تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه ششم مهرماه 88 برابر با نهم شوال 1430 هجری و بیست و هشتم سپتامبر سال 2009 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز به شرح زیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم مهر در آئینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه ششم مهرماه 88 برابر با نهم شوال 1430 هجری و بیست و هشتم سپتامبر سال 2009 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز به شرح زیر است:

66 مهر 1359

شورای امنیت سازمان ملل" قطعنامه شماره 479 " اولین قطعنامه این شورا در ارتباط با جنگ ایران و عراق را منتشر کرد. این قطعنامه از سوی ایران رد شد.

6 مهر 1357

اداره اطلاعات ارتش آمریکا در گزارشی اعلام کرد ، شاه تا 10 سال دیگر با قاطعیت بر مسند قدرت باقی خواهد ماند.

6 مهر 1340

ایران از دولت سوریه پس از خروج آن کشور از "جمهوری متحد عربی" و از بین رفتن اتحادش با مصر، حمایت کرد.

6 مهر 1330

دولت انگلستان به دلیل تلاشهای ایران برای ملی شدن صنعت نفت به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

6 مهر 1329

جمعی از نمایندگان مجلس، دولت "رزم‌آرا" را به دلیل بی‌اعتنایی به حقوق ملت ایران در مورد مسأله نفت(قرارداد گس -گلشائیان) استیضاح کردند. بر اساس این قرارداد، که بین گلشاییان نماینده دولت و وزیر دارایی وقت ایران و گس نماینده شرکت نفت انگلیس امضاء شده بود سلطه انگلیس بر منابع نفت ایران به مدت 33 سال تمدید شد تا این کشور بتواند تا سال 1361 خورشیدی، بر منابع نفت ایران تسلط داشته باشد.

6 مهر 1321

"سرریدر بولارد "( وزیر مختار انگلیس در تهران ) در نامه‌ای به همسرش نوشت: برنامه‌ای که من از اواخر دسامبر شروع کردم یعنی استخدام مستشاران آمریکایی توسط دولت ایران، اکنون در حال اجرا است.

6 مهر 1318

دولت آلمان قراردادی با اتحاد جماهیر شوروی امضا کرد. براساس این قرارداد دولت شوروی اجازه داد کالاهای آلمانی از طریق شوروی به ایران صادر شود.

6 مهر 1311

هیأت وزیران، مجوز حفاری علمی به مدت 2سال در تخت ابونصر فارس را برای "ژوزف اپتین "(نماینده موزه متروپولیتین امریکا ) صادر کرد.

6 مهر 1296

نشریه " ستاره ایران " در گزارشی با اشاره به حضور انگلیسی ها در شهرهای مختلف ایران نوشت : هرجا که انگلیسی ها وارد می شوند نظم حاکم بر آنجا از میان می رود به طوری که دیگر کسی در آنجا خود را صاحب جان و مال خویش نمی داند.

تنظیم: هومن بهلولی