تبیان، دستیار زندگی
تبعیت از یک برنامۀ سنگین و فشرده شما را خسته و طبعاً از ادامۀ راه منصرف خواهد کرد. این نکته را نیز فراموش نکنید که لازم است هر فرد طبق برنامۀ شخصی خودش عمل کند. در نوع برنامه ها تنوع داشته باشید تا خسته نشوید اما در اجرای ان سخت گیر باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آرزوی منظم شدن

منظم

آیا هر روز صبح‌، قبل از ترک خانه، باید کلی دنبال یک دست لباس تمیز و مناسب و یا کتاب‌ها و جزوه‌هایتان بگردید و در حالی که از ظاهرتان زیاد راضی نیستید از منزل خارج ‌شوید؟

آیا میز کارتان آن‌قدر شلوغ است که ناچارید برای پیدا کردن برگه‌ای که دیروز آخر وقت روی آن گذاشتید تمام وسایلتان را از روی میز جمع کنید؟ اگر چنین است، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای این بخش را مطالعه کنید و به کار بندید تا آرامش بیشتری در زندگی داشته باشید.

راهکارهایی برای منظم شدن

1- برای خود اهدافی تعیین کنید

هدف یعنی خواست و اراده قوی برای رسیدن به مطلوبی خاص که با اعمال آگاهانه برای دستیابی به نتیجه همراه است. پافشاری برای رسیدن به هدفی خاص بیانگر میزان اهمیت آن هدف است. برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که در سال تحصیلی جدید، از برنامه متفاوتی پیروی کنید و به پیشرفت تحصیلی دست یابید. در ذهن داشتن هدف یا نوع رفتاری که می خواهید آن را در زندگی ایجاد کنید و داشتن تصور درستی از آن می تواند در راه رسیدن به آن شما را کمک کند. با این روش تکلیف شما روشن است و می دانید که قرار است چه تغییری داشته باشید. از مشخص کردن جزییات برنامه ابایی نداشته باشید.

انضباط یعنی انجام دادن کارهای درست در زمان مناسب و به دلیل موجه.

2- برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی کنید

سعی کنید هر روز فعالیت‌هایی برای نیل به هدفتان انجام دهید. از کارهای کوچک شروع کنید. مثلاً به جای اینکه به خودتان بگویید من باید روزی حداقل سه ساعت مطالعه ‌کنم هر هفته نیم ساعت به زمان مطالعه روزانه خود بیفزایید. اگر تا به حال در طول ترم درس نخوانده‌اید، تبعیت از یک برنامه سنگین و فشرده شما را خسته و طبعاً از ادامه راه منصرف خواهد کرد. این نکته را نیز فراموش نکنید که لازم است هر فرد طبق برنامه شخصی خودش عمل کند. در نوع برنامه ها تنوع داشته باشید تا خسته نشوید اما در اجرای ان سخت گیر باشید. بنابراین بهتر است برنامه تان را شخصاً تهیه کنید. البته چون برای برنامه‌ریزی باید اطلاعات کافی داشته باشید، بد نیست از نظر دوستان منظم، اعضای خانواده و یا مشاوران استفاده کنید اما تصمیم گیرنده نهایی خود شما هستید. شاید برنامه‌ریزی کردن کار دشواری نباشد، اما چیزی که در این زمینه اهمیت بالایی دارد تعهد به اجرای برنامه است. اگر برنامه سخت و اجرای آن قدری دشوار باشد، نهایتاً منجر به انصراف از اجرای آن می‌شود. به همین دلیل کاملاً منطقی است که گاهی برنامه‌ها را تعدیل کنید و تغییراتی در آن به وجود آورید و وقتی به آن خو گرفتید، کم‌کم خودتان را به هدفی که در ذهن دارید نزدیک کنید.

یادداشت

3- عادت به کار را در خود تقویت کنید

"تامس هاکسلی" که هم زیست‌شناس بود و هم در تعلیم و تربیت صاحب نظر، می‌گوید: «شاید باارزش‌ترین نتیجه تعلیم و تربیت این باشد که توان آن را بیابیم تا خود را وادار کنیم که آنچه را باید انجام داد به موقع انجام دهیم، چه آن را بپسندیم و چه نپسندیم. این نخستین درسی است که باید آموخته شود و هر قدر آموزش کسی زودتر آغاز شود احتمال دستیابی به نتیجه مطلوب بیشتر است.» انضباط یعنی انجام دادن کارهای درست در زمان مناسب و به دلیل موجه. به اولویت‌های خویش توجه کنید و رد آنها را بیابید تا ببینید راه را درست رفته‌اید یا نه. هر روز کاری لازم ولو ناخوشایند انجام دهید تا خود را منضبط نگه دارید.

4- به فعالیتی چالش‌برانگیز بپردازید

برای تقویت قدرت تفکر و اراده خویش دست به کاری بزنید یا طرحی را اجرا کنید که خلاقیتتان را شکوفا می‌سازد. این امر وادارتان می‌کند که از قوای ذهنی‌تان بیشتر استفاده کنید و در کار خویش انضباط داشته باشید. در این مسیر باقی بمانید تا ببینید توانایی شما بیش از آن است که می‌پنداشتید.

5- وقت‌شناس باشید

یکی از ویژگی‌های بارز افراد منظم وقت‌شناسی آنهاست. هنگامی‌که می‌خواهید با دیگران قرار بگذارید به همه جوانب از جمله ترافیک محل قرار و کارهای دیگری که باید در آن روز انجام دهید خوب فکر کنید. سعی کنید برای دیگران نیز به اندازه خودتان احترام قائل شوید. اگر باید صبح زود در دانشگاه یا محل کار خود حاضر باشید بهتر است کمی ‌زودتر از خواب برخیزید. با این کار، دلهره دیر رسیدن به محل کار یا دانشگاه نخواهید داشت و روزتان را با استرس آغاز نمی‌کنید.

اگر برنامه سخت و اجرای آن قدری دشوار باشد، نهایتاً منجر به انصراف از اجرای آن می‌شود. به همین دلیل کاملاً منطقی است که گاهی برنامه‌ها را تعدیل کنید و تغییراتی در آن به وجود آورید

6- افراد منظم را برای دوستی انتخاب کنید

دوستان و معاشران منظم تأثیر زیادی در به وجود آمدن نظم در زندگى انسان دارند. شما می‌توانید با مشاهده رفتارهای دوستان منظم خود از آنها الگوبرداری کنید و از آنها سرمشق بگیرید. از طرف دیگر آرامش و اعتدالی که در زندگی دوستان منضبط شما وجود دارد با گذشت زمان، به زندگی شما نیز تسری می‌یابد. ضمن آن که به دلیل همراهی با آنان مجبورید با شیوه آنان رفتار کنید و عاداتی را در خود به وجود بیاورید.

7 -هنر مدیریت زمان را بیاموزید

از مهم‌ترین راه‌هاى دستیابى به نظم تنظیم وقت است. تنظیم وقت افزون بر پدید آمدن نظم سبب مى‌شود انسان از اوقات فراغت خود بهره‌مند شود و براى همه اوقات خود برنامه‌ریزى كند تا از فرصت‌ها بهره بگیرد. برای تنظیم زمان خود، در آغاز، باید بدانید که وقتتان صرف چه فعالیت‌هایی می‌شود. برای این کار می‌توانید دفترچه‌ای تهیه و به مدت یک هفته، فعالیت‌های روزانه خود را یادداشت کنید. با مرور این دفترچه می‌توانید فعالیت‌های ضروری، فعالیت‌های غیرضروری و فعالیت‌هایی را که باعث اتلاف وقتتان می‌شود از هم تشخیص دهید و با حذف فعالیت‌های نامطلوب زمان بیشتری را به فعالیت‌های مفید اختصاص دهید. به علاوه سعی کنید هیچ وقت کارهایتان را به آخرین فرصت موکول نکنید.

سپیده دانایی- شروین محمدی

تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

کتاب "طراحی نظم" نوشته گیتی خوشدل در فروشگاه تبیان می تواند راهکارهای خوبی را به شما معرفی نماید.

مقالات مرتبط

تبدیل هدف به آرزو!!!

مامان لطفا به وسایل من دست نزن!

قدرتی ماورایی برای تغییر

برنامه ای برای پایان خستگی

امنیت و آرامش درون شماست

زمان مخصوص تنبل ها

معجزه ی نظم در زندگی

شاید فردا دیر باشد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.