تبیان، دستیار زندگی
آکادمی سوئد برنده جایزه نوبل ادبیات را پنجشنبه 7 اکتبر (15 مهر ماه) معرفی می‌کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده نوبل ادبیات این هفته اعلام می‌شود

جائزة نوبل

آکادمی سوئد برنده جایزه نوبل ادبیات را پنجشنبه 7 اکتبر (15 مهر ماه) معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت مدیا بیسترو، هر سال سایت شرط‌بندی انگلیسی لدبروکز اسامی برخی از نویسندگان و شاعرانی  را که احتمال برنده شدن آنها وجود دارد با درصد احتمال اعلام می‌کند؛ امسال نیز نام چند تن از خالقان کتابهای معروف و پرفروش در این لیست دیده می‌شود.

شاعر لهستانی آدم زاگاژوسکی، آدونیس شاعر سوری وکویون شاعر کره‌ای  با شانس یک به هشت بر اساس نظر این سایت احتمال برنده شدن دارند. همچنین توماس ترانسترومر با بالاترین شانس یعنی یک به پنج وهاروکی موراکامی ژاپنی و لس موری استرالیایی هر دو با شانس یک به یازده در این فهرست دیده می‌شوند.

این سایت همچنین کمترین اقبال برنده شدن را از میان اشخاصی که احتمال برنده شدن دارند به باب دیلن با شانس یک به صد و پنجاه اعلام کرده است.

چندین سال است که برندگان نوبل از میان اسامی ذکر شده در سایت لدبروکز (البته نه با احتمال ذکر شده) انتخاب شده‌اند؛ سال گذشته هرتا مولر که شانس یک به پنجاه داشت توانست جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند و در سال 2008 نیز ژان ماری گوستاو لوکلزیو که احتمال برد او یک به 14 پیش‌بینی شده بود این جایزه را به دست آورد.

جایزه نوبل ادبیات یکی از پنج جایزه نوبل است و از سال 1901هرسال به نویسنده‌ای داده می‌شود که به گفته آلفرد نوبل "برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمانخواهانه" را نوشته باشد. منظور از "اثر" معمولاً مجموعه کارهای نویسنده است، اگرچه گاه در متن مربوط به جایزه از آثار مشخص نیز نام برده شده است.

آکادمی سوئد برنده را تعیین می‌کند و هر سال در اوایل اکتبر و معمولاً اولین پنجشنبه این ماه آن را اعلام می‌دارد.

تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان