تبیان، دستیار زندگی
زندگی مبارزه خطرناکی است؛ پیروزی و شکست در آن، وابسته به قدرت و توانایی انسان است. هر که قوی‏تر باشد کامیابی او درخشان‏تر خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوی ترین انسان جهان

انسان

زندگی مبارزه خطرناکی است ، پیروزی و شکست در آن، وابسته به قدرت و توانایی انسان است. هر که قوی‏تر باشد کامیابی او درخشان‏تر خواهد بود.

بدون شک قدرت جسمی خود ، یکی از عوامل موفقیت است ، ولی ناگفته پیداست که عامل اصلی پیروزی‏ها مربوط به قدرت‏های روحی است. در حقیقت قدرت‏های روحی انسان عامل ترقی و تعالی اوست و همین مبداء اصیل انسانی است که به مقدار بی‏نهایتی از آن بهره‏برداری می‏شود و هر قدر بیشتر از آن استفاده شود ، جوشش آن فراوان‏تر خواهد گردید.

افراد ممتاز «خودساخته» که در جوامع گوناگون بوجود می‏آیند ، همه و همه از کسانی هستند که کوشیده‏اند تا سرحد امکان از مزایای قدرت‏های روحی برخوردار شده ، در پیشبرد هدف‏های عالی خود از جهات روحی و معنوی کامل‏تر استفاده کنند.

افراد ممتاز «خودساخته» که در جوامع گوناگون بوجود می‏آیند ، همه و همه از کسانی هستند که کوشیده‏اند تا سرحد امکان از مزایای قدرت‏های روحی برخوردار شده ، در پیشبرد هدف‏های عالی خود از جهات روحی و معنوی کامل‏تر استفاده کنند. بنابراین همین نوع بهره‏برداری‏ها از سرمایه‏های اصیل انسانی سبب شده که جزو برجستگان تاریخ درآیند.

در مقابل این‏گونه افراد ، اشخاصی از طبقات گوناگون وجود دارند که در اثر آشنا نبودن به ذخائر معنوی انسان، به خود اعتماد ندارند و در هر جریان کوچکی دچار تزلزل شده خود را برای انجام کارهای ارزنده و اصیل آماده نمی‏دانند و از پذیرفتن موقعیت‏هایی که گاه در آسمان اقبال آدمی می‏درخشد ، شانه خالی می‏کنند. این‏گونه افراد پس از گذشت زمان متوجه می‏گردند ، که چگونه اشتباه کرده از بخت و اقبال روی گردانیده‏اند. تمام افرادی که مسوولیت‏های سنگین اجتماعی را بر دوش خود قرار می‏دهند، با دیگران یکسانند، فقط یک واقعیت در آنان وجود دارد که در دیگران کمتر دیده می‏شود، و آن حسّ اعتماد است.

این گروه بعد از خدا به نیروهای انسانی متکی بوده، به خود و توانایی خویش اعتماد دارند؛ و حال آنکه دیگران دچار تزلزل شخصیت گشته، خود را کوچک و بی‏مقدار می‏شمارند.

یک مطالعه عمیق این واقعیت را آشکار می‏سازد که بسیاری از افراد در اثر این نوع تزلزل‏ها، در زندگی اجتماعی دچار بحران روحی و مالی شده‏اند.

علی علیه‏السلام در خطبه همام می فرماید: ای همام روح مومن از سنگ خارا سخت‏ و شکست‏ناپذیرتر است.(نهج البلاغه)

در نبرد زندگی، باید پیش از همه چیز با احتمال شکست و تزلزل‏های روحی مبارزه  کرد.

یکی از عواملی که آدمی را از پیشرفت باز می‏دارد احتمال شکست است. بسیاری از افراد با استعداد در اثر همین نوع احتمالات وهمی و خیالی گوشه‏گیری کرده، از ترقّی باز مانده‏اند و حال آنکه افراد دیگری که از نظر هوش و استعداد از آنان عقب‏تر بوده‏اند ، با داشتن جرات و ابتکار جلو رفته برای خود موفقیت‏های درخشانی کسب نموده‏اند. بنابراین در نبرد زندگی، باید پیش از همه چیز با احتمال شکست و تزلزل‏های روحی مبارزه  کرد.

موفقیت

همه افراد انسانی در تمام دوران زندگی، ولو یکبار هم شده، دچار بحران‏های سختی می‏شوند، چون صفحات زندگی از تلخ و شیرین تشکیل یافته است.

در چنین مواردی هر کسی بهتر می‏داند که با چه شهامت و قدرتی خود را از آن مشکلات رهانیده است. شاید برای بسیاری از آن افراد شگفت‏آور است که چنین زور و قدرتی از خود ظاهر ساخته‏اند، ولی بررسی دقیق این حقیقت را آشکار می‏سازد، که چون حیثیت، جان یا مال خود را در خطر نابودی و زوال می‏‏دیده‏اند، به ناچار به نیروهای اصیل خود پناهنده شده، در اثر استمداد از هوش و ابتکار، خود را از مهلکه نجات داده‏اند. به طور مسلم اگر ضرورت زندگی ایجاب نمی‏کرد آنها حاضر نمی‏شدند از نیروهای ذخیره انسانی خود استفاده کنند. و بدین ترتیب بحران‏های زندگی، عامل پیدایش جرات و ابتکار فوق‏العاده می‏گردد. ضمناً به خوبی آشکار می‏شود که در غیر موارد بحرانی هر فردی می‏تواند از این نیروها بهره‏مند گردد.

در خاتمه می‏توان چنین نتیجه گرفت که همه افراد اجتماع از کوچک و بزرگ برای به دست آوردن ابتکار و جرأت، باید از حل مشکلات نهراسیده با آغوش باز به جنگ آنها بروند و بدانند که مشکلات زندگی، خود دارای درس‏های آموزنده‏ای است، که به تدریج به آدمی قدرت و شهامت می‏بخشد. رسول اکرم درباره روحیات افراد با ایمان می‏فرماید: مردان با ایمان شب‏ها به راز و نیاز با خدا مشغولند و چون آفتاب درخشان ظاهر شود همانند شیران قوی به جنب وجوش درآمده در فراهم ساختن لوازم زندگی ساعی و کوشا هستند.

منبع : کتاب چگونه باید بود

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :نداداودی

مقالات مرتبط :

آخرین پناهگاه را دریاب

قدرتی ماورایی برای تغییر

فوتبال درس زندگی

فرار نکنیم و انتخاب کنیم

راه تبدیل ناکامی به کامیابی

تیشه به ریشه اعتماد به نفس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.