تبیان، دستیار زندگی
همان طور که وعده داده بودیم ( معرفی جایزه های ادبی) در این بخش به معرفی دو جایزه ی دیگر می پردازیم : جایزه ادبی آستریدلیندگرن و جایزه ادبی آکوتاگاوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صندوقچه جایزه های ادبی (2)

صندوقچه جایزه های ادبی (2)

همان طور که وعده داده بودیم ( معرفی جایزه های ادبی) در این بخش به معرفی دو جایزه ی دیگر می پردازیم :

جایزه ادبی آستریدلیندگرن

جایزه ادبی آکوتاگاوا

جایزه ادبی آستریدلیندگرن

Astrid Lindgren memorial Award

خانه ایرانی ها

جایزه ادبی آستریدلیندگرن به جایزه یادبود هم معروف است. این جایزه هر سال برای ادبیات کودک سوئیس برگزار می شود.

جایزه یادبود را دولت سوئیس در سال 2002 تاسیس کرد. آستریدلیندگرن نویسنده زن سوئیسی است که کتاب هایی در زمینه ادبیات کودک دارد.

او در سال 2002 درگذشت و دولت سوئیس برای زنده ماندن نام و فعالیت های این نویسنده جایزه ادبی ای به همین نام راه انداخت.

این جایزه در فاصله هفت سال به واسطه تبلیغات دولت سوئیس و وجه نقدی آن توانسته اعتبار بیشتری به دست آورد. هرسال یکبار داوران دور هم جمع می شوند تا کتاب برگزیده را معرفی و 5 میلیون کرون سوئیس به او هدیه کنند.جایزه آستریدلیندگرن، یک جشنواره ادبیات تمام عیار است و فعالان عرصه ادبیات کودک در آن تقدیر می شوند و جایزه می گیرند. این جایزه علاوه بر داستان نویسی برای رشته های تصویرگری کتاب کودک، گویندگی و روایت داستان های کودک، ترویج دهندگان کتاب کودک در جامعه و حتی خوانندگان کتاب ها برگزار می شود و به بهترین ها جایزه می دهند.

جایزه ادبی آستریدلیندگرن به وسیله انجمن هنرمندان سوئیس اداره می شود و برخلاف بسیاری از جایزه های ادبی مشابه، از سوی دولت تامین مالی می شود. تنها نکته ای که گاهی مورد انتقاد قرار می گیرد میزان وجه نقدی این جایزه است ؛ 5میلیون کرون پول زیادی است که مالیات هم به آن تعلق نمی گیرد و این مساله موجب نارضایتی ماموران مالیاتی سوئیس شده است.

نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان کشور ما هم تا کنون چندبار نامزد دریافت این جایزه شده اند. هوشنگ مرادی کرمانی، افسانه شعبان نژاد، ابوالفضل همتی و محمدرضا بایرامی از جمله این نویسندگان ایرانی هستند.

جایزه ادبی آکوتاگاوا Akutagawa

ادبیات چشم بادامی

صندوقچه جایزه های ادبی (2)

ادبیات ژاپن مدیون جایزه آکوتاگاوا است. نویسنده های زیادی دوست دارند برای این جایزه قدیمی کاندید شوند و با گرفتن جایزه به ارزش و اعتبار قلمشان اضافه کنند. این جایزه ادبی سالی دوبار نویسنده و کتابی را به عنوان بهترین اثر داستانی معرفی می کند. ژانویه و جولای هر سال این مراسم برگزار می شود و تولیدهای ادبیات داستانی شش ماه گذشته را بررسی و داوری می شوند.

آکوتاگاوا را کان کیکوچی در سال 1935 تاسیس کرد و تاکنون هر سال دوبار به دو نویسنده جایزه داده است؛ کان کیکوچی سردبیر مجله بونگی شون جو بود و سرمقاله های جنجالی ای می نوشت. به عقیده منتقدان ژاپنی ، برگزاری شش ماه یک بار جایزه آکوتاگاوا و تلاش نویسندگان برای بهتر بودن ، پله ترقی ادبیات ژاپن است. با هر بار اهدای جایزه ، ادبیات ژاپن یک گام به جلو حرکت می کند.

ویژگی جالب جایزه آکوتاگاوا شرط شرکت نویسندگان در این رقابت است. تنها نویسندگانی می توانند چشم به اعتبار و وجه نقد این جایزه داشته باشند که یک داستان کوتاه در یک روزنامه یا مجله رسمی ژاپن منتشر کرده باشند. البته نویسندگان هر دوره جایزه باید تازه کار باشند. توجه ویژه به مخاطب و انتشار در مطبوعات در دسترس مردم و همچنین جوان و ناشناس بودن نویسنده ، این جایزه ادبی را از بقیه جایزه ها جدا می کند.

جایزه ؛ ساعت جیبی و یک میلیون ین

جایزه غیرنقدی آکوتاگاوا هم جالب است. هر برنده از سال 1335 تا امروز و سال های بعد یک ساعت جیبی و یک میلیون ین پول نقد دریافت کرده است. داستان های کوتاه و رمان هایی که جایزه آکوتاگاوا را می برند، اعتبار و آبروی قابل توجهی به دست می آورند، دست به کار نوشتن رمان های بلند می شوند؛ چون این موضوع در موفقیت آنها و وجهه رسانه ای کارشان اهمیت زیادی دارد. ژانویه سال 2009 شیرین نظام مافی – نویسنده ایرانی – نامزد دریافت جایزه آکوتاگاوا شد. او از سال 1999 در ژاپن زندگی می کند و رمان "کاغذ سفید" او مورد توجه قرار گرفت.

  1. ادامه دارد...

حنانه حیدری

تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان