بیان اعتقادات در محافل علمی و استناد به اسناد معتبر علمی شیعه و سنی می‌باشد. نه در مجامع عمومی .

6- شیعه انتساب فحشاء به همسران پیامبر اکرم را کاری نادرست می داند و عالمان شیعه در داستان "افک" که در سوره نور مطرح شده، به صراحت انتساب فحشاء به همسران پیامبر اکرم را نفی نموده‌اند. پس قطعاً این تندروی نظر شیعه نیست.

7- اگر شیعه به نمادهای اهل تسنن توهین کند، باب توهین به مقدسات شیعه باز می شود.

لذا هر گونه اقدامی در جهت ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی مذموم می باشد و طبق فتوای مقام معظم رهبری حرام است. باید از هر اقدام افراطی، دوری نماییم و از ظرفیت‌های خود در جهت پیشبرد اسلام عزیز استفاده نماییم.

اهل تسنن هم باید به این نکته توجه داشته باشند که آیا تا بحال از عالمان مطرح شیعه و مراجع تقلید شیعه بی حرمتی نسبت به نمادهای اهل تسنن دیده‌اند؟! یقینا جوابشان منفی است. چرا که همیشه بحث وحدت و عدم جنگ و نزاع شعار علما و مراجع عالیقدر شیعه بوده است.

امید است که همگی به فتوای مقام معظم رهبری سر نهیم و از این رفتارهای افراطی اجتناب نماییم.


نوشته ی مهری هدهدی - گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.