تبیان، دستیار زندگی
از خدا بخواهید عالم ربّانی شوید ، اگر می خواهی عالم ربّانی شوی اوّل باید خودت را بسازی .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند نکته در طلبگي

چند نکته در طلبگی

حضرت آیت الله مجتهدی (رحمه الله علیه) فرمودند: الان بعضی از این پیشنمازها ، نماز را می خوانند و می روند ، من به اینها اقتدا نمی کنم .

از متفکر عالیقدر حضرت آیت الله شهید مطهری (رحمه الله علیه) پرسیدم آیا وسواس است ، که من به این پیشنمازها اقتدا نمی کنم ، ایشان فرمودند : خیر

از امام خمینی (رحمه الله علیه) پرسیدم آیا به این پیشنمازها اقتدا بکنیم ؟ ایشان فرمودند: نصیحتشان کنید حرف بزنند ، موعظه کنند و حدیث بگویند .

اگر کسی فقط بیاید نماز بخواند و برود و آخر کار هم پولی بگیرد این پول حرام است ، این مساله در کتاب شرایع الاسلام است .

من (مجتهدی) با این سن زیاد و بر اثر کسالت اعصاب و بیماری که بر اثر کهولت سن دارم ، هیچ روزی درس و منبر را تعطیل نکرده و نمی کنم . لذا من برای این گونه افراد و شما طلبه ها روز قیامت حجت هستم .

از خدا بخواهید عالم ربّانی شوید ، اگر می خواهی عالم ربّانی شوی اوّل باید خودت را بسازی .

اگر خودت را ساختی و به علمت عمل کردی می توانی در دیگران اثر بگذاری و دیگران را هم بسازی ، اگر به آنچه می دانی و می گوئی عمل نکنی ،علاوه بر اینکه حرفت اثری ندارد ، عقوبتهای دیگری هم داری .(1)

آيه الله مجتهدي:

از خدا بخواهید عالم ربّانی شوید ، اگر می خواهی عالم ربّانی شوی اوّل باید خودت را بسازی .

یکی از روزها امام به طلاب فرمودند: « سعی کنید تا جوان هستید خصلت های بد در وجودتان ریشه ندواند ، زیرا با گذشت عمر این خصلت ها راسخ می شود و انسان به حالی می رسد که رهایی از دست این خصلت ها امکان پذیر نیست. تا جوان هستید به عبادات و خصلت های خوب ، خودتان را عادت بدهید». (2)

امام در بحث مکاسبشان شاید دهها بار تذکر می دادند که همه کارها را اعم از نوشتن ، مطالعه ، تحقیق ، عبادت ، کسب کمالات معنوی و ... را در جوانی کسب کنید و انجام بدهید و از موقعیت استفاده کنید. (3)

امام تذکر می دادند که مواظب اخلاق و سیرت خود باشید. خودتان را نگیرید و تکبر نکنید. (4)

امام خميني:

امام تذکر می دادند که مواظب اخلاق و سیرت خود باشید. خودتان را نگیرید و تکبر نکنید.

یک وقت برای تکامل معنوی و تهذیب روح از امام راهنمایی خواستم که با یک جمله کوتاه آنچه را باید، فرمودند و انگشت روی نقطه اصلی نهادند و فرمودند: «سعی کنید در اخلاص عمل». (5)


منابع:

1. آداب الطلاب ،ج1 ، ص183-171

2. برداشت هایی از سیره امام خمینی ؛ ج5 ، ص 189

3. همان

4. برداشت هایی از سیره امام خمینی ؛ ج1 ، ص 298

5. برداشت هایی از سیره امام خمینی ؛ ج5 ، ص 183

تهيه و فرآوري: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان