تبیان، دستیار زندگی
تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری مردم نسبت به کشور، حفظ یکپارچگی و پرهیز از بزرگ‌نمایی مشکلات از جمله راهکارهای پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پدافند غیر عامل بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های رسانه‌ای وزیر برای عرصه جنگ نرم

وزیر ارشاد ، سید محمد حسین حسینی

 تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری مردم نسبت به کشور، حفظ یکپارچگی و پرهیز از بزرگ‌نمایی مشکلات از جمله راهکارهای پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پدافند غیر عامل بود.

به گزارش خبرآنلاین، اولین هم اندیشی رسانه و پدافند غیر عامل با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عظیمی، رییس کمیته پدافند غیر عامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلالی، رییس پدافند غیر عامل، جعفری، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در محل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این هم اندیشی در پاسخ به این سوال خبرنگار «خبرآنلاین» در خصوص نقش رسانه ها و تولیدات رسانه‌ای در مقابل هجمه فرهنگی دشمن، گفت: تردیدی نیست که دشمن درصدد فاصله انداختن بین ما و اعتقادات، ارزش‌ها و هویت ملی - اسلامی‌مان است از این رو رسانه‌ها، صدا و سیما و در مجموع محصولات فرهنگی که تولید می‌کنیم باید باورها و اعتقاداتی که ما به وسیله آنها توانسته‌ایم این عظمت و عزت را کسب کنیم، تقویت کنند.

وی افزود: همچنین باید نسبت به مفاخر و مشاهیر و بزرگان کشور و سابقه درخشانی که داریم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، این نکته باید در تولیدات رسانه‌ای هم مورد توجه قرار گیرد، اگر ما این موضوعات را ترویج کنیم به طوری که هر جوان ایرانی به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار کند، این امر باعث می‌شود کمتر در معرض تهاجم دشمن باشد و از درون تهی جلوه کند.

وی ادامه داد: ما افتخارات کمی نداریم؛ ایران در طول تاریخ عظمت‌های زیادی را آفریده و شخصیت‌های بزرگی را داشته است، البته اگر همین دوران سی ساله بعد از انقلاب را به درستی برای نسل جوان تبیین کنیم، کفایت می‌کند و عشق و علاقه در آنها ایجاد و تقویت می‌شود، در اینصورت نسل جوان ما طوری نمی شود که دچار خودباختگی و یا دلبسته ارزش‌های دیگران شود.

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که نقش مدیران در پروسه تولید محصولات فرهنگی موثر چیست، تاکید کرد: مدیران فرهنگی باید زمینه‌ها را فراهم کنند و سیاستگذاری‌های مناسبی در این زمینه انجام دهند در کنار این موضوع از اقدامات در حال انجام نیز حمایت کنند چون آنها مدیر اجرایی هستند و خود تولید کننده محصول فرهنگی نیستند. آنها باید سیاستگذاری‌های لازم و حمایت های ضروری را انجام دهند تا محصولاتی که از سوی صاحبان فکر و اندیشه تولید می شود در جهت حفظ روحیه پایداری در مردم باشد.

توصیه‌هایی برای رسانه‌ها

بنابراین گزارش حسینی در این هم اندیشی با اشاره به این نکته که امروز برای حمله و ضربه به هر کشوری از اسلحه و سخت افزار استفاده نمی‌شود به بیان وظایف رسانه ها برای مقابله با جنگ نرم و خاموش پرداخت و گفت: دشمن به دنبال این است تا با روش‌های مختلف مردم را از انقلاب پشیمان کند و سازش با دشمن را در نگاه عموم عادی جلوه دهد. در کنار این موضوع نوعی بی اعتمادی نسبت به مسئولان را در مردم ایجاد کند و آنها را از انزوا و تحریم بترساند. بهترین اقدام رسانه‌ها برای مقابله با این جنگ فرهنگی، ارتقا معرفت و شناخت مردم است اینکه رسانه‌ها ترفندها و نقشه‌های دشمنان را مشخص کنند چرا که در این صورت است که نقشه‌های آنها بی اثر می‌ماند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه انجام دهند عدم بزرگنمایی مشکلات موجود در جامعه است چرا که هر کشور و جامعه‌ای مشکلات و معضلات خاص خود را دارد و از آنجا که دشمن نیز سعی دارد با بزرگنمایی مشکلات داخلی ما و کوچک شمردن موفقیت‌های بدست آمده از سوی ایرانیان حس امید را در دل‌های از میان ببرد از این رو رسانه‌ها می‌توانند دسیسه‌های دشمن را با عملکردی متفاوت از آنچه دشمن در نظر دارد، از بین ببرند.

مدیران فرهنگی باید زمینه‌ها را فراهم کنند و سیاستگذاری‌های مناسبی در این زمینه انجام دهند در کنار این موضوع از اقدامات در حال انجام نیز حمایت کنند چون آنها مدیر اجرایی هستند و خود تولید کننده محصول فرهنگی نیستند. آنها باید سیاستگذاری‌های لازم و حمایت های ضروری را انجام دهند تا محصولاتی که از سوی صاحبان فکر و اندیشه تولید می شود در جهت حفظ روحیه پایداری در مردم باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمله به عنوان بهترین دفاع در برابر هجمه‌های دشمنان یاد و تصریح کرد: ما باید به این باور برسیم که در جنگ هستیم. درست است که در این جنگ برخلاف جنگ‌های گذشته اثری از ادوات جنگی نیست اما جنگ فرهنگی و جنگ سرد علیه ما وجود دارد از این رو برای مقابله با این طرح تنها نباید به دفاع اکتفا کرد، باید دست پیش گرفت و بهترین کار در این زمینه استفاده از آثار و عقاید اندیشمندان و دلسوزان همان کشورهایی است که به مقابله با ما پرداخته‌اند. در این راستا می‌توان از کتاب‌هایی که تحلیلگران غرب درباره مشکلات و معضلات این جوامع به نگارش درآورده‌اند؛ استفاده کرد و با اعلام این دیدگاه‌ها به عموم نشان دهیم این کشورهای مدعی نیز خود دارای مشکلات عدیده‌ای هستند.

تقویت اعتماد به نفس، تقویت مسئولیت پذیری مردم نسبت به کشور، حفظ یکپارچگی، موضع گیری به موقع مسئولان و فرهنگسازی از جمله راهکارهای پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پدافند غیر عامل بود.

تبادل فرهنگی با غرب را داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران در تشریح نقش رسانه‌ها در پدافند غیرعامل و دفاع بدون سلاح گفت: امروزه در جنگ نرم و نبرد رسانه‌ای که وجود دارد نقش رسانه‌ها بسیار مهم است چرا که در شکل دهی افکار عمومی نقش بسزایی دارند. شبکه‌های اجتماعی مختلفی که یکی پس از دیگری راه اندازی می شود؛ روزنامه‌ها و رسانه‌های الکترونیکی متعددی که در سطح دنیا فعالیت می‌کنند و سرمایه گذاری‌های بسیاری که در این زمینه صورت می‌گیرد همه نشان از اهمیت رسانه و تاثیر آن روی افکار عمومی دارد از این جهت ما نیز باید این اهمیت را درک کنیم و با ایجاد همدلی میان رسانه‌ها و رعایت مصالح و منافع کشور بتوانیم در ابتدا به شبهات و سوالاتی که آنها ایجاد کرده‌اند، پاسخ دهیم و در مرحله بعد ضعف‌های خود آنها را بیان کنیم و جنایات و بی‌عدالتی‌‌هایی را که در دنیا وجود دارد به شکل صحیح برای عموم تبیین کنیم.

حسینی در ارزیابی عملکرد رسانه‌های داخلی در این حوزه نیز اینگونه توضیح داد: رسانه‌ها زحمات بسیاری را کشیده اند اما به نظر می‌رسد که جای کار بیشتری وجود دارد. گاهی اوقات ما از موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه جهانی غافل می‌شویم و سرگرم مسایل جزیی و اندک در داخل کشور می‌شویم و مصالح کشور را نادیده می‌گیریم که این جریان به کشور لطمه می‌زند. ما باید شرایط حساس جهانی را درک کنیم و بدانیم که دنیا در حال تحول است و می‌توانیم در این تحولات نقش آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: نباید خودمان را دست کم بگیریم، غرب و نظام سرمایه‌داری رو به افول است و طرح یا ایده نویی ندارد و هر سال در سازمان ملل منتظر هستند تا ببینند نماینده ایران چه بحث جدیدی را مطرح می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش رسانه‌ها در بحث مقابله با هجوم فرهنگی دشمنان در عین حال تاکید کرد: بهتر است برای رسیدن به نتیجه مطلوب در حوزه دفاع بدون سلاح توسط سازمان پدافند غیرعامل رشته‌های خاص در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد شود؛ کارگاه‌های آموزشی و جلساتی نیز در این زمینه تشکیل شود.

حسینی در تشریح سیاست‌های سازمان پدافند غیرعامل نیز گفت: سازمان پدافند غیرعامل درصدد افزایش آمادگی مردم برای مقابله با هجمه‌های دشمن است تا آسیبی به کشور وارد نشود یا آسیب‌ها به حداقل برسد. اگر دشمن احساس کند ما ضعیف هستیم و از درون دچار تشتت هستیم درصدد ایجاد ضربه به کشور برمی‌آید از این رو این سازمان در تلاش است تا وظایف دستگاه‌های مختلف اجرایی را برای مقابله با دشمن مشخص کند از جمله وظایف فرهنگی و رسانه‌ای که در این زمینه وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نحوی در آن دخیل است. بر این اساس این وزارتخانه با تعاملی که با اصحاب رسانه و نشریات و سازندگان فیلم و محصولات فرهنگی دارد باید آنها را متوجه این موضوع حساس و هجمه‌های دشمن و جنگ فرهنگی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وقتی بحث تهاجم فرهنگی مطرح می‌شود به این معنا نیست که ما از فرهنگ بی‌نصیب هستیم، تصریح کرد: در هر فرهنگی نقاط قوتی وجود دارد، اندیشمندان و دانشمندانی هستند که تجربیات با ارزشی دارند که قابل استفاده برای عموم جوامع است، این طور نیست که ما از آنها استفاده نکنیم، استفاده می‌کنیم اما این استفاده گزینشی است و نقاط قوت را می‌گیریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما با غرب دارای تبادل فرهنگی هستیم و از پیشرفت‌ها و نقاط قوت آنها استفاده می‌کنیم اما اینکه شیفته آنها شویم و هرچه آنها تولید کردند، دربست بپذیریم قطعا این روحیه در ما وجود ندارد. ما یک ملت سرزنده هستیم که نقاط قوت بسیاری داریم و در این موضوع را در سه دهه نشان دادیم؛ ایران پرچمداری است که کشورهای دیگر افتخار می کنند در صف آن قرار بگیرند.

افکار عمومی جایگزین سلاح سرد

به گزارش خبرآنلاین، غلامرضا جلالی، رییس پدافند غیرعامل نیز که به عنوان سخنران در این هم اندیشی حضور داشت در بخشی از سخنان خود از افکار عمومی به عنوان سلاحی یاد کرد که امروز به جای سلاح‌های سرد استفاده می‌شود و گفت: اگر از این سلاح به شکل صحیح استفاده کنیم می‌توان در تمامی جنگ‌ها پیروز شد. آنچه غزه را در نبرد پیروز کرد همین استفاده صحیح از افکار عمومی بود که نوعی برانگیختگی در میان ملت‌ها ایجاد کرد و شرایط را در دنیا به نفع غزه کرد.

وی تاکید کرد: وقتی نظام سیاسی تهدید می‌شود به طور قطع رسانه می‌تواند از تمامیت و انسجام مردم حفاظت کند. در این صورت می‌توان به این نکته یقین پیدا کرد که بدون رسانه پایدار، امن و کارکرده قادر به اداره جامعه در شرایط کنونی نیستیم. امروز رسانه به سلاحی برای دشمن تبدیل شده است و ما نیز باید از همین ابزار برای مقابله با آن استفاده کنیم.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی