تبیان، دستیار زندگی
نمونه ای از سیره حکیمانه یاران امام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمونه ای از سیره حکیمانه یاران امام

شهید رجایی: برای گل روی امام و برای کشیده نشدن اختلافات به مردم

سکوت می کنم

بخش سیاسی-  «بعد گفت: البته این را بدان که اگر من سکوت می کنم و در مقابل توهین های تو عکس العملی از خودم نشان نمی دهم به خاطر گل روی امام است و بس. نه اینکه خیال کنید کسی از شما ترس و وحشتی دارد که جواب حرف های شما را نمی دهد.»

به گزارش شبکه ایران،  دوره ریاست جمهوری بنی صدر و نخست وزیری شهید رجایی برهه ای بسیار عبرت آموز در تاریخ انقلاب محسوب می شود. یکی از موارد این عبرت آموزی، نوع تعامل نیروهای خط امام با کژی ها و کج فهمی های بنی صدر است. آقای سید علی اکبر پرورش (که در آن زمان نماینده انتخابی مجلس در شورای عالی دفاع بوده) در همین باره خاطره ای خواندنی تعریف نموده است:

شهسد رجایی

«بنی صدر در جلسات شورای عالی دفاع غالباً با بی احترامی و بی اعتنایی خاصی با آقای رجایی برخورد می کرد. به خاطر دارم که در یکی از این جلسات ایشان به بنی صدر گفت: آقا، این همه سکوت و متانتی که دوستان در مقابل برخوردهای نامناسب شما از خود نشان می دهند از باب ترس و وحشت نیست بلکه به خاطر این است که ما مانندکسانی هستیم که در نوک قله واقع شده اند؛ اگر دعوا و منازعه ای داشته باشیم دو خطر ما را تهدید می کند: یکی اینکه این دعوا و جدال را همه مردم می بینند و دوم اینکه چون در نوک قله هستیم سقوط ما حتمی است. به ناچار یکی از ما باید کوتاه بیاید که هم این اختلاف به مردم کشیده نشود و هم کسی سقوط نکند و من این راه را انتخاب کرده ام.

بعد گفت: البته این را بدان که اگر من سکوت می کنم و در مقابل توهین های تو عکس العملی از خودم نشان نمی دهم به خاطر گل روی امام است و بس. نه اینکه خیال کنید کسی از شما ترس و وحشتی دارد که جواب حرف های شما را نمی دهد.»


(آیینه سادگی ها، انتشارات مدرسه، صفحه 467)

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور