تبیان، دستیار زندگی
در حالی که حدود 50 روز از انتشار خبر کشف چهار غار باستانی در اطراف ماسوله می‌گذرد ، هنوز هیچ هیات باستان‌شناسی به این شهر تاریخی فرستاده نشده است. پیش از این نیز فعالیت‌های باستان‌شناسی در ماسوله متوقف بوده و همچنان این شهر ثبت‌ شده به درستی تعیین عرصه و.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسی سراغ غارهای ماسوله را نگرفت

ماسوله


در حالی که حدود 50 روز از انتشار خبر کشف چهار غار باستانی در اطراف ماسوله می‌گذرد، هنوز هیچ هیات باستان‌شناسی به این شهر تاریخی فرستاده نشده است. پیش از این نیز فعالیت‌های باستان‌شناسی در ماسوله متوقف بوده و همچنان این شهر ثبت‌ شده به درستی تعیین عرصه و یا حریم نشده است.


ماسوله تنها شهر ایران است که به طور کامل در فهرست میراث ملی ثبت شده و گفته می‌شود که ارزش ثبت در فهرست میراث جهانی دارد. 40 روز پیش و در پی کوهنوردی اعضای موسسه حفظ و توسعه پایدار ماسوله، چهار غار باستانی با شکل و شمایل منحصر‌ به‌فردی در اطراف ماسوله کشف شد. اما از زمان انتشار خبر کشف این غارها تا کنون هیچ هیات باستان‌شناسی به این شهر تاریخی سر نزده است.

صادق صالحی، دبیر انجمن حفظ و توسعه پایدار ماسوله دراین‌باره گفت: «از منظر باستان‌شناسی هیچ کار علمی و دقیقی روی ماسوله انجام نگرفته است. در حالی که شواهد این شهر تاریخی به زندگی انسان دوره تاریخی و یا حتی پیش از تاریخی اشاره دارد، اما تاریخ ماسوله را از قرن هفتم و یا هشتم هجری قمری محاسبه می‌کنند.»

وی گفت: «بارها به بی‌توجهی در مسائل باستان‌شناسی ماسوله اعتراض شده است. از یک سو این اعتراض‌ها نتیجه‌بخش نبوده و از سوی دیگر در پی فعالیت‌های عمرانی نشانه‌های تازه‌ای از آثار دوره تاریخی و پیش از تاریخی ماسوله نمایان می‌شود.»

40 روز قبل خبر کشف چهار غار باستانی که به صورت دوتایی کنار هم قرار گرفته‌اند منتشر شد. در حالی که آثار و شواهد دست‌کند بودن‌شان را

به خوبی می‌شود از روی بدنه غار تشخیص داد اما هنوز هیچ باستان‌شناسی حتی از سرکنجکاوی به ماسوله نیامده تا به درستی

تاریخ سکونت و یا احتمالا ساخت این غارها را بررسی کند

صالحی از غارهای کشف شده به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: «40 روز قبل خبر کشف چهار غار باستانی که به صورت دوتایی کنار هم قرار گرفته‌اند منتشر شد. در حالی که آثار و شواهد دست‌کند بودن‌شان را به خوبی می‌شود از روی بدنه غار تشخیص داد اما هنوز هیچ باستان‌شناسی حتی از سرکنجکاوی به ماسوله نیامده تا به درستی تاریخ سکونت و یا احتمالا ساخت این غارها را بررسی کند.»

به گفته صالحی دهانه این غارها 10 متر ارتفاع و 10 متر عرض دارند و عمق این غارها هم حدود 10 متر است. در اطراف غارها به خوبی می‌توان آثار دوره نوسنگی از قبیل کوبه‌های سنگی، چاقو‌های سنگی و تراشه‌های سنگ‌های ریز شده را دید.

وی همچنین می‌گوید که در یکی از غارها، فضا به صورت دو طبقه کنده شده که شکلی شبیه تراس به وجود آمده است.

ماسوله تنها شهر ایران است که به طور کامل در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. این شهر مطبق به صورت پلکانی روی دامنه کوه ساخته شده و از ویژه‌گی‌های منحصر به فردی در معماری برخوردار است.

طی 10 سال گذشته و با افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در ماسوله، چهره این شهر تاریخی دچار دگرگونی شده و این درحالی است که این ساخت و سازها همچنان ادامه دارد. همچنین دو سال قبل بر اثر باران‌های پاییزی بیش از 25 خانه تاریخی در این شهر دچار آسیب شدند که سقف برخی از این خانه‌ها فرو ریخت.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: chn