تبیان، دستیار زندگی
برای مقابله با این تخریب فرهنگی بهترین عامل بنیان خانواده است. باید این محیط كوچك جامعه را مستحكم كنیم، چون برای استقرار آرامش و دوام محیط خانوده، والدین باید در مدارس و خانه از وجود این اقلام ضد فرهنگی آگاه شوند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم های غیر مجاز در خانواده

فیلم

سطح شهر، مملو از فیلم ها و انیمیشن های دوبله شده ی تولیدات خارجی است كه تصویر روی جلدهای آنها هر بیننده ای را به خود جذب می كند. فروش ارزان قیمت این سی دی ها حاکی از رخ دادن فاجعه ای بزرگ است.

در میادین شهر، پارچه هایی در روی زمین پهن شده است كه انواع سی دی ها و دی وی دی های فیلم های غیر مجاز به قیمتی نازل به فروش می رسد که مشتاقان  این كارتون ها و فیلم ها مستهجن غالبا كودكان، نوجوانان و جوانان هستند. روانشناسان معتقدند که كودكان و نوجوانان با مشاهده این فیلم ها و بازی های نامناسب دچار مشكلات متعدد روحی و روانی می شوند به طوری که نسلی در جامعه رشد می كند که با آسیب ها و ناهنجاری های متعدد مواجه است.

كودكان و نوجوانان با مشاهده این فیلم ها و بازی های نامناسب دچار مشكلات متعدد روحی و روانی می شوند به طوری که نسلی در جامعه رشد می كند که با آسیب ها و ناهنجاری های متعدد مواجه است.

خانواده بهترین عامل مقابله با تخریب فرهنگی

حجت الاسلام آقامیری، در این رابطه می گوید: برای مقابله با این تخریب فرهنگی بهترین عامل بنیان خانواده است. باید این محیط كوچك جامعه را مستحكم كنیم، چون برای استقرار آرامش و دوام محیط خانوده، والدین باید در مدارس و خانه از وجود این اقلام ضد فرهنگی آگاه شوند تا این اقلام هنجارشكنانه و ضد فرهنگ گریبانگیر فرزندانشان در خانه و مدرسه نشوند. تنها با آگاهی دادن به والدین می توان خانه را مكانی امن برای رشد فرزندان ساخت.

فیلم

تأثیرات سوء مشاهده فیلم ها وسی دی های مستهجن

آقامیری در ادامه افزود: بازی هایی كه براساس انگیزه های مبهم ومخرب در كشوری كه سابقه دشمنی اش با شرق به بیش از 3 هزار سال می رسد، ساخته شده است كودكان را با مسائل ضد فرهنگی آشنا می كند و آموزه های غلط و ناصحیح را از طریق بازی های رایانه ای و اینمیشن به این قشر منتقل می كنند.

در حالی كه در این سن كودكان باید آموزش های مذهبی، دینی، صمیمت و محبت را یاد بگیرند این فیلم ها به آنها پرخاشگری،توهم گرایی و خیال پردازی را می آموزد.

خطر افزایش بلوغ زود رس در نوجوانان

دكتر حمید كمر زرین، روانشناس بالینی معتقد است كه بلوغ زودرس زمانی اتفاق می افتد كه تغییراتی در قد، ظاهر، شخصیت ایجاد می شود. در واقع به صورت طبیعی 14 سالگی در پسران و 12 سالگی در دختران بالغ می شوند که در حال حاضر در جامعه با بلوغ زودرس اتفاق نوجوانان مواجهیم .

در حالی که کارشناسان روانشناسی معتقدند که دیدن فیلم های مستهجن منجر به بلوغ زودرس نوجوانان شود .

اقلام ضد فرهنگی مانند سی دی های مستهجن نوجوانان را مستعد برخی انحرافات و سوءاستفاده ها و بیماریها می کند زیرا دخترانی كه این اقلام ضد فرهنگی را مشاهده می كنند دچار بلوغ زودرس می شوند و این بلوغ زودرس در حالی اتفاق می افتد که نوجوان از نظر عقلانی آمادگی پذیرش چنین وضعیتی نیستند در این حالت ممکن است این افراد دست به رفتار های پرخطر بزند.

این افراد با مشكلات متعددی مانند اعتماد به نفس پایین ، ارتباط جنسی خطر ناك وهمچنین بیماری بی اشتهایی روانی در ارتباط و... مواجه هستند.

ضرورت ساختن فیلم های قوی متناسب با فرهنگ اسلامی

محمدی یکی از کارشناسان تربیتی در این باره می گوید: در كشورهای اروپایی وآمریكایی به كودكان و نوجوانان آموزش جنسی می دهند و این كارتون ها مطابق با فرهنگ اروپایی ساخته شده ولی كودكان ما كه فرهنگ اسلامی بزرگ می شوند با مشاهده این اقلام ضد فرهنگی دچار تعارض می شوند.

وی ادامه افزود: برای مقابله فیلم های مستهجن، باید كودكان كارتون های مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی مشاهده كنند.

برخی از پدران و مادران شاغل كه وقت كمتری را صرف تربیت فرزندانشان می كنند و تربیت فرزندانشان را به فیلم و سی دی ها می سپارند در نهایت كودك ونوجوانشان از مسیر زندگی خود منحرف می شود.

راهكارهای مقابله با اقلام ضد فرهنگی

آقا میری در این باره تأكید کرد: عمده ترین عامل برای مقابله فرهنگی آگاهی خانواده ها و دومین عامل بسیج عمومی كشور، نیروی انتظامی ، دادگاه و امور قضایی است كه بایدبه صورت امنیتی با این تخریب فرهنگی به مقابله بپردازند و با بسیج همگانی ریشه تولید كنندگان و قاچاقچیان اقلام ضد فرهنگی را از بین ببرند.

سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان های مشابه است كه می توانند كمك قابل توجه ای برای مقابله با این حجمه فرهنگی داشته باشند این ارگان ها با اختصاص بودجه به سازمان های ذیربط می توانند انیمیشن ها و بازی ها اسلامی و ملی مطابق با فرهنگ كشور مان تولید كنند.

آقا میری می گوید:صدا وسیما باید به صورت مكرر خانوده ها را از وجود این سایت ها، فیلم ها و سی دی های مستهجن آگاه كنند و شیوه مقابله با این اقلام ضد فرهنگی را به خانوده ها و این قشر بیاموزد اگرچه رسانه ملی می تواند بر روی شبكه ماهواره تولیدات اسلامی و ملی را به نمایش بگذارد.

دكتر حمید كمر زرین، روان شناس بالینی در این باره معتقد است: برخی از پدران و مادران شاغل كه وقت كمتری را صرف تربیت فرزندانشان می كنند و تربیت فرزندانشان را به فیلم و سی دی ها می سپارند در نهایت كودك ونوجوانشان از مسیر زندگی خود منحرف می شود.

نوجوان

وی در ادامه افزود: والدین می توانند درمورد مسائل جنسی فرزندانشان را آگاه سازند و چون نوجوانان این مسائل آموزشی را از باید پدر ومادر همجنس خود یاد بگیرند ولی زمانیكه والدین درخصوص مسائل جنسی صحبت نكنند فرزندان این اطلاعات را از همسالان می گیرند كه متأسفانه با مشاهده این سی دی و فیلم های مستهجن این كودكان و نوجوانان دچار بیماری ها و تفكرات جنسی نامشروع می شوند.

مشاهده این فیلم های ضد فرهنگی كودك و نوجوانان را با خشونت و پرخاشگری آشنا می کنند. در حالی که شخصت اجتماعی این کارتون ها و فیلم های فرسنگ ها با واقعیت جامعه ما فاصله دارد اما كودكان و نوجوانان شخصیت خودشان را مانند قهرمانان این فیلم می سازند درنهایت این كودكان دچار خیالات وتوهمات می شوند و با اعتماد به نفس پایین رشد می كنند و دچار بلوغ زودرس با رفتارهای ریسك پذیری مانند انحرافات، اعتیاد، سیگار كشیدن، رفتار پرخاشگرانه با بزرگترها است که این منجر به شكاف بین نسل ها و ... می شوند به طوری که ارزش های جامعه برایشان کمرنگ می شود.

منبع : جهان نیوز

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :نداداودی

مقالات مرتبط :

دیدن عکس های نامناسب درنوجوانی

باربی و بلوغ های زودرس

پارتی های پرخطر در تهران

کودکان واین دنیای موبایل زده

موسیقی از نوع زیر زمینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.