تبیان، دستیار زندگی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مانند سایر قوانین مصوب کشور برای تمامی......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مالیات بر ارزش افزوده و طلافروشی

مالیات بر ارزش افزوده

بخش اقتصاد- اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به دلیل برخی مسائل و مشکلات به مدت یک سال به تعویق افتاد و سازمان امور مالیاتی در این فاصله زمانی بسترها و زمینه های اجرای قانون را به صورت تدریجی فراهم کرد.

با توجه به مسائل پیش آمده درباره وضع مالیات بر ارز افزوده بر صنف طلافروشان و اعتراض برخی به این مسئله رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت: كسی حق سرپیچی از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را ندارد

ارسلان فتحی‌پور رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اینكه قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم‌الاجرا شده است هیچ كس و هیچ گروهی حق ندارد از اجرای قانون سرپیچی كند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اعتراض برخی طلافروشان در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهر ماه سال جاری گفت: به نظرم این‌ها می‌خواهند تمرد كنند و بهانه كرده‌اند كه آموزش ندیده‌اند درحالی كه از اول سال 89 مشمولان بند " ب " قانون از جمله فروشندگان طلا و جواهر و آهن‌فروشان آموزش لازم را دیده‌اند و این افراد با توجه به اینكه یك سال از اجرای این قانون در مورد مشمولان بند " الف " می‌گذرد فرصت داشتند كه آموزش لازم را كسب كنند.

نماینده كلیبر و هوراند در مجلس افزود: از اول مهر ماه 89 با هماهنگی و رایزنی شورای اصناف مشمولان بند " ب "  قانون مالیات مستقیم یا مرحله چهارم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شروع شد و تاكنون برای مشمولان قانون فراخوان شده و 12 گروه از مشاغل مشمولان بند " ب " ثبت نام كرده و دوره‌های آموزش را گذرانده‌اند.

وی افزود: ارائه آموزش در این دوره‌ها رایگان بوده و اصناف طلافروش مانند سایر گروه‌های مشمول قانون باید از قانون اطلاعات و تمكین كنند و قانون مالیات بر ارزش افزوده به گونه ‌ای است كه این مالیات در واقع از مصرف‌ كننده نهایی گرفته می ‌شود و مردم 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده را به فروشنده می‌ دهند كه او نیز به نیابت از سازمان مالیاتی این مالیات را گرفته و در پایان فصل آن را اظهار كرده و تحویل سازمان مالیاتی به عنوان سازمان متولی این قانون می‌ دهد.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس تصریح كرد: این‌ها بهانه است كه عده ‌ای از طلافروشان نمی‌ خواهند قانون اجرا شود و بهانه می‌ گیرند كه آموزش ندیده‌اند در حالی كه به راحتی قانون را می‌ دانند.

وی افزود: در جریان تصویب قانون نمایندگان اصناف در كمیسیون حاضر می‌ شده و حتی در جریان تصویب و نوشتن قانون قرار می ‌گرفتند.

وی در مورد اختلاف نظر اصناف و سازمان مالیاتی مبنی بر اینكه 3 درصد قانون از اصل جنس طلا و سود و كارمزد گرفته شود یا فقط 3 درصد از سود كارمزد فروشنده اخذ شود، گفت: در روش اجرای قانون در مرحله اول قرار شد هر فرآیند از تولید كالا مالیات آن مرحله به مرحله گرفته شود و در هر مرحله سر جمع مالیات ارزش افزوده به علاوه قیمت طلا محاسبه شده و روش دیگر این است كه چون پرداخت‌كننده مالیات مردم مصرف‌كننده نهایی هستند، هنگام فروش كالای نهایی 3 درصد به قیمت آن اضافه شده و به عنوان مالیات از مردم كسر شود.

وی افزود: پرداخت‌كننده اصلی مالیات بر ارزش افزوده مردم و مصرف‌كننده كالاها و خدمات نهایی هستند و نباید اصناف مختلف نسبت به آن اعتراض داشته باشند.

از طرف دیگر حسن خسته ‌بند نماینده بندر انزلی در مجلس با اشاره به بررسی مالیات بر ارزش افزوده طلا فروشان در كمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد گفت: طبق گزارش ارائه شده همه اصناف به جز تعدادی از صنف طلافروشان قانون مالیات بر ارزش افزوده را پذیرفته‌اند.

در گفت ‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد جلسه دیروز یكشنبه عصر وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان مالیاتی با كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این جلسه گزارشی از عملكرد مالیات بر ارزش افزوده و نیز پیشرفت لایحه اصلاح قانون گمركی ارائه شد.

وی گفت: كمیسیون اقتصادی مجلس با جدیت دنبال اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و حمایت كامل از وزارت اقتصاد است كه قانون اجرایی شود.

خسته‌ بند در مورد جمع‌ بندی گزارش وزیر اقتصاد گفت: مسئله اعتراض برخی از طلافروشان به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از آنجا ناشی می‌ شود كه عده‌ای اندك در بازار طلافروشان كه در كار واردات قاچاق طلا و مسائل دیگر دست دارند، این طلافروشان را تحریك می ‌كنند كه جلوی اجرای قانون بایستند زیرا نمی‌خواهند درآمدها و كارهای غیر قانونی‌ شان شفاف شود.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینكه ظرف سال گذشته قیمت طلا 50 درصد و ظرف یك ماه گذشته 10 درصد افزایش یافته گفت: این عده از طلافروشان افزایش 3 درصدی ناشی از قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای مردم بهانه كرده و دروغ می‌گویند، این‌ها دلشان به حال مردم نسوخته بلكه از شفاف شدن درآمدهای خود واهمه دارند و عده‌ای در بازار طلا پول‌های بادآورده و مسائل مختلف قاچاق دارند كه نمی‌خواهند قانون از كارهایشان سر درآورد.

خسته‌ بند تأكید كرد: مجلس و كمیسیون اقتصادی در نقش نظارت بر اجرای قانون جدی است، وزارت اقتصاد به عنوان مجری قانون باید با قاطعیت قانون را اجرا كند و دستگاه‌های امنیتی باید با عده اندكی كه مقابل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ایستاده‌اند برخورد كنند، بلكه سرنخ عده‌ای از این افراد را كه ممكن است با خارج از كشور در ارتباط باشند به دست آورند.

درصد

نماینده انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه قانون مالیات بر ارزش افزوده با سابقه نیم قرن در دنیا در بیش از 150 كشوراجرا می‌شود كه در برخی كشورها نرخ آن تا 35 درصد تعیین شده، اما در ایران این نرخ كمترین حد در دنیا یعنی 3 درصد وضع شده است تا جریان معاملات كالا در كشور شفاف شود.

وی افزود: عده‌ای از افراد صنف طلافروش جوسازی می‌كنند و نمی‌ خواهند كسی از كارهایشان سردرآورد و بحث 3 درصد مالیات ارزش افزوده را بهانه كرده‌اند.

خسته ‌بند با بیان اینكه همه صنف‌های مختلف با اجرای قانون موافق بوده و توافق با سازمان مالیاتی انجام داده‌اند، گفت: در صنف طلافروش عده‌ای از افراد دیگران را تحریك به بستن مغازه‌های خود كرده و مقابل قانون ایستادند اما كمیسیون اقتصادی به شدت پشتیبان وزیر اقتصاد و اجرای قانون كه باید اجرا شود.

خسته‌ بند با بیان اینكه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مرحله به مرحله اجرا می‌شود، گفت: در مورد خرده ‌فروشان در سالهای بعد اجرا می ‌شود فعلا قانون می ‌خواهد از دانه ‌درشت‌ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت كند و در این مرحله به عنوان مرحله چهارم قانون 12 صنف را شامل می‌شود.

در همین باره علی عسگری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مانند سایر قوانین مصوب کشور برای تمامی مشمولین لازم الاجرا بوده و سازمان امورمالیاتی نیز از لحاظ اجرا به هیچ عنوان تبعیض آمیز عمل نمی‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان مالیاتی، علی عسکری در نشستی که با حضور روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر سراسر کشور با هدف بررسی و رفع موانع و مشکلات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در این صنف برگزار شد، با اشاره به روند اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه سال 87 تاکنون، گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به دلیل برخی مسائل و مشکلات به مدت یکسال به تعویق افتاد و سازمان امور مالیاتی در این فاصله زمانی بسترها و زمینه‌های اجرای قانون را به صورت تدریجی فراهم کرد.

وی با بیان اینکه طبق ماده 18 قانون مالیات برارزش افزوده مقرر شد که سازمان مالیاتی قانون مذکور را به صورت مرحله ای به اجرا برساند، تصریح کرد: پس از اتمام سه مرحله از اجرای این قانون، با هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای اصناف، 12 گروه به عنوان مشمولین بند(ب) تعیین شدند و از 4 ماه گذشته با اطلاع رسانی گسترده و ابلاغ فراخوان آموزشی، زمینه اجرای قانون از ابتدای مهرماه فراهم شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر یکی از مشمولین مرحله چهارم قانون مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شوند، تصریح كرد: اعضای این اتحادیه به لحاظ بالا بودن سطح آگاهی و معلومات به جزئیات این قانون واقف بوده و از لحاظ آموزشی در سطح خوبی قرار دارند ، با این حال سازمان مالیاتی آمادگی دارد تا در صورت درخواست اتحادیه آموزش های تکمیلی را به صورت مستمر ادامه دهد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با اصناف مخصوصا اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر برای رفع ابهامات آنان ، عنوان کرد: جلسه امروز با حضور روسای اتحادیه های فروشندگان طلا و جواهر سراسر کشور به منظور رفع مشکلات و ابهامات این اتحادیه تشکیل شد تا ضمن بررسی مشکلات آنان زمینه اجرای قانون فراهم شود.

عسکری با تاکید بر لازم الاجرا بودن قانون مالیات برارزش افزوده برای تمامی مشمولین ، گفت: این قانون همانند سایر قوانین مصوب کشور برای تمامی مشمولین لازم الاجرا بوده و سازمان امورمالیاتی نیز از لحاظ اجرا به هیچ عنوان تبعیض آمیز عمل نمی کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کشور از لحاظ ظرفیت اقتصادی مستعد ولی از حیث مالیات با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: ایران از لحاظ مسائل مالیاتی نسبت به سایر کشورها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست به همین دلیل باید قوانینی مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده بدون تبعیض و بی هیچ کم و کاستی اجرا شوند تا نظام اقتصادی کشور به وضعیت مطلوب خود دست یابد.

به نظر میرسد حلقه مفقوده در این بین قانون مداری و توجه به قانون است و نباید اجرای قانون فدای منافع شخصی عده ای شود.تجربه بقیه کشور ها در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نشان میدهد که این مسئله در شفافیت بازار بسیار موثر است و از این جهت می تواند به حفظ حقوق مصرف کننده کمک کند

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات